Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man blive fyret fra dit eget ApS firma?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person
Jeg har et mindre dykkerfirma. Det kører pt okay i firmaet men ved jo ikke om og hvor længe det fortsætter. Så har gået lidt med tanken om at skifte fra enkelt mandsfirma til et ApS - hvis altså der kunne være nogen fordel i det. F.eks. at hvis der kom stilstand på jobs at jeg så kunne fyre mig selv og så derigennem få dagpenge fra en alt a-kasse...? Ellers andet for og imod at skifte?
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:24

Svaret på dit spørgsmål er: Ja. Du kan godt blive fyret fra dit ApS. 

Men det du gerne vil vide er, om du kan få dagpenge, som eneejer af et ApS. Svaret er, at det kan du ikke. Du må altså lukke selskabet helt først og afvikle aktiviteterne i selskabet.

Det der blandt andet tages hensyn til er, at selvom du fyrer dig selv og det er et selskab, der drives uden andre ansatte, så er der ingen der tror på, at du ikke stadig udfører arbejde i selskabet - også selv om der ikke er noget at lave.

Der er faktisk ikke rigtigt nogen gode grunde til at lave selskabet om fra enkeltmandsvirksomhed til ApS, hvis du ikke hæfter for en større gæld. Desuden ville kreditorer skulle spørges, om de vil have en anden debitor (et selskab) til at træde til i stedet for dig og det tvivler jeg på, at nogen ville gå med til.

Så du må se at finde flere aktiviteter eller måder at tjene penge på. Desuden kan ingen leve af understøttelse. Det betaler jo dårligt nok regningerne, så find på noget nu, mens tid er!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:34

Flemming:
Men det du gerne vil vide er, om du kan få dagpenge, som eneejer af et ApS. Svaret er, at det kan du ikke. Du må altså lukke selskabet helt først og afvikle aktiviteterne i selskabet.

Det er ikke korrekt Flemming... det troede jeg også selv, men det afhænger af din a-kasse og hvad deres regler siger omkring det. I nogle a-kasser behøver du ikke fyre dig selv, du skal blot skrive de time du bruger i virksomhed, som så trækkes den anden vej!.

Konsekvensen er dog at du kommer under skærpede krav og for nedsat din dagpenge periode fra cirka 110 til 72 uger...., men igen, det afhænger 100 % af din a-kasse.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:40

Tak for svar, Boysen.

I stand corrected :)

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 15:03
Hej

Jeg vil mene at hvis du er medlem af en fagforening / akasse så kan du godt få dagpenge.

Få dig en neglelak der holder længe og i mange farver.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:05

Boysen:

Flemming:

Det er ikke korrekt Flemming... det troede jeg også selv, men det afhænger af din a-kasse og hvad deres regler siger omkring det. I nogle a-kasser behøver du ikke fyre dig selv, du skal blot skrive de time du bruger i virksomhed, som så trækkes den anden vej!.

Konsekvensen er dog at du kommer under skærpede krav og for nedsat din dagpenge periode fra cirka 110 til 72 uger...., men igen, det afhænger 100 % af din a-kasse.

Da jeg undersøgte sagen i 2006 (jep, det er længe siden, og har ikke haft brug for at undersøge det siden), var det ikke muligt at få dagpenge, hvis man ejede mere end 25% af anparterne i et selskab.

Det var ligegyldigt om man var ansat eller ikke var aktiv i selskabet.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 15:12

@Martin, du har vel kun undersøgt det i egen a-kasse ikke?

Men jeg kan fortælle dig, at det er muligt i min a-kasse.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:21

Hej Kenneth,

Jeg er ikke selv medlem af nogen a-kasse.

Det var i HK, ASE og DANA jeg undersøgte det. Hvilken a-kasse er du medlem af?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 15:23

3f

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 11:36

Der er ikke forskel på a-kasser de har alle de samme regler, som staten laver. A kasserne administrerer statens penge.

Så man kan ikke sige at det er ok i en a kasse og ikke i en anden.

bb

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)