Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fup eller fakta - Alger til olie...

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  Medarbejderferie Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis

Super spændende projekt du har gang i. Det er iværksætterånd der vil noget. Godt gået.

Lige nu kan jeg ikke byde ind med noget, men jeg vil meget gerne følge dig og skal nok byde ind når du får brug for noget jeg kan hjælpe med.

Held og lykke med projektet.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 00:49

Måske er det lettere at finde "en hånd" hvis jeg fortæller noget mere om projektet.

Jeg har billeder, video og testresultater - alt sammen meget basic, men jeg er i kontakt med Per Andersen hos Obicon som jeg har fornemmelsen af ved "ufatteligt" meget. Foulum, AgriTech, Århus UNI og AAU har jeg opgivet. Hvis de endelig laver noget interessant, så er det tang, sø-salat og andre makro-alger, som ikke har direkte interesse.

Er der nogen der kender et sted, hvor man har funktioner til "indkast billeder, skriv tekst og del med udvalgte personer" online?

Dennis

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 00:56

En af de ting jeg gerne vil have en hånd til, som jeg godt kunne forestille mig, at der sidder folk med ekspertise i, er udregningerne for økonomiske fordele og ulemper for landmænd. - En planteavlskonsulent, agraøkonom el. lignende. Gerne en der har erfaringer fra gylleseparering, biogasanlæg el noget i den stil.

Et andet område er egentlig biologi. Hvad kan jeg gøre for at vælge de "rigtige" alger, hvordan ser en god diæt ud for algen osv osv. En biolog med lyst til at fortælle om cellevæge, fotosyntese og liv i mikro-størrelse. - Overordnet vil jeg meget gerne vide hvad "fan" det egentlig er jeg laver. En ting er at "det virker", det kan jeg se, men jeg er nysgerrig om det er muligt at optimerer processen.

Smeden og Softwareudvikleren.

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 15:55

Hej

Jeg har googlet lidt og kan se at Agrotech faktisk har gang i et lignende projekt. 

http://grovvarenyt.dk/DK/Nyheder/Ugens%20nyhed.aspx?accb0da0bb1511df851a0800200c9a67=1&newsId=24

Det kunne være en idé at kontakte dem igen, der er jo ingen grund til at begå de samme fejl.

Mht. at presse olien (og vandet) fra plantedelen. Er der nogen speciel grund til at du vil bruge en manuel presser/klemme? Jeg tænker bare at hvis du vil lave et stor skala forsøg så kan din smed lige så godt lave en større hydraulisk presse med det sammen. 

Vand/olie separering burde, som du selv er inde på, ikke være noget stort teknisk problem. Jeg synes det er mere interessant hvordan plantedelen skal forarbejdes. (Det ser også ud som om det er der Agrotech har sine udfordringer). Jeg har kontakt til et tysk grovvarer selskab, det kan være de kunne havde interesse i alger til deres foderfremstilling. Man kan jo altid spørge og så får man måske en idé om hvilken forabejdning man skal lave på plantedelen.

Med venlig hilsen

Michael Rode

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:31

Hej Dennis

Jeg har set algeproduktion i virkeligheden i Danmark.
HER: http://www.folkecenter.net/dk/

Det er pionerer, som ved, hvad de har med at gøre - og det er muligvis dem, du har brug for som samarbejdspartnere - ellers har de et omfattende netværk.

Venlig hilsen

Hans

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 23:31

Hej Michael og Hans

//Michael
Jeg vil utroeligt gerne i kontakt med Bjørn Hjortshøj Andersen fra ECOWORKERS, men jeg kan ikke finde andet end hans LinkedIn profil, som jeg har søgt invitation til.
Måske er det lige tidligt nok at tage kontakt til grovvare selskaberne, når jeg endnu ikke har nogen "hårde" data. Men jeg arbejder på det i samarbejde med Orbicon

//Hans
Det er en super ide med folkecenteret. Jeg kan ikke lige finde noget konkret på deres side, så jeg giver dem et kald i morgen.

//Status
Vi arbejder koncentreret med at optimere lyset i tankene. - Gyllen gør "suppen" meget uklar, og der er behov for at sprede lyset bedre. Uden lige at have taget dykkerudstyret på og sprunget i, men i stedet kigget på ydersiden af de semi-gennemsigtige tanke, vil jeg tro at lyset når 10 til 15 cm væk fra lysstofrøret. Dette er langt fra nok...
Min første løsning går ud på at bruge lysleder-fibre så jeg fandt et firma i frederikshavn, som laver en fiber der lyser langs hele længden - Sidelys - kalder de det. Desværre anbefaler firmaet ikke at bruge denne metode og det er hvis også meget dyrt.
Næste ide er at stjæle lidt af ideen bag: DETTE . Altså gennemsigtige rør med destilleret vand sænkes delvist ned i suppen og fordeler lyset. Eller det er i alle fald tanken.

Alternativer til lysspredningsproblemet modtages gerne :)

Smeden og Softwareudvikleren

Tilmeldt 16. Aug 11
Indlæg ialt: 645
Skrevet kl. 23:53

Det er godt nok et spændende projekt du har gang i, det bliver spændende at følge med i.
Stor medvind herfra NORLY. 

Danmarks fedeste herre ure finder du på www.eyki.dk

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 00:06

Det er dejligt, der begynder at ske noget!

Lige en hurtig: Kunne du ikke centrifugere vandet, således algerne hvirvler rundt? På den måde kommer alle algerne forbi lyset flere gange dagligt. Det er desuden vigtigt at få typebestemt algerne for at give dem de mest optimale betingelser. Dette gøres ganske simpelt med et mikroskop og et algeleksikon.

Jeg følger med på sidelinjen...

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:22

Du kan fange sollyset i en parabol, så det bliver stærkere. Herefter leder du det via spejle ned i dine rentvandsrør, som placeres strategisk i tanken. I rørene placerer du krystaller eller spejle, der fordeler lyset ud i tanken. Dette vil også tilføre varme til tanken, hvilket muligvis er en fordel (og muligvis ikke...)

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:25

Jeg har lige bogmærket denne tråd, så læser jeg lige i mine biokemi bøger og vender tilbage imorgen.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)