Hej alle derude.. Jeg vil gerne lavet et firma, men har nogen grundlæggende spørgsmål om hvordan jeg skal køre det og hvordan jeg kan tjene på det.? Ideen Jeg vil gerne lave et firma hvor man sørger for de ældre for besøg, og omsorg. En slags besøgsven. Jeg ved der er er andre virksomheder der har den samme ide, men jeg har nu andre nye inputs til hvordan dette skal foregå ( som jeg af gode grunde ikke kan sidde og sige her). Spørgsmål Men mit spørgsmål til jer er hvordan skal man lave en forretningsplan, dvs hvordan får jeg tjent noget,? Hvem skal lønne mine medarbejder? Skal jeg samarbejde med min kommune? osv. Håber jeg får nogen gode og svar. Glæder mig til at høre fra jer Mvh Cecilia. Sørensen |
I disse sparetider tror jeg ikke du skal forvente dig for meget af et samarbejde med kommunen. det er i hvertfald mit indtryk i forhold til private aktører på omsorgsmarkedet. Kommuner landet over trækker beboere hjem og dropper private aktører. Læs evt rapport fra www.udbudsraadet.dk fra sidst i juni om private aktører.
Derfor kan det måske godt lade sig gøre alligevel, du skal nok bare forvente dig selv at skulle skaffe dig alle kunder, både borgere med brug for besøg og besøgsvenner.
Hvordan du skal tjene på det? Tja det skal du vel forsøge at regne dig frem til blandet ved at svare på alle spørgsmålene i forretningsplanen. Jeg har selv for nylig lavet min forretningsplan og den fylder 20 sider. Fandt en detaljeret forretningsplan på tror det var Startvækst.dk eller måske nin.dk.
Det er selvfølgelig ikke nødvendigt og et kvalitetsstempel i sig selv at den udfyldt fylder 20 sider, men jeg synes faktisk det er et godt redskab til at få tænkt ting igennem. Jeg har blandt andet søgt på Danmarks statestisk for at finde de rette tal til at beskrive kundegruppen ved ekspansion i geografiske retninger. så jeg er blevet meget klog på muligheder og barrierer. Jeg har ringet til kunder, jeg vidste havde købt noget lignende og interviewet dem om hvad der skulle til før de ville købe andet steds
Nogle ting som jeg tænkte: "det kan sagtnes...", blev tydeligt at det ikke er værd at brug sit krudt på. Det vil aldrig blive lønsomt, med mindre min markedsandel bliver urealistisk høj. Jeg tror jeg brugte det meste af 2 uger på at lave den, men så kunne bankmanden heller ikke spørge mig om noget jeg ikke havde tænkt over. Og det var nyttigt!
Du er nødt til at forholde sig til, hvem skal købe, hvem skal betale og hvad er det egentlig ydelsen er? Og kan det lade sig gøre at tjene på det? Hvis det er dine medarbejdere, ja så er det dig der skal betale. Så hvordan vil du ansætte, og hvad koster det egentlig at have ansatte, hvad med ferie, løn under sygdom/barsel? Det er faktisk overraskende dyrt med ansatte, fandt steder på nettet hvor de anbefaler at tillægge den udbetalte løn med 30-45% for at få en ide om den reelle udgift som arbejdsgiver.
Bare nogle tanker til deling...
Hvordan vil du prisfastsætte besøgsvenydelsen? Og hvorfor skulle nogle vælge det, frem for fx hjemmeservice?