Definitioner af ord eksisterer for at udelukke misforståelser. "Massen" har ikke kompetance til at ændre et ords oprindelige (og faktiske) betydning - det har kun udviklingen. Jeg føler mig ikke fastlåst fordi et ord er defineret med betydning. Hacker/Cracker-debatten har du fuldstændig ret i, er komplet tåbelig. Men det ændrer ikke på, hvad en hacker eller en cracker er. Jeg kunne forestille mig andre ord, som er også offer for debat, hvor debatten udelukkende har til hensigt at fluekneppe ordet, når sammenhængen sagtens kan forstås uden indblanden fra den selvbestaltede ekspert, der evig og altid skal rette på andre. Hvis jeg definerer for en kunde, at et skilt bliver produceret i 3mm opskummet PVC, så må kunden spørge mig, hvis de ikke véd, hvad det er. Eller kunden må selv flyve forbi min hjemmeside for at undersøge det. Men hvis kunden tror at opskummet PVC er det samme som en skummadras, så har jeg principielt ikke gjort noget forkert, når jeg leverer noget andet end kunden har troet han/hun har forstået. Som jeg før har sagt - når du hopper ind i fagtermernes verden, så er det dit eget ansvar enten at undersøge hvad de ting du taler om betyder, eller at spørge dig frem. Hvis vi kører konsekvent efter ikke at have klare definitioner af fagtermer, eller at skulle forklare dem hver gang, så kan et tilbud blive endog meget langt, eks.: Hermed tilbud på synlighedsforøgende markedsføringsmateriale. I forbindelse med din forespørgsel fremkommer hermed et tilbud på 3 stk. bløde plastikplader, fremstillet af flydende plastik (kunstmateriale), som gennem opvarmning og tryk får tilført en masse luftbobler og sidenhen behandlet på overfladen, så den fremstår glat. Pladerne er 3mm tykke. Oven på pladen monteres en anden type tynd selvklæbende plastik, som er skåret ud efter din elektronisk fremstillede tegning, som er fremsendt elektronisk gennem enten telefon- eller fiberkabler eller via radiobølger til en kommunikationscentral, hvorfra jeg ligeledes elektronisk henter ovennævnte. Montering foregår med skruer som kan tåle vind og vejr. Pris, kr. 2000,- Tilbudsgivning, kr. 5000,- Ovenstående kunne jeg også have skrevet således: Hermed tilbud på skilte I forbindelse med din forespørgsel fremkommer hermed tilbud på 3 stk. 3mm opskummet PVC-plader med påmonteret folietekst efter dit fremsendte design. Prisen inkluderer montering med nikkelforkromede skruer. Pris kr. 2000,- Tilbudsgivning, kr. 0,- Det, jeg mener, er: hvor går grænsen? Hvilke definitioner er det, som du synes skal væk fra DK? Er det kun Hacker/Cracker? Eller er der andre? Vh Peter (som flueknepper din tekst i øjeblikket :-P) |
Dato: 27-03-2007 00:27:31
Forfatter: pbtryk.dk
Nu bliver jeg lidt forvirret over, hvad du egentlig mener... Java/javascript skal defineres, men ikke programmør? Jeg tror, at du har tabt mig fuldstændigt.
Definitioner af ord eksisterer for at udelukke misforståelser. ''Massen'' har ikke kompetance til at ændre et ords oprindelige (og faktiske) betydning - det har kun udviklingen.
Jeg føler mig ikke fastlåst fordi et ord er defineret med betydning. Hacker/Cracker-debatten har du fuldstændig ret i, er komplet tåbelig. Men det ændrer ikke på, hvad en hacker eller en cracker er. Jeg kunne forestille mig andre ord, som er også offer for debat, hvor debatten udelukkende har til hensigt at fluekneppe ordet, når sammenhængen sagtens kan forstås uden indblanden fra den selvbestaltede ekspert, der evig og altid skal rette på andre.
Hvis jeg definerer for en kunde, at et skilt bliver produceret i 3mm opskummet PVC, så må kunden spørge mig, hvis de ikke véd, hvad det er. Eller kunden må selv flyve forbi min hjemmeside for at undersøge det. Men hvis kunden tror at opskummet PVC er det samme som en skummadras, så har jeg principielt ikke gjort noget forkert, når jeg leverer noget andet end kunden har troet han/hun har forstået.
Som jeg før har sagt - når du hopper ind i fagtermernes verden, så er det dit eget ansvar enten at undersøge hvad de ting du taler om betyder, eller at spørge dig frem. Hvis vi kører konsekvent efter ikke at have klare definitioner af fagtermer, eller at skulle forklare dem hver gang, så kan et tilbud blive endog meget langt, eks.:
Hermed tilbud på synlighedsforøgende markedsføringsmateriale.
I forbindelse med din forespørgsel fremkommer hermed et tilbud på 3 stk. bløde plastikplader, fremstillet af flydende plastik (kunstmateriale), som gennem opvarmning og tryk får tilført en masse luftbobler og sidenhen behandlet på overfladen, så den fremstår glat. Pladerne er 3mm tykke. Oven på pladen monteres en anden type tynd selvklæbende plastik, som er skåret ud efter din elektronisk fremstillede tegning, som er fremsendt elektronisk gennem enten telefon- eller fiberkabler eller via radiobølger til en kommunikationscentral, hvorfra jeg ligeledes elektronisk henter ovennævnte. Montering foregår med skruer som kan tåle vind og vejr. Pris, kr. 2000,-
Tilbudsgivning, kr. 5000,-
Ovenstående kunne jeg også have skrevet således:
Hermed tilbud på skilte
I forbindelse med din forespørgsel fremkommer hermed tilbud på 3 stk. 3mm opskummet PVC-plader med påmonteret folietekst efter dit fremsendte design. Prisen inkluderer montering med nikkelforkromede skruer. Pris kr. 2000,-
Tilbudsgivning, kr. 0,-
Det, jeg mener, er: hvor går grænsen? Hvilke definitioner er det, som du synes skal væk fra DK? Er det kun Hacker/Cracker? Eller er der andre?
Vh
Peter (som flueknepper din tekst i øjeblikket :-P)
hehe jeg kan mærke det er ved at blive sent, for nu sidder jeg jo helt og bliver forvirret i min egen argumentation. Jeg mener du har til dels ret i det du siger og en af de hovedområder hvor jeg synes der er tale om flueknepning er navnlig hacker/cracker ideen, hvorfor jeg også bad andre skrive eventuelle fra deres branche, som jeg måske ikke ville kende til. Det er selvfølgelig klart den første tekst du skrev var skidt sat op, men man kunne jo også gøre det, at man ved ethvert "avanceret" eller "unormalt" (jeg tillader mig ikke at definere termerne :-P) begreb, lavede begrebet om til et link der åbnede en pop-up eller ekstra side med dybere forklaring på hvad det pågældende er... det gør vi f.eks. med SSH, VNC og RDP på Zepcoms webside, hvor vi laver et decideret link til wikipedias forklaring af begrebet, som så opnår i en ny side.. på den måde giver vi vores brugere m