Hej
Er selv igang med patentprocessen, og har på 1 år fået patent i DK, og er nu igang med europa. Det er en pebret process. Har talt med stort set alle patentbureauer, og der er timeprisen typisk over 2000 kr, og de bonger dig for det mindste.
Jeg ville sikre mig en stærk NDA underskrevet FØR mødet, og desuden ikke afsløre ret meget om den tekniske løsning under mødet og ikke efterlade noget særligt afslørende på skrift til dem. Det er nok at du kan beskrive fordelene for dem, og svag indikation af den tekniske løsning.
Du kan evt. starte med et DK patentansøgning, så har du 1 år til at gå videre med en worldwide PTC eller et europæisk patent. Så har du et år til at få handlen på plads. Vi betalte ca. 30.000 kr for DK patentansøgning, men hvis du kontakter patent og varemærkestyrelsen så kan de også fortælle dig at du kan udarbejde en ansøgning selv, så kan du reducere udgiften væsentligt, men der er masser af faldgrupper, så det vil kræve et stort forarbejde.
Du kan også selv sikre dig at der er ikke er andre der har taget ideen ved at søge i forskellige patentdatabaser (der er links på Patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside). Du kan også få dem til at lave en nyhedundersøgelse hvis du vil være mere sikker. Husk at du kan få 50% støtte via Væksthuset til Nyhedundersøgelsen. Jeg fik ok for tilskud på 1 time via Væksthuset i København, og så kan du få lavet Nyhedundersøgelsen for ca. 5.000 kr, mener jeg det kostede.
Du skal også lige overveje om ideen kan anvendes til andre formål, for så kan du evt. begrænse Coca Cola's udnyttelse af dit patent.
Du kan også lave det som en lincensaftale med exclusivitet inden for det område som Coca Cola arbejder. Exclusivitetaftalen skal så have en stor upfront betaling, som finansiere dine patentomkostninger, så har du mulighed for at beholde patentet og 'malke koen' løbende via licensen.. Alternativt, kan du sælge patent og ide for et stort one off fee. Mht. licensaftale er der masser af ting at overveje. Upfront fees, minimum licens fee, etc.
Held og lykke med det.
Mvh
DaddyQ