Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger hjælp til start af cafe!

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tamer,

Min pro erfaring med cafe drift er rimelig begrænset men vil da godt byde ind med et par ting du kunne overveje (ikke særlig struktureret men jeg lavede bare 20 sekunders brainstorm ud fra dit oplæg:-)

1) Som smith er inde på - hvor skal den ligge... dette mener jeg er ret centralt da du nok er i mest sikker havn ved at køre "traditionelt" cafe koncept i udkantsområder med et set up ala beskrevet ovenfor ift råvarer (altså 10 råvarer der kan bruges til alt eller sådan noget:-). Er du inde midt i kbh fx, ville jeg satse på noget der skiller sig ud - måske en økologisk cafe eller noget med speciale i et eller andet. Nu kan jeg fra dit navn og udseende regne ud du nok har nogle udlandske rødder af en slags, så måske der kunne være noget inspiration at hente der? Og husk der er jo ikke nogen der siger at temaet ikke må ændre sig. Ved godt det er noget andet men retail butikker som fx Diesel gør jo en dyd ud af hele tiden at ændre deres udstillinger.

2) Generelt vil jeg sige at madens kvalitet er LANGT vigtigere end selve cafeen (super god mad i en gammel skrammel sofa er langt bedre end forloren hare på dåse i en Arne Jacobsen stol;-). Ja faktisk kan gamle møbler i sig selv være et træk plaster (jeg tænker lidt ala cafeen fra "Friends")

3) Jeg tror en "Alm" Cafe MÅ OG SKAL have en burger (sad but true:-)

4) Mht markedsføring så tror jeg at steder som Downtown, Sweetdeal og den slags kan være rimelig gode.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:24

Jeg er stor fan af Thorborg og har set alle hans blogs :o)

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Skrevet kl. 17:29

hobir:

Hej Tamer,

Min pro erfaring med cafe drift er rimelig begrænset men vil da godt byde ind med et par ting du kunne overveje (ikke særlig struktureret men jeg lavede bare 20 sekunders brainstorm ud fra dit oplæg:-)

1) Som smith er inde på - hvor skal den lig

Cafeen ligger i Århus - på en rigtig god beliggenhed. Og faktisk har jeg haft en natklub med "genbrugs møbler" og det fungrede rigtig godt - men det er ikke den stil jeg vil kører her.

Jeg har tyrkiske rødder, og det tyrkiske køkken er faktisk ret populært. Derfor har vi overvejet at tilbyde en speciel tyrkisk ret, for at skille os ud - og krydre vores kød med vores specielle tyrkiske krydderier, som danskerne der har besøgt os privat - er helt vilde med.

Dog reflekterer jeg meget over, om man bare skal satse på traditionel cafe mad og vinde på priserne, eller om jeg tør at krydre maden og twist den med det tyrkiske køkken???

For uanset hvad - skal det jo handle om at stedet skal være en god forretning. Om det så laver specielle tyrkiske retter eller mad på dåse :o)

Jeg har hørt meget godt om Sweetdeal - er det noget du har prøvet selv?

Tilmeldt 7. Aug 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:33

Det vil jeg glæde mig til :)

Lige på falderebet:

Personligt tror jeg dem der overlever i branchen er dem der er gode til at styre deres omkostninger mht. specielt personale, og dem der holder fast i deres koncept.

Desuden tror jeg at man ikke skal budgettere det store overskud de første 2 år og være sikker på at man kan klare situationen.

Vi ses :)

Slavehandel.dk er alle de små jobs samlet på et sted. Få hjælp til ALT.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Skrevet kl. 17:45

StefanPatti:
Personligt tror jeg dem der overlever i branchen er dem der er gode til at styre deres omkostninger mht. specielt personale, og dem der holder fast i deres koncept.

Det har du ret i Stefan. Især personale-omkostningerne. Altså løningerne er jo tornhøje.
I mit budget er lønningerne lige så høje som alle de andre faste omkostninger til sammen.
Altså løningerne pr måned er på samme niveau som husleje, forsikring, vareforbrug osv til sammen.
Det er helt latterligt.

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 20:36

Et lille tip til de groupon sider:

Der skal du huske at du skal give f.eks. 50% rabat samt nogle %'er til siden. Det vil sige at du ikke tjener noget i første salg ved at sælge en f.eks. burger, hvis folk kun køber en burger! (Forudsat at din avance er deromkring)

Der kunne det være en god idé at når folk så indløser deres groupon så skal i huske at tilbyde en cola til f.eks. 10,- billigere end normalt, husk at sig det er specielt til groupon kunderne.

Eller at de kan få en kaffe bagefter måltidet til 30,-. (Så risikere du også at de måske køber en kage - dobbelt win)

Husk mersalget, husk det specielt overfor dem som kommer med en rabat i hånden.

Men når det så er sagt, hvis du leverer noget godt første gang, så kommer kunderne også igen. Så har du givet første måltid til i-pris, men tilgengæld for du en kunde

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:38

Tamer,

Super du har god beliggenhed selvom Århus måske er svær at vurdere. På den ene side er det jo Jyllands hovedstad, hvorfor man kan "tillade" sig langt mere ala det jeg beskrev ovenfor, men på den anden side er jyder altså bare væsentlig mere konservative end Københavnere (jeg er selv fra Århus og bor i Kbh). I kbh ville jeg sige du næsten kan lave hvad som helst bare maden er god, men jeg har ikke rigtig nogen føling med hvad Århusianerne vil sige (nogle år siden jeg boede der).

Men hvis jeg nu bare skulle ignorere beliggenhed, ja så vil jeg bestemt sige at det tyrkiske køkken kunne være temaet. Men det kommer MEGET an på hvad det er du søger at opnå; vil du bare gerne tjene nogle gode penge eller er du ude på at skabe noget niche halløj som evt giver mening at skalere. Jeg kan ikke se dig lave traditionelt cafe koncept der hedder "Tamer's" og så eksportere denne til kbh og videre ud i verdenen. Men jeg kan godt se et tyrkisk koncept der hedder "Tamer's" som kan blive en stor og international succes. MEN du løber også en langt større risiko da det ikke er sikkert du kan bygge noget folk tænder på og måske endda går død fordi Århus MÅSKE ikke kan rumme sådan et sted.

Jeg legede lidt med tanken omkring at du lavede et traditionelt menukort og så havde nogle tyrkiske input, versioner eller specialretter. Det synes jeg egentlig er rimelig troværdigt MEN du sal sateme passe på det ikke bliver grillbars konceptet med 17000 forskellige retter og jeg ved heller ikke om det er til at styre ift lager som de andre er inde på (som tidligere nævnt SKAL maden kvalitet være i orden - og her er Århus stor nok til du bliver skrottet hvis du ikke leverer varen). Nu kan jeg godt lide stærk og krydret mad, men jeg ville nok også lige kigge lidt på indretning af lokaler ift køkken fordi der vel meget nemt kan komme til at dufte af kraftige krydderier i en lille intim cafe, hvilket måske skræmmer den traditionelle "kylling bacon sandwich" kunde væk.

Nå det hele er skrevet i samme åndedrag som det er tænkt så det skal nok tygges lidt mere på;-)

Ja jeg har brugt sweetdeal (eller dvs jeg har aldrig selv købt noget men fået mad derigennem) og det fungere vist ganske udemærket. Konceptet er jo super i den henseende at du godt nok ikke tjener penge på de folk, men du får jo reelt set grtis markedsføring og som nogle skriver har I sikkert tid nok i starten til den slags.

Endelig kan du jo helt sikkert bruge den tyrkiske gæstfrihed til at folk føler sig velkomne og godt tilpas. Jeg mener ikke med turiststedernes gratis shotglas med sprut i efter maden som ingen danskere kan fordrage, men derimod med tale, væremåde og evt. at forklare folk lidt om den tyrkiske madlavning og retterne hvis det er den vej du går.

Bottomline, hvis jeg var dig lavede jeg et tyrkisk koncept i Kbh:-) Det kan du ikke og derfor ville jeg nok satse på alm koncept og sætte mit aftryk på anden måde. Jeg ved squ nemlig ikke rigtig om Århus kan rumme det tyrkiske koncept hvis jeg skal være helt ærlig - måske andre har nogle input hertil?

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 288
Fra  MJ Vision ApS Skrevet kl. 09:08

Hej Tamer

Har du kigget  på kasse system terminaler og videoovervågning,

Det er en branche hvor der kan
forekomme meget svind, så med at vælge den rigtige løsning fra starten.   

Mvh  Martin

Skab tryghed for din virksomhed og dit personale med Kamera overvågning

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Skrevet kl. 17:35

hobir:
Jeg legede lidt med tanken omkring at du lavede et traditionelt menukort og så havde nogle tyrkiske input, versioner eller specialretter

Igen - dejligt med alle de inputs man får herinde, mange tak.

Men faktisk har jeg besluttet mig for, at det ikke skal være baseret på det tyrkiske køkken.
Det skal være tradiotionel dansk cafe med, med tyrkiske inputs, dog uden at brand det på det tyrkiske.
Fx har vi nogle spændende krydderier, som danskerne ikke kender. Bl.a. til kødet som giver det en helt anden smag - og de danskere vi har haft på besøg i familien privat - har været helt vilde med det.
Dernæst overvejer jeg et specielt "desert-kort" som et af cafeens varemærker. Altså kan man få nogle helt specielle deserter, som ingen af de andre cafeer byder på, og som man måske aldrig har smagt.
Det er tyrkiske deserter, men jeg vil self bare brand det som husets speciale. Og ligeledes med de deserter, har mine privatvenner været helt vilde med det, når mor har lavet det til dem :o)

I forhold til navnet osv, har virksomheden allerede en stor kunde-gruppe, dog ikke som cafe men som natklub. Så det vil blive markedsført på den måde, at de nu starter som cafe også. Og det allerbedste er, at deres målgruppe, er de samme mennesker som jeg vil have fat i - så det spiller bare.

Jeg vil gerne gøre brug af sweetdeal og downtown - men nok kun de første 3 måneder.
Og så vil jeg tilbyde take-away hvis man bestiller online til en lidt billigere pris.

Nu ved jeg ikke hvornår du flyttede til KBH, men i Århus er der "Det grønne hjørne", de siger det er græsk men det er tyrkisk. Også er der åbnet en restaurent der hedder "Ankara" < - siger sig selv :)

Og lige en ting til: Hvis du har været i Tyrkiet, har du måske oplevet, at før man får sin bestilling kommer der et brød, og noget at døbbe det i. Typisk noget stærkt og noget som yogourt.
Ville det være en god ide at tilbyde folk det her i DK - eller er det for meget? Måske den 1. måned som åbnings-treat?

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Skrevet kl. 17:35

Martin kistrup:
Det er en branche hvor der kan
forekomme meget svind, så med at vælge den rigtige løsning fra starten.   

Hey Martin, jeg har tidligere ejet en natklub - det er helt det samme.
Så det ved jeg alt om, men mange tak.

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)