Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg skaffet penge til moms og skattegæld?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Goaften alle sammen,

Jeg er ny her på amino og kan se, at jeg skulle have tilmeldt mig noget før. I giver god råd, støtte og vejledning. Det er fantastisk!

Mit firma er et enkeltmands virksomhed inden for Merchandising faget. Jeg startede for ca. 3 år siden og det går stille med roligt fremad.

Har helt fra start, atholdt mine betalinger til SKAT og betalinger til Moms osv. Har ikke haft nogen resstance overhovedet...men det er så sket nu

Mit nuværende problem er, at jeg har en revisor, der ikke er til stor hjælp. Det skal lige understreges, at ansvaret er mit og det erkender jeg mig fuldt ud. Men jeg grundet udestående betaling fra kunder, manglende oplysninger fra min revisor og til sidst manglende betalingsevne grundet 3 måneder uden indtægt. Nu desværre fået oparbejdet en SKAT og Moms gæld på DKK 217000.

SKAT er ikke til at tale med, selv om jeg har skrevet en laaang mail med en realistisk mulighed for en afdragsaftale. De har nu skrevet til mig, at de vil komme forbi op min adresse til et forgedbesøg mht på udlæg i mit erhverv og formentligt privat indbo osv.

Hvis jeg ikke kan betale hele restancen INDEN d. 10 august kommer de forbi? Jamen, helt ok - men hvis min bank ikke vil hjælpe, så kan jeg UMULIGT nå at indhente beløbet!!!

Min bank (Danske Bank) er ikke meget for, at låne ej heller at give kassekredit til SKATTE gæld. Så her er ikke meget at gøre godt med....Jeg er med på, at det er stor gæld, men mit firma er voksende og jeg knokler rø... ud af bukserne hver dag lige pt. Jeg har super travlt og jeg har lige faktureret min sidste kunder for ca. 80000 bare i denne måned. Næste månede er der også en pæn indtjening osv.

• Hvad gør jeg lige i denne situation?
  • Hvad kan SKAT gøre udlæg i og kan jeg risikere at jeg bliver erklæret konkurs, når de er på besøg?
  • Jeg har en bil jeg leaser igennem Nordania Leasing. Den er meget dyr i afdrag og kontrakten udløber snart (sept) Men i min kontrakt står der, at mit firma SKAL købe bilen, når kontrakten ophør. Til den tid vil de have 200.000 for bilen (www Passat) Kan det være rigtigt??? Jeg afdraget på bilen siden 2008 og har lagt en udbetaling på 40.000 + moms....hvis så jeg ydermere skal købe bilen for 200000 tre år efter...så har den kostet mig en bundegård.

Håber meget at hører fra Jer omkring jeres erfaringer mht mine spørgsmål. Jeg er lidt presset, da jeg ikke ønsker at "lukke" mit firma!

På forhånd tak.

Mange hilsner fra

forum72

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej!

Jeg har desværre ikke den magiske løsning for dig.  SKAT har et meget restriktivt regelsæt omkring indrivelse af tilgodehavender. Du kan selv læse lovgrundlaget og retningslinierne i Inddrivelsesvejledningen.

Forudsætningen for at få en afdragsaftale med SKAT er:

• Virksomheden ikke kan skaffe de fornødne likvide midler til betaling af det skyldige skatte- og afgiftsbeløb mv., og
  • likviditetsproblemerne må anses for at være midlertidige og forbigående, og
  • en afdragsordning er den eneste mulighed for at opnå betaling af restancen, idet der ikke findes andre hensigtsmæssige inddrivelsesmuligheder.

Med andre ord. Få fat i din revisor - og hvis han ikke er kompetent så find en ny hurtigst muligt. Få hjælp af ham til at opstille et budget for din virksomhed, der sansynliggør at din virksomhed kan opfylde betingelserne for en afdragsordning. Få revisor til at hjælpe med et  drift- og likviditetsbudget.

I meget god tid før den 10. august anmoder du selv SKAT om et møde - evt. hos SKAT. Præsenter dit forslag. Du kan nok forvente at SKAT måske samtidig vil gennemføre en fogedforretning, hvor de evt. gør udlæg i det der er muligt.

Det fremgår ikke af dit indlæg, hvor mange penge du har tilgode i udestående faktura, men det vil ikke koste dig noget at lade SKAT gøre udlæg i disse. Ved at lade SKAT tage udlæg i disse så skal betaling normalt ske direkte til SKAT. Dette kan i nogle tilfælde få folk ud af busken, da mange ofte ikke ønsker at invitere SKAT indenfor.

Praktisk skal du sende en skriftlig ansøgning til SKAT for at komme i betragtning til en afdragsordning. Du skal være opmærksom på, at SKAT normalt kun tiltræder en afdragsordning efter en konkret vurdering af dine oplysninger om din virksomheds aktuelle betalingsproblemer, og så SKAT's kendskab til din tidligere betalingsvilje og ikke mindst evne.

SKAT vil normalt stille krav om dokumentation for  din virksomheds økonomiske forhold. Kravet til hvilket dokumentationsmateriale, som du skal sende til SKAT vil typisk være regnskabs- og budgetmateriale.

Du skal i SKAT's instrukser vide, at de så vidt muligt skal forsøge at opnå sikkerhedsstillelse for kravet. Det kan måsk være svært at opnå jvf. dine egne erfaringer med Danske Bank. Hvis du ikke kan stille sikkerheden vil de typisk prøve at gøre udlæg for det skyldige beløb.

Normalt kan SKAT kun indgå aftaler for 12 måneder af gangen, men hver opmærksom på at en aftale kan genforhandles - med andre ord - der vil være mulighed for at beløbet kan justeres op eller ned afhængigt af din situation om 12 måneder.

Nu blev det lidt længere end tiltænkt, men i forhold til din leasingbil - skal ikke umiddelbart kunne vurdere om du kan komme ud af aftalen uden at betale et eller andet -  skal du være opmærksom på at hvis du har pengene til at købe bilen fri - ja så risikerer du at SKAT snupper dem i august og du så til september vil få bøvl med leasingfirmaet. Omvendt hvis du betaler leasingfirmaet så vil SKAT nok forvente at få udlæg i bilen.

Konklusionen på alt dette er at få din revisor eller evt en ny revisor sat i sving med regnskabet og diverse budgetter. Det er dig der skal være den proaktive og vise at du kæmper for at få din virksomhed på fode igen. Få materialet lavet af revisor - det er med til at "blåstemple" det overfor SKAT.

Samtidig vil det være en god øvelse for dig og din virksomhed at få sat nogle tal på forventningerne til fremtiden. Det kan være at du med et mindre lån fra banken kan få det hele til at hænge sammen. Ikke mindst til glæde for både disgselv og SKAT.

Tag den næste måned seriøst. SKAT vil ikke have nogle betænkeligheder ved at lukke din virksomhed, hvis de vurderer det som en dødssejler. Så du har alt at vinde ved at knokle på i den næste måned.

Held og lykke !

Henrik Koudahl

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg er enig i Henrik's betragtninger omkring SKAT, men når dette er sagt, så skal du betragte SKAT som en medspiller, som langt hen ad vejen kun er interesseret i en ting - Restancerne og nu moms og skat skal betales.

Hvilken aftale der kan opnås sker, som Henrik også nævner, med udgangspunkt i din nuværende og fremtidige økonomiske muligheder.

Da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, så hjælper det ikke, hvis SKAT lukker virksomheden, idet du stadig hæfter for gælden, men dette kan netop være en fordel i forhandlingen med SKAT.

Derfor også min anbefaling - Sæt dig i førersædet og foretag de nødvendige beslutningen, og tag gerne en kompetent rådgiver med på råd eller endda lade vedkommende tage de første drøftelser med SKAT.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26

Tonny Skov Pedersen:
Da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, så hjælper det ikke, hvis SKAT lukker virksomheden, idet du stadig hæfter for gælden, men dette kan netop være en fordel i forhandlingen med SKAT.

Enig. Problemet er hvis SKAT ser firmaet som et bundløst hul - så er der ingen skrupler fra SKAT's side med at sætte proppen i for ikke at forøge gælden.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:31

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:

Enig. Problemet er hvis SKAT ser firmaet som et bundløst hul - så er der ingen skrupler fra SKAT's side med at sætte proppen i for ikke at forøge gælden.

/Henrik

YesPræcis

Dog er det også min opfattelse her ovenpå den nok så omtalte "finanskrise", at SKAT har fået et væsentlig mere nuanceret syn på disse sager.

Dog afhænger det desværre også meget af, hvilket skattecenter den pågældende hører til, idet der er et par af dem, hvor de stadig har meget lidt forståelse for virksomhedernes finansielle vanskeligheder.

Tonny

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853
Fra  aupairs.se aupairs.se sverige Billig maler, murer med gode referencer 170 i timen Bolig-job-plan.dk Skrevet kl. 23:33
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hej

jeg håber at du har en stor kiste med penge... mit råd. er(har sendt dig en mail). du er på den... har selv været der, der er ingen vej udenom, hvis du kan ikke nå at omdanne i/s til et aps, som jeg har gjort så....  er der er 2 muligheder se min mail...

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

parterapeuten:
jeg håber at du har en stor kiste med penge

@ Forum72

Der er ingen grund til at lave nogle hovsa-løsninger. Prøver man at snyde systemet - så spilles konkurs-kortet fra SKAT's side øjeblikkelig og det med mulighed for omgøre  handlinger med tilbagevirkende kraft.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

parterapeuten:
jeg håber at du har en stor kiste med penge

@ Forum72

Der er ingen grund til at lave nogle hovsa-løsninger. Prøver man at snyde systemet - så spilles konkurs-kortet fra SKAT's side øjeblikkelig og det med mulighed for omgøre  handlinger med tilbagevirkende kraft.

/Henrik

Der er kun en vej nu - Kom i dialog med SKAT og find en passende løsning for alle parter.

Det skulle da være en reel mulighed ud fra de angivne oplysninger.

Et forsøg på kunstneriske løsninger, eller som Henrik omtaler dem "hovsa-løsninger", er absolut ikke en farbar vej.

Udover at lukke virksomheden risikeres samtidig en overtrædelse af straffeloven m.v., og så bliver det meget alvorligt. Det er trods alt en ærlig sag, at virksomheden mangler likviditet m.v..

Tonny

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 01:24

Du har sikkert fået et par breve..

Tag fat i din skattefogde, aftal et møde foreslå en fast afdrags ordning på en 15.000 - 20.000 kr om måneden.
Det kunne være løsningen og en bedre løsning end at lukke..

Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:26

Hej alle sammen.

Tusinde tak for Jeres input!

Mit firma betyder ALT og jeg vil kæmpe til sidste bloddråbe :O)

Jeg har d.d indbetalt til SKAT 30000 og det betyder nu, at fogedforretningen rykkes til augsut. SÅ håber jeg blot at jeg får faktureret stort den næste tid - så at jeg kan smide en stor sum INDEN medio august.

En kassekredit på 100000 vil lige nu hjælpe vildt meget Yes

Tak til jer alle i er fantastiske!

Venligst forum72

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)