Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges - opstart af kosttilskud/naturlægemiddel-butik

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København NV
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Jeg står for at skulle åbne en butik, der forhandler naturlægemidler og kosttilskud - herunder superfoods (hvedegræspulver, spirulinapulver osv - alt dog i lukkede beholdere). I den forbindelse kunne jeg godt bruge noget sparring fra folk med erfaring indenfor emnet, og også gerne folk med erfaring i at åbne fysiske butikker. 

I første omgang vil jeg høre om der er nogle der ved noget om følgende:

1) Tilladelser. Hvilke former for tilladelse skal man indhente, når man vil handle med kosttilskud og naturlægemidler?

2) Leverandører/importører. Erfaringer med leverandører af nævnte typer varer. Hvem kan anbefales?

Der kommer givetvis mange flere spørgsmål henad vejen, da jeg er helt ny indenfor butiksverdenen, men til en start kan jeg arbejde lidt videre, hvis nogen kan guide mig i forhold til ovennævnte to punkter.

På forhånd tak :-)

Astrid

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt skal man have tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen  til at sælge lægemidler, - men det gælder ikke for en butik med naturlægemidler. Det er dog DIG der skal sikre dig at producenterne/importørerne har de fornødne tilladelser og at produkterne er lovlige i Danmark.

Selve butikken skal betragtes som en butik der sælger fødevarer, og har skal du optages i næringsbasen gennem Fødevarestyrelsen og der er lidt forskellige krav som du kan læse mere om her. Populært sagt skal du være med i Smileyordningen.

Rent praktisk betyder det også at du skal sikre dig at der ikke kan komme skadedyr i lageret etc. - har du f.eks kig på en butik med kælder er det værd lige at kigge efter den slags, og er det en gårdbutik i tilknytning til din bolig, så skal den selvfølgelig også sikres.

Overordnet set kan det være en fordel i starten at have en leverandør der har lidt af hvert, og så få dem til at lave en lille startpakke med de mest solgte varer, - så at dine første kunder ikke går alt for meget forgæves. Senere kan du så finde billigere leverandører på andre lignende (eller bedre) produkter.

Alt efter butikkens størrelse kan du også vælge en særlig niche, f.eks sportsudøvere, overvægtige, allergikere eller lign. og så selv sammensætte produktlinierne.

Fra København NV
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Michael,

tusind tak for feedback! Nu har jeg noget at arbejde med. Det betyder meget for mig, at du har taget dig tid til at besvare mine spørgsmål så dybdegående.

MAnge venlige hilsener fra Astrid

PS: Butikken kommer til at fokusere - ikke ensidigt men overvejende - på diabetikere :-)

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil anbefale dig, at få dine produkter fra en dansk leverandør eller en grossit, der har anmeldt produkterne til Fødevarestyrelsen.

Inden et kosttilskud kan sælges i Danmark skal det være anmeldt til styrelsen. Det bliver noget værre rod, hvis du selv skal ud i det, da du også skal have dokumentation for virkning etc. 

Men held og lykke med det!

Fra København NV
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer begge - det er noget, jeg kan arbejde videre med! Det giver mening at få produkterne fra danske grossister, selvom der er mange produkter, som er tilladt i udlandet, som jeg kigger lidt langt efter, bl.a. diverse superfoods. Jeg er klar over, at godkendelsesproceduren er hård, så det vil jeg nok ikke kaste mig ud i lige med det samme!

Fra Randers C
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 435
Fra  Sebastian Stoll Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Astrid!

Jeg ved ikke meget - faktisk ikke noget, omkring regler med salg af kosttilskud og naturlægemidler, men her et et par links, jeg fandt på Google, som er relevante for dit spørgsmål. :-)

foedevarestyrelsen.dk, kan du læse om kosttilskud. Deraf fakta, regler og registrering.

Her giver Pharmakon.dk et par råd omkring salg af naturlægemidler & kosttilskud.

Det sidste link, jeg fandt, er fra vifab.dk, hvor du kan læse love og regler mht. salg af naturmedicin og kosttilskud.

Jeg håber, at du kunne bruge mine links til noget - held og lykke!

De bedste hilsener,

Sebastian Stoll.

Fra København NV
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Super tak, Sebastian - al hjælp er mere end velkomment :-)

Jeg er igang med såvel research på lovgivning, leverandører og licenser som egnede butikslokaler. Det skal nok blive interessant! Har et kotrfattet konceptpitch liggende, hvis nogen synes det kunne være spændende at læse. Har financiering mv i orden, så fra nu af er det bare ud over stepperne, når det hele er på plads ...

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Astrid:

Super tak, Sebastian - al hjælp er mere end velkomment :-)

Jeg er igang med såvel research på lovgivning, leverandører og licenser som egnede butikslokaler. Det skal nok blive interessant! Har et kotrfattet konceptpitch liggende, hvis nogen synes det kunne være spændende at læse. Har financiering mv i orden, så fra nu af er det bare ud over stepperne, når det hele er på plads ...

Jeg vil gerne læse dit pitch.. Send det til mig på info(a)btrend.dk :-)

Fra Dongguan, Guangdong, China
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Astrid

Vi er en danskejet grossistvirksomhed med base i Kina. eftersom Nuform får produceret stort set næsten alle deres midler i Kina, kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre noget mere om, hvilke produkter du gerne vil have fat i. Grøn the og specielt Tin Guan Yin, som jeg selv drikker meget herude, er med til at nedbryde sukker og fedt. 

Du kan google tin guan yin te, og se om det evt. var noget du ville have ind? Mht til fødevarestyrelsen, kan vi nok finde en der overholder det hele. 

Bønner og linser er også gode for diabetikere. Men du må jo give mig et prej hvor vi evt skal hen af. Vil meget gerne undersøge det for dig. 

Mail til natacha@sunvisionchina.com

Mvh

Natacha

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)