Til nedenstående ønsker jeg venligst nogle råd. 1) Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. 2) I april måned 2010 blev jeg udsat for en ulykke der betød at min virksomhed måtte lukke ca. 80% ned. 3) Jeg har været på sygedagpenge lige siden. 4) De sidste 20% af virksomheden (ca. 20 kunder og en samlet omsætning ex.moms i år 2010 på 664.000 kr) blev videreført af min datter samt familie. Virksomheden endte ud med et underskud på 56.000 kr. 5) På ulyketidspunktet kunne jeg havde solgt virksomheden til min datter men valgte i stedet for at satse på at blive 100% rask igen så jeg havde en "platform" at vende tilbage til og forsøge at genopbygge de tabte 80% (hjælp til selvhjælp) på trods af at det er en underskudsforretning. Men der ligger på sigt muligheder i virksomheden som jeg vurderer kan blive en god forretning via en arbejdsomlægning og tiltag af nye produkter. 6) Min sagsbehandler ved jobcentret har iflg. journalerne været fuld bekendt med denne plan. 7) I løbet af min sygeperiode har min sagsbehandler og jeg drøftet flere muligheder for at jeg kunne komme i arbejde. Har for nydelig bl.a. drøftet muligheden for praktik i egen virksomhed. 8) Har nu modtaget et brev fra kommunen hvor jeg bliver indkaldt til et møde hvor de skriver at de er kommet i besiddelse af nogle oplysninger som i henhold til persondatalovens paragraf 29 og forvaltningslovens paragraf 19, hvor der er opstået tvivl om i hvilket omfang jeg er/har været berrettiget til dagpenge. 9) Sluttelig står der i brevet at jeg må lade mig repræsentere eller bistå af andre. 10) Jeg forstår faktisk intet og ved ikke om jeg skal hyre en dyrt betalt advokat når jeg i forvejen faktisk ikke har ret mange penge til rådighed og måske endda risikerer at skulle tilbagebetale mine sygedagpenge som jeg i god tro har modtaget. 11) Hvad ville I starte med at gøre i min situation? |
Hej
De to paragraffer handler om, at kommunen har fået nogle oplysninger om dig, og det skal de fortælle dig, at de har fået (Persondataloven), og at de skal høre hvad du har at sige før de træffer nogle afgørelser (Forvaltningsloven).
Man kan ikke ud fra de to paragraffer sige noget som helst om hvilke oplysninger de har fået, eller hvorfor det får kommunen til at overveje om du er/var berettiget til sygedagpenge. Det bør stå et andet sted i brevet.
Inden du køber advokattimer synes jeg du skal høre hvad kommunen har at sige. Du kan ringe eller skrive og bede om at få at vide, hvad det er for oplysninger de mener de har, så du er forberedt inden mødet.
Du vil nok i første omgang være bedre tjent med at få vejledning fra en socialrådgiver med kendskab til sygedagpengeområdet.
S.T.