Selvfølgelig må man lave en kopi. Se lige alle de kopier der hænger rundt omkring i folks hjem. Og hvorfor kan man købe Picasso kopier på Bruun og Rasmussen ?
Man skal blot skrive KOPI EFTER PICASSO på værket.
vrøvl fra ende til anden (eller i denne søde Juletid fra ende til juleanden) - Picasso er som død for under 70 år siden klart ophavsretsbeskyttet og der skal betales royalty for at kopiere
I øvrigt, også med malerier af ældre malere kan der sagtens være nogen der har købt ophavsretten til dem så det skal man også undersøge
vrøvl fra ende til anden (eller i denne søde Juletid fra ende til juleanden) - Picasso er som død for under 70 år siden klart ophavsretsbeskyttet og der skal betales royalty for at kopiere
I øvrigt, også med malerier af ældre malere kan der sagtens være nogen der har købt ophavsretten til dem så det skal man også undersøge
Men det forlænger jo ikke ophavsretten, at den er solgt eller overgivet til anden person. Så hvis den oprindelige ophavsmand er død for over 70 år siden, så behøver man vel ikke tjekke mere.
Jeg tror heller ikke, at det er det du mener, men det kunne godt læses sådan.
Jeg tror godt man kan købe ophavsret - selv til malerier - af den oprindelige ophavsindhaver/familie og dermed forlænge - som med andre design i forhold til kommerciel udnyttelse, men sikker er jeg absolut ikke - med musik mener jeg jo ikke man kan skal jeg erkende
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg tror godt man kan købe ophavsret - selv til malerier - af den oprindelige ophavsindhaver/familie og dermed forlænge - som med andre design i forhold til kommerciel udnyttelse, men sikker er jeg absolut ikke - med musik mener jeg jo ikke man kan skal jeg erkende
vh
Jeg er ret sikker på, man ikke kan forlænge ophavsretten. Hvis du sælger den videre, så sælger du det der er tilbage af den. Man kan jo kun sælge den ret man har (de 70 år efter ophavsmandens død) - Det ville ikke give mening, hvis man kunne sælge en ret, der går ud over det man selv har.
Men det kan jo så til gengæld være svært at finde ud af, hvornår den reelt er stoppet. For hvem var det lige der lavede værket til at starte med - Det bliver svært at finde ud af, hvis retten er overgået et par gange - Og det er jo nødvendigt for at finde ud af om han/hun lever endnu.:)
Du har ret Emil - 70 år efter - dog droit moral §75 i ophavsret loven som betyder at man ikke - aldrig - må fovanske eller forkorte værker så det kunne krænke den oprindelige skaber og at skaberens navn skal fremgå som i
De økonomiske rettigheder består i en eneret til at fremstille eksemplarer af værket og til at gøre værket tilgængeligt for almenheden ved at fremføre det offentligt eller ved at sprede eller vise eksemplarer af værket til almenheden. Den ideelle beskyttelse eller ”droit moral” (moralsk rettighed) består dels i en navneangivelsesret, dels i en respektret. Den første betyder, at ophavsmanden har ret til at få sit navn angivet på værkeksemplarer og ved offentlig brug af værket. Respektretten er en beskyttelse imod, at værket ændres på en krænkende måde. Droit moral-beskyttelse er i princippet evig. Det betyder, at det offentlige kan skride ind over for forvanskninger af fx klassiske værker. Det er naturligvis vanskeligt at afgøre, hvornår der er tale om (vidtgående) fortolkning, og hvornår der er tale om forvanskning. Derfor har man tidligere haft sagkyndige udvalg til at rådgive i den slags afgørelser (se også side 41).
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ja men du må vel ikke gøre det et offentligt sted. Blev DF ikke sagsøgt da de skrålede en sang under valgaftenen uden at have fået tilladelse?
jo vist må jeg gå rundt og synge i det offentlige - så længe det ikke er kommercielt- Mona mona mona ved lejrbålet eller hvad jeg vil. Jeg tror den med DF var Morten Messerschmidt som blev beskyldt for at synge nazi sange i grøften - selv om det vist nok bare var tyske sange, men jeg tror ikke der har været nogen rettighedskrav på det
vh
ja men du må vel ikke gøre det et offentligt sted. Blev DF ikke sagsøgt da de skrålede en sang under valgaftenen uden at have fået tilladelse?
jo vist må jeg gå rundt og synge i det offentlige - så længe det ikke er kommercielt- Mona mona mona ved lejrbålet eller hvad jeg vil. Jeg tror den med DF var Morten Messerschmidt som blev beskyldt for at synge nazi sange i grøften - selv om det vist nok bare var tyske sange, men jeg tror ikke der har været nogen rettighedskrav på det
vh
Det var nu ikke den sag jeg tænkte på. Jeg var til en forelæsning med en advokat, som nævnte en sag med DF, hvor de under valgaftenen afspillede og sag med på en sag. Da valgaftenen blev afspillet i TV, så var det ikke lovligt, da det er offentlig fremførelse.
Jeg forstår ikke helt, hvorfor det skal være kommercielt? Ophavsretten indeholder jo også en eneret til at tilgængeliggøre for offentligheden. Det vil sige, at man ikke må afspille musik, hvor det er tilgængeligt for offentligheden. Du må heller ikke afspille musik til en fest der er åben for alle.