Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fup eller fakta - Alger til olie...

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er dette fup eller fakta?

1. Kan det lade sig gøre?

2. De mængder der nævnes i videoen, er det overhovedet realistisk?

">Youtube - Video

Der findes mange videoer ala denne på youtube.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34

Jeg er helt overbevist om, at det nok skal blive fakta. Om MÆNGDEN er realistisk er noget andet. Der er altid en tendens til at man optimistisk overdriver. Overdrivelse fremmer forståelsen - inkl. fondsmidler.

Da bioethanol fra majs kom frem, var det kun selve majskolben, man kunne udnytte. Resten af planten var spild. Andengenerationens bioethanol laves ikke bare af kolben, men også af stængler og blade. Der er gang i udviklingen.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 21:05

Hej Dennis

Nu sidder jeg ikke med mine gamle biologibøger fra uni, men jeg ved dog at de såkaldte prokaryoter (alger) har et dobbelt-lipidlag (fedt), der omkranser algen. Derfor består en stor del af algen af fedtstof. Det er også utrolig let at opformere alger, som de beskriver i videoen.

Dog vil jeg tro, at den mekaniske proces bag dette er for energikrævende. Prøv engang at se på alle udtagene og den energi man skal bruge for at holde et sådant system kørende.

Tallene passer sikker, men udgifterne gør sikkert at det i den sidste ende er en nulløsning. Men jeg er selvfølgelig heller ikke ekspert på området Geeked

Hvordan går det i øvrigt med dit majsprojekt?

- Celgaard

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 13:56

Celgaard:

Hvordan går det i øvrigt med dit majsprojekt?

Jo tak - Brormands majs vokser lige uden for mine vinduer :) Der skulle være 70Ha, så jeg har fået et godt hjørne at lave forsøg på.

//On topic

I virkeligheden er jeg slet ikke ude efter olien, men bare at lave kontrollerede forureninger med opblomstring af algerne.

Ideen er, at gylle kan omsættes til dyre-foder i et meget mindre og super hurtigt loop (få dage). I området hvor jeg bor koster en Ha jord ca. 200.000 kr (forholdsvist billigt)

Min bror og svigerinde har 300 køer (og det er ikke en stor gård) med ca 100 Ha jord til. En besparelse på bare 1% N (kvælstof) vil betyde ca 1 Ha jord mindre eller 3 køre mere. [Runde tal :) ] Økonomien i 3 kører kan forrente ca 170.000 + udgifterne ved ikke at drive jorden udgør ca 6500 kr pr år og at bruge algerne som foder forventes at udgøre ca 10000 kr pr år. - Jeg kan altså bruge både enorme mængder energi og penge på at oprette og drive anlægget som producerer algerne.

Skulle der blive en olie del i overskud, så holder biler og traktorer klar til at tage fra til en pris á ca 5.5 kr pr liter :)

Jeg vil ikke gange op og ned i projektet her, for landmænd er noget tunge at danse med, når det kommer til nye produktions systemer. Måske en af jer kender en landmand eller ti, som vil være med?

Jeg mangler stadig at finde de rigtige alger - lige nu laver jeg forsøg med tilfældige naturligt forekommende alger fundet i naturen. Tanken er at de har tilpasset sig klimaet og dermed har de bedste muligheder i produktionen. - Correct me if I'm wrong. Der er trods alt 1.4 mio arter at vælge mellem, så hvad ved jeg om korrekt udvælgelse af alger :)

- Hjælp søges generelt til dette projekt!

Dennis Jensen

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 00:09

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 22:00

Det ligner et rigtig spænende projekt. 

Jeg ved ikke ret meget om alger (udover dem sønnen producere i sit akvarium - og de er træls), men som Celgaard siger så kontakt agrotech. De er rigtig dygtige til at vurdere sådanne ting. Der kan sandsynligvis også søges nogle midler til det. 

Jeg sætter lige hjernen i blød natten over og så kommer jeg nok i tanke om en eller anden pulje der kan søges.

I et eller andet omfang er det et projekt jeg godt kunne tænke mig at bidrage til.

Med venlig hilsen

Michael Rode

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 22:20

Jeg kan ikke se dine videoer, men jo det er muligt. Der er et firma i USA der hedder Origin Oil der sælger algeanlæg til produktion af olie (noteret på otc børsen i USA). De tilfører skorstensrøg for at få algerne til at vokse hurtigere.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 00:43

Nu er der gået nogle dage og første forsøg (i haven) er vel overstået. - Nuvel gylle i haven, er måske ikke en drøm, men resultaterne taler for sig selv. - Fra gul ulækker tis vand til grøn suppe på 6 dage, kun tilsat sollys og lidt ryste-ryste.

Áf alle forsøgene fra haven valgte jeg 5 flasker at gå videre med i palle-tanke på 1000 L. Hver tank har installeret et lysstofrør 38 W med farven 6500 K og jeg købte en billig kompressor som sørger for at der én time i døgnet kommer rigeligt med CO2 ned i vandet og det bliver "omrørt".

Jeg skal være helt ærlig og melde ud, at vi i starten bare tog hovedet under armen (og der er det hvis endnu) og sprang ud uden nogen form for know-how. Jeg kontaktede derfor AgroTech som Celgaard foreslog... Men ferie og noget alt for teknisk *host* bullshit, så jeg opgav. I stedet kontaktede jeg Foulum (Det ligger tættere ved min bopæl end Århus) med samme spørgsmål og fik samme spand gylle tilbage i hovedet. - Jeg fatter simpelthen ikke at de mennesker, som er så usandsynligt kloge på papiret, har så lidt interesse i "noget der bare virker".

Så, ja, kammerater og venner her på Amino. Vi har stadig brug for jeres hjælp. Vi ved stadig INTET om alger. Vi konstaterer bare at gylle, lys,  CO2 og sø-vand bliver grøn-suppe efter nogle få dage.

Det, vi virkelig mangler er en presser ala dem man kan se i videoerne. Vi vil dog gerne indføre en lille ting, som måske bliver et problem nemlig, at vi vil gerne presse den grønne-algesuppe, som har et meget højt vandindhold måske omkring 99.9% - vi ved det ikke endnu.
Ideen er, at si suppen direkte fra tankene og lade de tilbageblivende alger blive presset ved håndkraft i et lille hjemmelavet apparat ala ">DETTE - Derefter direkte i presseren.
Det er muligt at massen skal presses et par gange for at få olien ud og der er sikker en masse vand i, men så vidt jeg husker, så skiller olie og vand forholdsvis hurtigt hvis det lige står natten over.

Det kunne være super godt, hvis en eller flere af jer kunne gøre os forsøget efter og dele resultaterne med os.

Jeg sad og regnede, selvom både resultater og projekt stadig er på baby stadiet. Jeg har plads til 600 tanke i min gamle svinestald. Ved en 5% iblanding af gylle og 7 dages produktions-cyklus så skal jeg bruge 30 ton gylle pr uge. Omregnet giver det at jeg aftager al gylle fra 250 - 300 køer.
Samtidig produceres et endnu ukendt antal ton foder som returneres til dyrene. I alt er håbet at kunne producerer over halvdelen af landmandens foder og reducerer behovet for mark-areal. - Jeg vil dog skynde mig at sige, at dette er målet, ikke noget der er garantier for.

Vi tager selvfølgelig imod al den hjælp vi kan bruge, men helt specifikt vil vi gerne til:

• At skaffe en presser, som kan bruges til formålet
  • At få analyseret pillerne. - Er de egnede til dyre-foder? Hvis ja, er de da egnede til primært eller tilskuds-foder?
  • Økonomisk vil vi også gerne have en hånd. Hvor kan vi henvende os med dette projekt?
  • Hvis ikke pillerne dúr som foder, så skal vi bruge en salgskanal til brændsel - Vi ender i en pris på 1400-1600 kr pr ton, men jeg tror ikke man kan få mere økologiske/natur-rigtige piller i sit fyr og disse piller har med garanti ingen sandkorn og de indeholder en god del olie har høj brændværdi. Forhåbentligt bliver det høj-kvalitets-piller, som kan sælges til forbrugeren for 2000 eller derover.
  • Er der en der vil holde styr på vores økonomi, firma, organisation og hjælpe med at søge midler? - Om ca.  25 dage, bør vi have nok resultater til afgøre om projektet "holder vand" og vi vil allerede fra om 10 dage have en god fornemmelse. Så hvis der er en med mod, lyst og tid til at hjælpe os med det administrative, så sig til :). Hvor meget vi kan give dig for det, er du selv med til at bestemme, men et fuldtidsjob bliver det nok ikke til fra dag ét. - Iværksætter ånd og gerne en røvfuld-erfaring.

Problemer er der nok af, men silikone og lidt kreativ tænkning, så kommer man langt for få midler. Og, jeg syntes egentlig det går godt :)

Celgaard, Michael mf. i er velkommen til at ringe til mig 28 76 20 08 og måske fortælle hvordan i kan byde ind med et eller andet til projektet. - Jeg er bange for at lyst ikke gør det alene, men jeg hverken bider eller sparker så måske vi kan finde ud af noget sammen.

Taaaak for indput i tråden ;D

Smeden og Softwareudvikleren.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 00:46

Mht video, så ved jeg ikke lige hvorfor linket ikke virker, men her er det igen LINK

Dennis

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 01:31

Alle der følger med her - se evt også denne tråd

Takker

Smeden og Softwareudvikleren.

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)