Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger hjælp til fan-omdrejningsmåler på bærbar computer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har lige købt en brugt bærbar computer af en qxl-haj - den har et rimelig slemt problem - og det er sælger "også ked af".

Han er ikke registreret som virksomhed, kører altså det hele sort, hvorfor der juridisk må være tale om en privat handel hvor jeg ikke er dækket ind under købeloven, og det dermed bliver op ad bakke at gøre noget krav gældende.

Derfor søger jeg en praktisk løsning på mit problem. Det er en pavillion dv7 fra HP hvis fanmåler er i stykker.

Det resulterer i at jeg får en advarsel ved hver boot om at fanmåleren ikke kører, og de anbefaler jeg ikke kører så længe jeg har dette problem.

Som I måske ved kører en blæser på en bærbar computer ofte med en variabel hastighed, - men idet måleren på denne computer ikke virker kører den for fuld skrue hele tiden, hvilket dels larmer en del, og hvilket jeg også bekymrer mig lidt over ifh.t. levetiden.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg er fra København. Gerne uden at jeg bliver ruineret. Udover cash kan jeg også tilbyde attraktive barter-handler i form af it-udstyr eller bogføring.

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 16:01
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 16:22

Kim Boldig:

Hej Jørgen

Jeg vil anbefale nedenstående:

http://www.almico.com/speedfan.php

Det er et kendt og super godt lille program som kan hjælpe dig.

Best regards

Hej Kim - og tak for dit svar !

Er der nogen særlig grund til at du tror programmet kan hjælpe mig?

Vi taler altså om et stykke hardware som er defekt - hvad skulle et stykke software kunne gøre ved det?

Med venlig hilsen

Jørgen Olsen

Tlf. 2586 4573

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 16:23

Ring til HP og opgiv serienummeret.. De burde muligvis kunne hjælpe dig på den ene eller anden måde ved at fortælle dig om der stadig er reklamationsret på eller hvad en evt. reservedel vil koste :)

For mig lyder det som om at det er blæseren der er gået i stykker og som skal skiftet..

Mvh,

Benjamin Bjerring

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 16:25

Jørgen Olsen:

Er der nogen særlig grund til at du tror programmet kan hjælpe mig?

Ja, den kan fortælle dig hvornår "skidtet" er ved at brænde varm og du skal slukke for afkøling, indtil du får problemet permanent lavet med hardwaren.  Wink

Best regards

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Benjamin / Unik-data:

For mig lyder det som om at det er blæseren der er gået i stykker og som skal skiftet..

Det gør det også for mig....

Inde i selve blæseren, sidder der en signal giver, der fortæller hvad omdrejninger blæseren kører med. Og denne signal giver kan desvære godt stå af.

Et andet problem, er at de nok på et tidpunkt har skiftet blæseren til en uorginal, hvor signalgiveren ikke er kompatibel. Og derfor vil den køre fuld hastighed.

Noget andet er at, den evt er så sat til af skidt at den kører med lavere omdrejninger, som er udenfor dens parameter, men så burde den også støje en del.

Et andet problem, er at det kan være slået fra i Bios.

Og hvis du selv er frisk på at skifte den, så er her en vejledning.

http://www.insidemylaptop.com/disassemble-hp-pavilion-dv7-notebook/

/Kenneth

Ps så længe blæseren kører på fuld skrue, så slidder du kun blæseren. Bliver en CPU for varm, så lukker den.....

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 18:46

Kenneth:
Ps så længe blæseren kører på fuld skrue, så slidder du kun blæseren. Bliver en CPU for varm, så lukker den.....

Det må være noget nyt de har fundet på.

Jeg har godt nok brændt et par processorer af i sin tid ifbm f.eks. overclocking.

Er der nogen herinde i København et sted der er friske på et udføre operationen til en fornuftig pris?

Jeg er typen der ikke skal skille en bærbar computer ad, for jeg får den aldrig samlet igen (det har jeg mange eksempler på liggende)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56

Jørgen Olsen:

Det må være noget nyt de har fundet på.

Det er det faktisk ikke.

Problemet med overclocking, er at du får et større strømforbrug, og derigennem slider/brænder du processoren af. Det vil sige at du på kort tid vil få en voldsom varmeudvikling i processoren, som er meget lokalt.....og derfor skal man også have en ekstrem køling når man begiver sig ud idet.

Men jeg skal ikke kunne sige, om der er andre kredse der kan tage skade, for normalt så har de andre kredse ikke en overhead sikring.

/Kenneth

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 19:03

Jeg vil nu anbefale dig at få fat i reservedelen først, inden du begynder at udbyde en opgave.. tror simpelthen ikke at HP eller nogen anden producent har sørget for at du kan bruge en universal del.

Jeg giver en af de tidligere indlæg ret, det er en fejl inde i selve blæseren der er opstået.

Ny blæser, af med bagpladen, skift blæseren og så er du på banen igen:)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)