Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af firmabil

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nystartet kommer man jo ud for lidt af hvert.

For 5 mdr. siden startede jeg mit firma, det går efter planen og vi vokser stødt.
Jeg besøger en kundekreds som jeg har kendt længe.
De personlige relationerne til beslutningstagerne er meget vigtige for vores fortsatte udvikling. Derfor købte jeg mig ind i et jagtkonsortium, for at bruge mine gæstepladser til foretningsforbindelser.

En tidlig lørdag morgen blev jeg stanset af Politi og Told & Skat,  jeg var på vej på jagt med en god kunde, jeg, mit firma, havde inviteret. Jeg køret i min firma bil, som jeg ikke bruger privat og derfor slipper billigere i skat og moms.
Told & Skat sagde, at når jeg selv havde fornøjelse af jagten var det at betragte som et privat anliggende og derfor ikke måtte anvende firmabilen.
Efter 20 minutters, til tider ophidset debat, fik jeg valget mellem at accpetere en bøde på 2000,- for ikke at havde vidst bedre eller som det blev sagt, blive slæbt hele vejen i gennem landsskatteretten og det ville blive dyrt.
Kunden, jeg havde med er en af mine gode kunder og har pontiale til at blive en af mine største kunder, og vi ses af og til privat, sidste gang for ca. 4 år siden.
Jeg er meget focuseret på mit firma og fik noget godt ud af dagen, trods alt.
Som nystartet har jeg ikke tid og penge til en sag i Landskatteretten, så jeg har valgt at betale de 2000.- kr selv om jeg og min revisor mener det er forkert.

Jeg trænger til at høre nogle synspunkter på denne historie., som fylder mere en den bør.

Med venlig hilsen

Jeppe Seir
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 13:33
Du må nok bare erkende, at de "fine menneskers lyster" som golf, jagt, dyre biler, damer og kaviar, er svært forenelige med skattefradrag iflg. Janteloven ;)

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:04

Det er desværre rigtig nok - du må ikke benytte firmabilen hvis det bare har ét gran af din egen personlige interesse, uanset hvor meget den firmarelaterede del så fylder.

Det er også derfor at jeg har valgt at min bil, som også er en firmabil, er opgivet til Told & Skat som at jeg også bruger den privat. Jeg bliver så beskattet af noget i retningen af 6500 kr. om måneden - men til gengæld så kan de ikke blande sig i hvornår bilen kører privat (når f.eks. min kone kører i den) eller hvornår den bliver brugt erhvervsmæssigt. Jeg kunne vælge at udelukkende bruge den erhvervsmæssigt, men jeg kender nogle som henholdsvis er revisorer men også skatteforvaltnings-folk - og da jeg i sin tid stod og overvejede at købe firmabil, så spurgte jeg selvfølgelig dem begge til råds.

Resultatet var i bund og grund, at hvis der var en lille bitte risiko for at jeg ville kunne bruge bilen i et eller andet tilfælde, som kunne tolkes at være privat, så skulle jeg sørge for at lade mig beskatte af fri bil.
  En ofte set situation er netop selvstændige som har deres arbejdsplads derhjemme. Disse har jo logisk nok firmabilen holdende på adressen når den ikke er ude og køre. Men det er netop disse som Told & Skat efter sigende er meget på jagt efter - navnlig hvis det er den eneste bil der er registreret på adressen.
  I det hele taget så har Told & Skat generelt et lurent øje på alle som har en "reklame"bil stående på deres privatadresse. Netop fordi der bl.a. er mange håndværkere som tager firmabilen med hjem fra arbejde - hvilket de ikke må, da transport til og fra arbejdspladsen ses som privatkørsel.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:36
Dato: 11/25/2005 1:32:44 PM Forfatter: klp29 Du må nok bare erkende, at de ''fine menneskers lyster'' som golf, jagt, dyre biler, damer og kaviar, er svært forenelige med skattefradrag iflg. Janteloven ;)

Og iflg. landets skatteregler i det hele taget...

Jeg synes at det er klogt og rimeligt, at du accepterer bøden. Jeg tror på, at du var i god tro mht. kørslen, men når det så viser sig ikke at være tilladt, må du også bide i det sure æble og erkende, at du ikke har gjort hjemmearbejdet godt nok.

Det lyder lidt hårdt, men det er i bund og grund ens eget ansvar at holde sig orienteret om reglerne. Når det er sagt, kan der selvfølgelig være formildende omstændigheder i den konkrete sag, som ikke fremgår af fremstillingen.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)