|
Der skulle selvfølgelig have stået 'marketing' ikke marketing.
|
Der skulle selvfølgelig have stået 'marketing' ikke marketing. |
Og hvorfor ikke bare fjerne affiliatelinksne og køre med normale do-follow-links? |
Nu er jeg selv Plan-fadder til en dreng i Vietnam, og da jeg første gang så hvad man får for at henvise en fadder, blev jeg ret chokeret. Det sidste jeg har set er 400 kr. pr lead. Det vil sige, skarpt sat op, får ungerne/familien/landsbyen ikke hjælp de første 2 måneder, da de penge går direkte til affiliateen. Men i dette regnestykke er så ikke indregnet det beløb som udbyderen skal have for at tilbyde markedsførings muligheden til de mage affiliates. Det ryster mig at der svines sådan med de penge som godtroende danskere sender til sultne børn i afrika, ofrene i Haiti osv. osv osv. Nu er jeg som sagt selv fadder til en dreng i Vietnem, og er netop nu i Vietnam få ferie/forretningsrejse, og skal i samme omgang besøge ham og hans familie. I øjeblikket overvejer jeg meget min støtte. Jeg har ingen indsigt i hvor mange af mine penge der reelt går til drengen/familien/landsbyen. Men jeg er mere og mere overbevist om at finder jeg først ud af hvor meget det er, så bliver jeg grundig skuffet. Der køre den ene store kampagne i tv efter den anden, og som vi alle ved, er det ikke kun 400 kr. de koster. Der er kun én til at betale regningen for de reklamer, og det er os der betaler hver måned, eller de nye der måtte hoppe med på vognen via f.eks. tv reklamerne. Jeg kunne nemt lave et site og skrive om min tid som fadder og, sikkert tjene kassen på det, men det holder min samvittighed bare ikke til. Der er ingen tvivl om at din side er flot og med meget info, jeg kunne bare ikke gøre det.... |
Det regnestykke holder ikke. Sites som webgains, adservice og hvem der ellers er, score også en gevinst for hver lead der bliver lavet, så det er ikke bare 10 kr. ind og 10 kr. tilbage. |
|
Siden er fin, og ser pæn ud - flot design. En tanke jeg har til alle jer moral-riddere - undskyld mit udtryk. Om hjælpeorganisationer køber reklame i tv for 50.000 kroner om måneden (gætværk), eller om de brugere affiliate-netværks til at dække området, og få lige så meget, eller måske mere ud af det, kan da være det samme? Dårlig smag i munden over siden er der nogen der skriver? Hvis maelstroem ikke tjener pengene - så er der nogle andre der gør? Man skal også tænke langsigtet i sager som disse.. Det er muligt at han får nogle procenter eller leads for donationerne, men tænker man langsigtet, så er der en lille investering, hvis man tager i betragtning af nogle af de som donere pengene, formentlig vil huske hvem de donerede til, og derfor vil gå direkte til kilden næste gang de vil donere penge, og ikke gå igennem denne side. Webshops som bruger affiliate-netværks bruger dem fordi de håber at få eksponering nok til at "lukke" dem ned igen, så folk kender siden og går direkte ind på disse sider for at købe ting. Der er ingen der har tvunget røde kors, og de andre organisationer til at være medlem af et affiliate-netværk - det er selvvalgt, og de får meget mere ud af det end man umiddelbart ved/tror. En anden tanke er: Hvorfor skulle mealstroem have dårlig smag i munden? Han hjælper rent faktisk disse organisationer med at få "donere" i butikken - hvor mange af jer kan sige det samme? Hvor mange har frivilligt - uden indtjening - smidt et banner til disse sider på jeres blogs, hjemmesider, signaturer mm.? Så kan i fortælle mig at i donere 1000 kroner i måneden til dem uafhængigt.. Det samme kan mealstroem sagtens komme til igennem denne side - at han tager en bid af kagen burde være komplet irrelevant, da det er dem der rent faktisk ØNSKER at han hjælper dem. Hvilke organisationer tilmelder sig affliate-netværks, med ønsket om at INGEN vil tjene penge på det. Kort og godt: Hvis ikke mealstroem gør det, så gør nogle andre det, og når mealstroem gør det på denne måde, ser jeg intet problem i det - personligt. Thumbs up til dig mealstroem - siden vil indbringe flere penge til disse organisationer, end jeg personligt selv ville kunne indbringe - nice job, og godt initiativ. Med Venlig Hilsen |
Hunderacer - 550 forskellige hunderacer
Det er blevet en debat som er meget op ad bakke, og det er helt fair eftersom hjælpeorganisationers forvaltning af vores donationer tit har været et brandvarmt emne. Jeg gider ikke smide mere brænde på bålet, da det blot fortsat giver negativ karma fra annonyme aminoer. Derfor vil jeg vende tilbage til dagens hovedoverskrift. Hvis nogen er interesseret i at donere til Røde Kors eller Folkekirkens Nødhjælp, fx. ved at matche Hjælpeorganisationer.dk's ubeskårne donationssbebeløb til Røde Kors, så er i hjertens velkomne. Skriv en pm så finder vi ud af noget konkret. |
Tak for et velformuleret og perspektiveret indlæg. Forskellen mellem traditionel markedsføring og Hjaelpeorganisationers brug af affiliatenetævkr centrerer sig for mig om tre ting: 1) Transparens: Sitet ligner en samlet officielt potal for de deltagende organisationer. Det er det ikke. 2) Juridisk: Reklamer og annoncer kræver tydelige reklameidentifikation ifølge markedsføringslovens paragraf 4. Den slags ønsker trådstarter ikke, for, som han skrev, så er er ingen, der klikker. 3) Brug af ophavsretligt beskyttede logoer og billedmateriale: Siden lukrerer på brandværdien, nationale, velrenommerende humanitære organisationer har bygget op igennme 10-20-50-100 år. Jeg tvivler stærkt på, at der er indhentet tilladelse. Hvis der ikke er indhentet tilladelse, er det i strid med loven om ophavsret. At nogen andre løber med guldet, hvis man ikke kaster sig ud i ulovligheder, kan jo bruges argumentatorisk til at retfærdiggøre hvad som helst. Det bli'r det bare ikke mere lovligt eller ok-moralsk af. |
Jeg synes måske ikke det er fair og gå så hårdt til Maelstrom, det er jo hjælpeorganisationerne selv der betaler lead´et og derved selv skaber et marked.
I tror ikke de har regnet på at de måske trods alt får flere penge ind selv om skal betale for lidt leads, en uden affiliate. Alternativt så kontakt dog alle organisationerne og bed dem stoppe deres kampagner, både på nettet, i radio og tv så sparer de jo masser af penge... Maelstrom>> Har kun kigget kort på siden, men synes du skulle ændre dit logo og sloganet et - "en uafhængig oplysningsside" Mvh Kristian
|