Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generations skifte af butik og lejekontrakt på samme vilkår.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

jeg har fået tilbuddet om at overtage min fars butik, spørgsmålet er så om hvordan jeg skal gøre det og kan mine ønsker indfries ?  Fordelen ved butikken er beliggenheden og den lave månedlige leje (lejelokaler) Mit ønske er, at jeg kan overtage lejekontrakten på samme vilkår som min far som har haft butikken i mange år.. er dette et problem ? Hvordan skal det gøres iforhold til udlejer, som forståeligt nok, vil gøre alt for at hæve huslejen til det femdobbelte, som lignende butikker udlejes til. Gør det nogen forskel om min far forærer mig butikken eller skal der laves en generations overdragelse/skifte og hvilken slags ? alt indput er velkommen og på forhånd tak for et super forum der har hjulpet mig mange gange.

Mvh,

Scenorama

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:40

Hej Scenorama,

Der er som udgangspunkt mange måder at generationsskifte en virksomhed på og at forholdet er mellem far og datter åbner op for yderligere muligheder.

Ud fra de oplysninger du har givet er det umuligt at rådgive. Man bliver simpelthen nødt til at have et bedre kendskab og indsigt af forholdende i virksomheden og jeres økonomi.

Du bliver derfor nødt til at kontakte dig revisor, han vil kunne give jer den bedste rådgivning.

Helt generelt kan jeg dog godt sige, at der kan være forhold omkring lejemål man skal være opmærksom på og en overdragelse af selve lejemålet kan betyde at der skal udarbejdes et tillæg til den hidtidige kontrakt eller en ny kontakt.  

Hvorvidt lejemålet skal genforhandles afhænder dog af hvad der skiftes. Hvis virksomheden f.eks. er drevet i selskabsform og aktierne/anparterne generationsskiftes skal der derimod ikke genforhandles.  

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 09:38

Der er mange forskellige måder I kan lave et generationsskifte på. Dit indlæg er dog lidt mangelfuldt på informationssiden, så nedenstående er kun til inspiration. Du bør dog kontakte en advokat, da der er mange forskellige juridiske faldgrupper - det er der du opnår den bedste rådgivning i din situation.

1. Overdragelsen kan se ved gave eller køb. Ved gave udløses som udgangspunkt en gaveafgift, men der kan gives afgiftsfri gaver i et vist omfang.

2. Vedr. lejemålet kommer det an på hvornår lejekontrakten er indgået, om der er afståelsesret, klausulerne for afståelsesretten, om virksomheden drives i et selskab og om der er klausuler i kontrakten om anparts/aktieoverdragelse etc.

3. Der skal laves en værdiopgørelse, og her bør du have en revisor på.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)