Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent og licensering salgstale! Få worldwide patent gratis?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har et spørgsmål vedrørende fremgangsmåde:

Eksempel:

Jeg har et produkt der kan minimere udgiften til produktion af en sodavand med 20%.

Jeg får aftalt et møde med Coca Cola Danmark (aiming for the big league selvfølgelig).

Kan man fremføre følgende krav rent lovmæssigt og stadig sikre sig ingen kopiering osv. kan finde sted:

Få dem til at underskrive en NDA og fremføre sit pitch. Her forklarer man at de skal betale for AL patentering worldwide+licensaftale.

Eller skal man komme med en dansk patentansøgning først og så denne fremgangsmåde.

Kan denne person bare ringe til sin regionchef i Coca Cola Sverige og få dem til at indføre dette produkt?

Takker på forhånd for nogle gode svar!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56

Bump!

Nu hvor ingen patenteksperter svarer må det være fordi det kan lade sig gøre og de dermed vil miste potentielt indtjening   Wink

Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:53

Hej Crunchii

Hvis det var mig ville jeg udforme en NDA som skal underskrives inden præsentation af idéen.

Dernæst skal du ved første møde kun omtale din ide - du må ikke fortælle "hemligheden" og din tilhøre skal have et ønske om at få et møde mere - for at høre mere om produktet/idéen. Når der er gået noget tid, vil du have en mulighed for at vurdere om du stoler på modparten, og om i begynder at nærme jer et ligeværdigt partnerskab.

Med hensyn til at gå efter "den" store spiller, er jeg ikke nødvendigvis enig med dig. Nr. 2 eller 3 vil have større lyst til at få fat i opfindelse der kan spare dem 20%, da det vil give dem større fordele for at eobre markedsandele, og potentielt og større mulighed for at øge din indtjening.

Derudover vil et stort amerikansk selskab være benhårde at forhandle med, og de vil buldre frem - og i sidste ende er hverken NDA eller patent mere værd end den sum penge du har til rådighed for at beskytte din ret !

Hvis dit produkt er godt, vil en potentiel partner ikke være bange for at bruge penge på patenter, og det er ganske normalt at der bliver betalt royalites for produkter.

Hilsen

Struntze

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44

Tak for et brugbart svar.

Det er en hård verden derude, og netop de store selskaber vil ofte vinde i en kamp om patenter da de kan pumpe millioner ud til jurister, patentkontorer og alverden for at trumfe.

Altid rart at have i baghovedet.

Mvh

Philip

Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:34

Hej

Er selv igang med patentprocessen, og har på 1 år fået patent i DK, og er nu igang med europa. Det er en pebret process. Har talt med stort set alle patentbureauer, og der er timeprisen typisk over 2000 kr, og de bonger dig for det mindste. 

Jeg ville sikre mig en stærk NDA underskrevet FØR mødet, og desuden ikke afsløre ret meget om den tekniske løsning under mødet og ikke efterlade noget særligt afslørende på skrift til dem. Det er nok at du kan beskrive fordelene for dem, og svag indikation af den tekniske løsning.

Du kan evt. starte med et DK patentansøgning, så har du 1 år til at gå videre med en worldwide PTC eller et europæisk patent. Så har du et år til at få handlen på plads. Vi betalte ca. 30.000 kr for DK patentansøgning, men hvis du kontakter patent og varemærkestyrelsen så kan de også fortælle dig at du kan udarbejde en ansøgning selv, så kan du reducere udgiften væsentligt, men der er masser af faldgrupper, så det vil kræve et stort forarbejde. 

Du kan også selv sikre dig at der er ikke er andre der har taget ideen ved at søge i forskellige patentdatabaser (der er links på Patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside). Du kan også få dem til at lave en nyhedundersøgelse hvis du vil være mere sikker. Husk at du kan få 50% støtte via Væksthuset til Nyhedundersøgelsen. Jeg fik ok for tilskud på 1 time via Væksthuset i København, og så kan du få lavet Nyhedundersøgelsen for ca. 5.000 kr, mener jeg det kostede. 

Du skal også lige overveje om ideen kan anvendes til andre formål, for så kan du evt. begrænse Coca Cola's udnyttelse af dit patent. 

Du kan også lave det som en lincensaftale med exclusivitet inden for det område som Coca Cola arbejder. Exclusivitetaftalen skal så have en stor upfront betaling, som finansiere dine patentomkostninger, så har du mulighed for at beholde patentet og 'malke koen' løbende via licensen.. Alternativt, kan du sælge patent og ide for et stort one off fee. Mht. licensaftale er der masser af ting at overveje. Upfront fees, minimum licens fee, etc.

Held og lykke med det.

Mvh

DaddyQ

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 13:11

Struntze:
Med hensyn til at gå efter "den" store spiller, er jeg ikke nødvendigvis enig med dig. Nr. 2 eller 3 vil have større lyst til at få fat i opfindelse der kan spare dem 20%, da det vil give dem større fordele for at eobre markedsandele, og potentielt og større mulighed for at øge din indtjening.

Jeg er ganske sikker på, at de store virksomheder er lige så opsatte på at profitmaksimere som de små er det. Det er jo ligesom det der er formålet med en virksomhed Wink 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:53

Vi, www.eneret.dk, vil anbefale at få udarbejdet og indleveret en patentansøgning i f.eks. Danmark, da du så har dit - evt senere - udstedte patent på plads.

Derfra kan du efterfølgende sagsøge Coca Cola for en patent krænkelse, hvis de anvender din opfindelse her i Danmark.

Med en ansøgning om dansk patent kan du altid - med dog seneste et år efter - ansøge om patenter i andre lande med såkaldt prioritet fra din dansk patentansøgning. Dette betyder at alle senere ansøgninger betragtes indleveret på samme dato som din danske patentansøgning for så vidt de er indleveret i prioritetsåret.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)