Jeg er blevet spurgt hvad det endelige produkt(er) er. Jeg har svaret privat, men bare lige så alle er med, så er her en kopi af mit svar til en biolog-teoretiker på højt niveau. Øhh... ;) ... så har jeg i det mindste ikke nævnt navne. _____________________________ SVAR ____________________________ Der er flere produkter, men den primære er foder til dyr. - Jeg talte med Orbicon (Konsulent virksomhed i Århus) som mente det ville være en ide, at lade biomassen passere gennem et biogasværk før det bruges til foder, men det er bare en af de MANGE afstikkere jeg ikke har styr på endnu. Er biomassen uanvendelig til foder eller er der for dårlig økonomi i at sælge foder / tilskuds-foder til landmænd, så er alternativet at sælge pressede piller til private med stoker fyr. Olien er sekundær og kommer sandsynligvis kun til at dække de energimæssige eller dele heraf "udgifter" til en generator, og jeg går ikke ud fra at der er overskud på den konto. Måske du kan svare mig på hvordan jeg optimerer et miljø til algerne. Jeg tænker en bio-reaktor med indbygget lys, iltning, gylle(næringssalte) og varme. Men jeg er helt på bar bund mht. fordelingsforholdet. Hvis du kan hjælpe med nogle ca. svar, så er jeg mere end tilfreds. Vores nuværende forsøg er palletanke af 1000 L, som tilføres
Jeg har de samme spørgsmål til Folkecenteret i Thy, men jeg vil skynde mig at sige tak på forhånd. |
Det store spørgsmål er hvor meget tørstof du står tilbage med. Det jeg læser mig til rundt omkring siger mellem 5 og 10%.
Det vil sige du kan stå med 50 til 100 kg tørstof pr. palletank.
Så tales der om olie indhold på op til 65% af tørstoffet. Men hvis vi regner med 50% olie indhold, så står du med 25-50 kilo olie og det samme til foderbrug. Det er vel egentligt okay på 10-20 liter gylle, lidt lys og lidt varme samt en del arbejde. Heldigvis kan arbejdsprocessen automatiseres hvis det skal i stor skala.
Jeg tror at kombinationen af olie udvinding og foder produktion gør at der kan komme økonomi i projektet. Hvis man så er så heldig at der kan komme afgifts fritagelse på olien så bliver det for alvor sjovt.
Ved du hvilken alge du dyrker nu? Eller er det bare den der kom af sig selv? Det gælder nok om at finde en alge som giver en høj andel af tørstof og så finde den rigtige fordelingaf olie og tørstof. Det er nok for nemt bare at satse på 50/50.