Jeg har et regskabsmæssig spørgsmål der har drillet mig lidt.
Når jeg kigger i e-conomic så står der i resultatopgørelsen, at min omsætning er fx 20.000 kr. Herefter står der at jeg har haft ca. 3.000 i omkostninger (porto og kontorartikler mv) hvilket resulterer i periodens resultat på 17.000 kr.
Dette passer dog ikke da jeg jo også har haft en (væsenlig) udgift til de indkøbte produkter. Disse står under aktiver --> Varelager.
Så mit spørgsmål hedder nok egentlig bare, hvordan regner e-conomic (eller skat) mit overskud? Udregningen skal jo både tage højde for periodens resultat og udgiften til mit varelager!
Dette passer dog ikke da jeg jo også har haft en (væsenlig) udgift til de indkøbte produkter. Disse står under aktiver --> Varelager.
Regnskabsmæssigt er det ikke en udgift - dit varelager har stadigvæk en værdi svarende til den pris som du har givet for varelagret. I stedet for penge har du varer. Med andre ord er du ikke blevet fattigere.....
Når du sælger varen fragår det lagret og bliver da til en omkostning for dig.
Men burde dette ikke ske automatisk - altså når jeg fakturerer en kunde et produkt, så bliver værdien vel automatisk flyttet fra lageret til direkte vareforbrug?
Tue
Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.
Det kommer meget an på hvorledes opsætning af e-conomics er sat op.
Det kan i princippet gøres på 2 måder:
1) Du bogfører alt varekøb ind på en vareforbrugs konto og i forbindelse med måneds/kvartals/årsafslutning opgør du dit varelager og bogfører værdien ind på lagerkontoen og regulerer din vareforbrugs konto med værdien af lageret.
2) den anden måde det kan gøres på er at du bogfører hver enkelt varenummer ind på lageret således at du har en alle varer registreret i bogføringen. Og når du så sælger varerne bliver de automatisk trukket ud af lageret og samtidig bliver værdien af varen bogført op som vareforbrug.
Det virker til at du i dit tilfælde umiddelbart kører efter model nr. 1 og at de mangler at få opgjort lageret og reguleret dit vareforbrug.
Jeg gør det på en helt tredje måde. Jeg fakturere kunden som så kommer ind på min omsætning automatisk. Herefter bogfører jeg udgiften for varekøb ud fra mine kontoudtog jeg får fra leverandørerne. Hvert kvartal opgørere jeg mit varelager. Grunden til min model er at jeg for det meste dropshipper. Det vil sige at jeg ikke køber varen til lager, men leverandøren sender varen direkte ud til kunden. At opgøre varelageret for mig er kun for at opdatere min balance.