Hej Aminos :-) Jeg møder tit folk, som gerne vil starte virksomhed – de kommer til mig for at få nogle gode råd med på vejen og sparring omkring deres projekt. Desværre sker det tit, at allerede inden de går i gang, er de på gale vej. I følgende indlæg vil jeg skitsere 5 ting, som du IKKE skal gøre som iværksætter. Der er tusindvis af andre ting, du heller ikke skal gøre – og det er her, du kommer på banen, hvis du mener, at der er noget, som er vigtigt at holde sig fra, som iværksætter, så skriv løs :-) Fraråd 1: Drive virksomhed på en dårlig idéStil dig og dem omkring dig det kritiske spørgsmål – er din virksomhedsidé overhovedet god nok til, at den kan bære en hel virksomhed? Alt for ofte møder jeg personer, som går med en lille iværksætter i maven, men hvor deres idé ikke er gennemtænkt eller realistisk at finansiere. Fraråd 2: Ikke have styr på din økonomi, regnskab, moms og faktureringDu glemmer at fokusere på de økonomiske nøgletal, får ikke afregnet moms til tiden eller får ikke fulgt op på de kunder, som ikke betaler. Denne faldgrube kan have fatale konsekvenser – har du endnu ikke et regnskabsprogram til din virksomhed, så skal du tage et kig på Billy's Billing.dk Fraråd 3: Afskære dig fra omverdenen, kritik, skepsis og networkingDu afskærer dig fra omverdenen og lytter ikke på såvel kunder som dem omkring dig. Udnyt dit netværk til at få inputs og kritik. De vil gavne dig uanset hvor god du er! Fraråd 4: Arbejde dig ihjel og glemme du har et livDu arbejder så meget, at du mister modet eller bliver stresset og frustreret. Sørg for at holde fri en gang imellem og lade være med at presse dig selv så meget, at din energi til sidste løber op. Fraråd 5: At starte virksomhed for “at tjene kassen”Når jeg støder på iværksættere, som siger ”jeg har startet virksomhed for at tjene kassen”, blinker der røde alarmklokker. Start ikke virksomhed, fordi du vil blive rig, men fordi du ønsker frihed og at være din egen chef – at man sideløbende kan tjene godt er selvfølgelig en gulerod. Jeg håber, at du kan bruge mine ”fraråd” og blive en bedre og smartere iværksætter. God danske ”sommer” :-) |
Det passer meget godt ;)
Dog i 5'eren er jeg lidt uenig, for hvis vi nu skal være realistiske bliver bliver 99,9 % af alle iværksættere for at opbygge økonomisk frihed på længere sigt.