Hej Jonas, Jeg er lige nu under uddannelse som web-integrator. Jeg går faktisk i klasse med Andreashk som skrev et svar tidligere i tråden. Jeg deltog også i tråden som lundsby linker til, og jeg var en af de meget beskyttende mennesker, som absolut ikke synes min uddannelse er spild af tid. Dog har jeg åbnet øjnene lidt, for om jeg virkelig kan få et job efter endt uddannelse. Jeg havde lange diskussioner med lundsby, og jeg ville egentlig ikke rigtig høre på det. Jeg gjorde som du netop skriver - blev lidt personligt, og fokuserede ikke på spørgsmålene, men på at jeg ikke spildte mit liv. Men... Jeg overvejer nu kraftigt at droppe ud af uddannelsen, og det er der flere grunde til... 1. Jeg har fået af vide som du har, at uddannelsen kan jeg ikke stå alene med, og jobmulighederne er små.
Noget ekstra information: På SDE i Odense er vi pt. 96 der lige er begyndt på hovedforløbet... Så skal du lægge en helvedes masse studerende oveni fordi der er nogen der ér i gang med hovedforløbet og er noget længere fremme, som ikke skal tælles med i de 96. Det er for nemt at gennemføre tror jeg. Da jeg tog grundforløbet i Kolding afsluttede jeg med et 12-tal, den mindste karakter der blev givet var 4, og det synes jeg var komplet urealistisk, da jeg mener at flere studerende burde have fået 00, og det basere jeg på at de ikke tilnærmelsesvis havde løst opgaverne. Vores grundforløbsprøve krævede at vi skulle lave en webshop med tilhørende admin-system, hvor man skulle kunne logge ind og skrive nyheder, slette nyheder. Vi skulle lave et perfekt setup af databasen, vores html skulle kunne valideres, vi skulle lave et design i photoshop med orden i. Vi skulle lave et "nedtællings-script", som talte ned til hvor lang tid der var tilbage før eventuelle pakker blev sendt (i php)... Jeg lavede alle opgaverne - det var vi nogle få der gjorde, vi validerede siderne - havde det hele sat perfekt op og arbejde røven ud af bukserne.. Men... Så var der dem der havde lavet følgende: Et design i photoshop - uordet.. Sat det op i html - uden php og administrationspanel, uden nedtællingsscript, uden siderne er valideret.. Faktisk havde de sat et html-dokument op med baggrundsbilleder. De fik 4 og opefter.. Det resultere så i at en stor del af dem som er på hovedforløbet nu, ingen idé har om php og database.. De har endda stadig problemer med deres html og css - hvilket vores lærer også sagde at det stadie burde vi være ovre - langt ovre.. Vi er vel også en del som har helt styr på det basale, men det er begrænset - det kan jeg jo se og høre når de beder om hjælp.. Jeg vil ikke gøre mig bedre end andre.. Men når man kan nøjes med at lave 3-4 opgaver ud af 15 til afgangsprøven og så gå videre - så er der altså noget galt. Jeg er hjemme på besøg hos de gamle lige nu, og jeg går med tanken om ikke at vende tilbage til Odense igen... Jeg overvejer bogstaveligt talt at droppe ud, da jeg mener jeg kan få mere ud af de 14 kommende måneder, end at være der.. Den er dog stadig til overvejelsen |
Selvfølgelig har Lundsby ikke ret - det har han ikke ret tit ;)
Hvis alle bliver civilingeninører så dør der en masse af den dynamiske vækst som er nødvendig herhjemme - hvis alle vores IT medarbejdere er tunge akademikere så kan alle processerne hurtigt blive alt for tunge.
Vi har brug for nogle folk nede ved jorden som er praktisk orienteret som kan snakke med kunderne i øjenhøjde og hjælpe dem igennem på områder som dækkes af PHP, HTML, CSS, JS osv.
Så kan vi lade datalogerne og civilingeniørerne bruge tiden på at planlægge og teoretisere i mens der også er andre der udfører et stykke praktisk arbejde :)
Morten: Jeg har allerede 1 studenter medhjælper fra din årgang og derudover har vi en aftale med SDE hvor vi plukker et par elever fra hver årgang som kommer i erhvervspraktik hos os - med det sigte at de går videre i en trainee stilling og derefter bestrider et regulært job hos os på sigt - vi har absolut gode erfaringer med at plukke de mest talentfulde folk og sætte turbo på deres læring og ikke mindst på det de lærer.
Det ændre dog ikke på at jeg stadig synes at 90% af dem som går på webintegrator uddannelsen er relativt uinteressante da de ikke har baggrundsviden, talent eller lyst nok til at arbejde inden for branchen til at de er klar efter 1 år og 9 måneder - men for nogle af dem bliver det et springbræt videre til videreuddannelse og for en stor del af dem bliver det ikke til noget for over 50% fuldfører ikke uddannelsen.
Mit indlæg på side 1 i denne debat er altså set i lyset af af vi rent faktisk er gået i dialog med SDE og allerede har haft den første elev igennem som nu er fuldtidsansat, 2 som næsten er færdige nu og på vej til deres trainee jobs og 1 studentermedhjælper alle fra webintegrator på SDE i Odense - og så kan du give mig 1 stjerne alt det du vil Andreas Jensen men det er altså de faktuelle forhold jeg har beskrevet :)