Hej Lidt hjælp modtages gerne! Jeg vil gerne starte mit eget freelance virksomhed, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg er 19 år og prøver at blive fotograf, jeg har tjent lidt her og der på små opgaver, men for nyligt er jeg begyndt at freelance en del for en avis. Skal jeg momsregistreres? Jeg er helt grøn.. Aner intet om det og det hav af forskellige informationer rundt omkring på nettet, har jeg fået intet ud af... Med venlig hilsen Kasper Jack Larsen www.kasperjacklarsen.dk |
Hej
Først af alt. MOMS
Du skal først være moms registreret når du i en periode på løbende 12 måned kommer op/over 50.000 kr.
Fordelen ved at blive moms registreret er at du kan købe film, kameraer og udstyr uden moms.....betyder at du betaler moms, og så får du den refuderet af skat bagefter.
Alt hvad du tjener, skal oplyses til skat, og det uanset om man er moms pligtig eller ej. Og her kan man så fratrække sine udgifter, det være sig kørsel, fil fremkaldse osv. Din løn, kan desværre ike fratrækkes. Ligeså så kan man fratrække nyindkøbt, eller overdraget udstyr....her skal man så tænke på er det 17000 man kan fratrække på en gang, og resten skal så afskrives over flere år....Beløbet er jeg ikke sikker på.
Egentlig er det ikke så svært at komme i gang. Har du udstyret, så er det at tage billeder og sælge det. Indberrette til skat, og så holde øje med de 50.000 kr.
/Kenneth