Yo så har jeg fået læst op på det, og det jeg kom frem til var.....
1. at alger ligesom alle andre planter laver sukkerstof, fedtstof aminosyrer.
2. At sukkerstoffet kan enzymatisk omdannes til enten bio-ethanol eller bio-butanol og fedtstoffet kan omdannes til biobrændsel, og med aminosyrerne kunne man i princippet lave en god mør bøf, eller et eller andet i den stil.
Målet her er at lave ko, grise og hønse foder. Derfor er jeg hoedsageligt interesseret i protein, sukker og stivelse. Selvfølgelig skal det også prøves at lave olie.
Sukker
Af fotosyntesen 6 H2O + 6 CO2 -> C6H12O6 + 6 O2 (I den simple formel)
Stivelse eller Lipider
Jo mere stressede algerne er jo flere lipider danner den i cellevægene for at beskytte sig. Og det er i disse lipider olien findes. Citat: "De mekanismer, der styrer fordelingen af den fikserede kulstof fra fotosyntesen mellem stivelse og lipid, samt dem, der under stress medfører akkumulering af lipid, vil blive studeret nøje." Kilde: LINK
Jeg er IKKE biolog eller klog på planter i det hele taget, så jeg tager sikkert fejl. Jeg konstaterer bare ved selvsyn, at mine tanke bliver grønne i en sørens fart.
Hvis jeg har de rigtige tal fra folkecenteret og i øvrigt regner rigtigt. Så går der 15 dage før de første 5 tanke er klar til "høst".
MEN, hvor finder jeg et filter som dels er billigt og som samtidig kan håndterer de 3900 L. Dog ikke på én gang, men på den anden side har en størrelse så det ikke tager hele dagen.
Jeg tror, at filteret skal være 1μm, men det eneste jeg kan finde via google er kaffefiltre...
Jeg syntes det lyder utroligt spændende .. og hvis jeg boede en smule tættere på ville jeg være klar til at springe med i projektet uden at blinke :-)
Mht at filtrere "suppen" har du overvejer at lave en process alá den du bruger når du destillerer vand? (altså koge vandet, fange dampen og køle det ned igen og få rent vand) det kan dels bruges til at genanvende vandet, dels burde du kunne få en stor del af vandet fra massen på den måde.
Mht at filtrere "suppen" har du overvejer at lave en process alá den du bruger når du destillerer vand? (altså koge vandet, fange dampen og køle det ned igen og få rent vand) det kan dels bruges til at genanvende vandet, dels burde du kunne få en stor del af vandet fra massen på den måde.
Jeg tror at det kræver rimelig meget energi for at koge vandet eller lave tilsvarende process. Jeg tror at der skal nogle store filtre til for at skille algerne fra vandet.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Jeg tænker i membraner fra luftrensningsanlæg eller lagner. I så fald du vælger at gå med kaffefiltre, prøv da dem til industrikaffemaskiner.
Noget andet jeg har bidt mærke i er, at det er foder, du ønsker at benytte algerne til. Så vidt jeg husker er blå-grønne alger hammer farlige for dyr grundet deres indhold af toksiner og eftersom din proces har været ret ukontrollabel, skal du nok forventer at en del af algerne er direkte sandhedsskadelige.
Hvordan har du tænkt dig at få undersøgt dette og hvilke "forsøgsdyr" vil du benytte?
- Celgaard
Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?
Ja, jeg kan sagtens se din ide, men energimæssigt er det en meget dyr løsning.
Hej Hiels
Niels Henriksen:
Jeg tror at det kræver rimelig meget energi for at koge vandet eller lave tilsvarende process. Jeg tror at der skal nogle store filtre til for at skille algerne fra vandet.
Ja, enig
Hej Celgaard
Først - hvordan går det med dit super fede projekt? Jeg ved hvor meget det har betydning for landmændene at have gode sparingspartnere i alle dele af prodktionen, så selvom dit projekt nok kræver lidt markedsføring, så tror jeg på det!
Celgaard:
prøv da dem til industrikaffemaskiner.
http://www.finn-balleby.dk/cm306/ <- jeg har allerede tikket mig til et par stykker, så jeg kan nå at prøve det inden der er "høst" om 14 dage.
Celgaard:
Noget andet jeg har bidt mærke i er, at det er foder, du ønsker at benytte algerne til. Så vidt jeg husker er blå-grønne alger hammer farlige for dyr grundet deres indhold af toksiner og eftersom din proces har været ret ukontrollabel, skal du nok forventer at en del af algerne er direkte sandhedsskadelige.
Ja, jeg har læst det samme og derfor har jeg fået et prøvekit fra Orbicon tilsendt. Per Andersen, har også lovet at hjælpe med know-how og netværk. Men, jeg er bange for han ret hurtigt bliver for dyr i drift. Jeg håber på at flere vil joine tråden her og give tips som vi støder på problemer.
Celgaard:
Hvordan har du tænkt dig at få undersøgt dette og hvilke "forsøgsdyr" vil du benytte?
Well. Efter at Orbicon har testet for toxiner og andre uheldigheder uden at finde noget, så har lillebror en ko eller 300 jeg kan teste på, Onkel har 980 søer med alt i opdræt og far har en minkfarm. Jeg mangler hovedsageligt høns, men får, heste, geder og andre dyr har også interesse. Desuden vil vi gerne i kontakt med landmænd med lyst og mulighed for at lave egentlige forder-forsøg. Ikke noget uoverkommeligt, men mulighed for foder-isolering så det er muligt at følge med i afføring, trivsel og tilvækst.
Hej Michael
Michael Rode :
3600 Liter gennem kaffefiltre - det bliver alligevel lidt træls til sidst.
Har du set denne her?:
">
Og så glemte jeg - held og lykke med projektet. Det kunne være sjov at slå de ret store projekter der er støttet af offentlige midler.
Ja, det er ret store mængder men kaffefilter metoden er billig, og den kræver næsten ingen arbejde, bare tid.
Mht. økonomi, så er jeg enig, men realistisk har vi også behov for kapitalstærke partnere. Jeg ville gerne lige have svar på de første analyser fra Orbicon før jeg vil begynde at søge kapitalen. Bare lige så ingen spilder tiden.
Når det er sagt, så må I meget gerne komme med forslag til virksomheder som vi med fordel kan arbejde sammen med. Helst ingen rene invisterings-selskaber. Vi er begge helt nede på jorden og søger lige så meget personer med en gode ideer som de fordele en pose penge kan give os.
Fx, er Smedens chef interesseret i at bygge de færdige moduler, men vi har intet lovet til nogen endnu og andre er mere end velkommen til at byde ind. Giv mig lige 2-3 dage så skal vi komme med en "opskrift" på hvordan vi forestiller os en produktion kan se ud. Det giver nok en bedre ide om hvem vi kunne lave Win Win situations med ;)