Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringslovens § 6 og dennes konflikt med grundloven

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:
Der hvor loven har virkelig destruktiv
effekt er, at det effektivt låser af for
nystartede og mindre virksomheders
muligheder for at igangsætte markedsføring
og salg af produkter og tjenesteydelser.

Det er derved blevet til endnu en
effektiv vækstdræber (lov).

Der mener jeg faktisk at du tager fejl.

Det er faktisk blevet billigere i dag at foretage kanvas salg, da de fleste telefonselskaber tilbyder gratis samtaler til fastnet numre i op til en time eller man kan med et mobil abonnement have fri telefoni.

Før i tiden kostede det hver eneste gang man skulle lave en opfølgning på en skrivelse. Det var dog tidligere billigere at sende breve end det er i dag.

Med ungarbejdere med en smule sans for god formulering og gode talegaver til 60dkk i timen kan man med 5 af den slags minimum når at kontakte 150 virksomheder per time og få navnet på kontaktpersoner og en e-mail adresse hvortil man kan sende sit tilbud.

På 8 timer med en omkostning på 2400 + 5 x 198 for mobiltelefoner og så taletidskort på 200 hver så har du for 4.400 kontaktet 1200 virksomheder hvilket er en ca. pris på 3 dkk per stk.

Skal man tilsvarende sende materiale, følge op telefonisk m.m på/til 1.200 virksomheder, så er udgiften mindst 10.000 for porto, print, kuverter og arbejdstid.

Hvis man har et godt tilbud, så kan man nå en responsrate på 3-7% som svarer til 36-84 kunder per gang man laver den gimmick hvilket ender op i en pris mellem 5 og 13dkk per kunde hvilket er ganske billigt.

En lille virksomhed hed som starter op kan altså relativt billigt komme i gang, men det kræver naturligvis at man har noget som andre har brug for:)

Hvis det var tilladt med uopfordrede mails, så ville ingen have gavn af det generelt, da der ville blive sendt så meget lort til indbakkerne at man ville blive immun.

Man kunne så i princippet (og denne idé er gratis og til fri iværksættelse) tage teten og oprette en service hvor virksomheder har tilmeldt sig at få specifikke tilbud, som man screenede inden de blev sendt videre.

Så dem der leder efter billige betonelementer ikke får tilbud på kuverter og kuglepenne som ikke interesserer dem. Og så tog man en pris hver gang en virksomhed ville sende et tilbud via portalen.

Bemærk Grundlovens tekst .... det almene vel... og der er så tolket at det ikke er for virksomheders eller privatpersoners almene vel at blive overdynget med alskens fup og gejl og ligegyldigheder, hvorfor i min optik at det ikke er grundlovsstridigt.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:37

Faktisk oplever jeg desværre i praksis at ganske mange laver en lille konkurrence vind en biobillet e.l. og man skal lige acceptere de generelle betingelser, som man ofte bare sætter hak i, og så har man accepteret at modtage mails i massevis fra mange forskellige samtidigt - ikke rart og besværligt

Og lige præcis den del er også en overtrædelse, men lader ikke til at FOM har tid og mulighed for at få det stoppet.

For at man må sende tilbud af anden karakter end hvad der er i relation til konkurrencen, så skal folk positivt have tilmeldt sig forskellige kategorier for hvilke de ønsker information fra.

Kun gigantbøder kan stoppe dette, men da de fleste af den slags laves af mange unge mennesker i deres affiliate eventyr m.v. så ville vi få et have at ødelagte skæbner, så der er et alvorligt problem.

Køb ren argan olie her

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:29

Ejler Ottesen:
§ 77 Enhver er berettiget til på tryk,
i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingensinde på ny
indføres.

Jeg hæfter mig her særligt ved, at Grundloven siger "offentliggøre sine tanker" ikke ikke "offentliggøre sine tanker, tilbud og prislister".

Du er på ingen måde forhindret I at skrive en privat mail, uden reklame i, til andre personer eller firmaer. Du må gerne indsamle visitkort til en konference og skrive til dem bagefter, at det var hyggeligt at møde dem og om de ikke også synes det var spændende at høre ministerens tale, men du må ikke skrive til dem og tilbyde dem alverdens handler. 

Dertil så er det, som Rosenstand også fremhæver, ikke i almenets vel at alle erhvervsdrivende dagligt kan sende 5 millioner mails, fax'er og automatiserede telefonopringninger ud til alle borgere og små som store erhvervsdrivende.

Hvorfor er du overhovedet interesseret i, at SPAM lovgivningen lempes?
Det medfører jo kun, at alle installere endnu bedre spam-filtre hvilket medfører at flere rigtige mails sorteres fra. 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:29

Du er helt galt på den!

§6 beskytter os mod at blive spammet mere end vi gør i forvejen! Det er en nødvendighed ellers ville du modtage millioner af emails hver dag det ville true hele email systemet og folk ville holde op med at bruge det.

Grundloves beskyttelse af ytringsfrihed er ikke til for erhvervslivet men for at beskytte oppositionen og borgerne mod staten. Jeg er heller ikke forpligtiget til at offentliggøre din tekst på min hjemmeside men beskytter din ret til at lave en hjemmeside/tryksag uden at staten på forhånd kan standse dig. (De kan dog straffe dig hvis du gør noget ulovligt (opfordre til vold, kriminalitet eller siger noget der er racistisk))

Den fri adgang til at vælge erhverv gælder at staten ikke skal give dig en licens til at føre et erhverv ved mindre end der er tekniske grunde (du vil gerne have at din læge er uddannet som læge eks.) Det er primært for at man ikke skal have et system hvor at du eks. skal arbejde som det samme som din far eller lignende. Staten kan dog godt lave regler om hvordan du skal udøve denne forretning.

Omkring hvis jeg giver dig et visitkort så giver det dig ikke ret til at spamme mig men du må gerne sende mig en personlig mail (det ville man kunne argumentere at vi havde aftalt at du måtte evt med et konkret tilbud) men jeg ville blive sur hvis du tilmeldte mig din mailingliste. Men husk mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige de er bare lidt svære at bevise.

Gør dig selv en tjeneste og lad være med at gå videre med det her du kommer kun til at gøre dig selv til grin.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolai Lønne:
Jeg hæfter mig her særligt ved, at Grundloven siger "offentliggøre sine tanker" ikke ikke "offentliggøre sine tanker, tilbud og prislister".
Skype-GiggleRart når der lejes lidt med tingene og bliver plads til smiletBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:07

Nicolai Lønne:

Ejler Ottesen:
§ 77 Enhver er berettiget til på tryk,
i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingensinde på ny
indføres.

Ej heller siges der noget om individets pligt til at lytte? Dvs. mit spamfilter er ikke grundlovsstridigt ... det var dog dejligt :) *ringer til spamfighter*

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

Selv om den danske stat gør meget for at kværke iværksættere og Aminos aktive debattører
synes det er helt i orden med dette absurde og ret klare forbud mod at bruge Internettet
til at fremsende relevant information: 

Du anerkender nødvendigheden af markedsføring og kommer med konstruktive forslag:

Entrepreneur - Jan:
Med ungarbejdere med en smule sans for god formulering og gode talegaver til 60dkk i timen kan man med 5 af den slags minimum når at kontakte 150 virksomheder per time og få navnet på kontaktpersoner og en e-mail adresse hvortil man kan sende sit tilbud.

Kan du organisere noget sådant til disse omkostninger?

Min erfaring er, at telefonarbejde er vanskeligt at organisere og det er dyrt. 
Jeg mener at 4 opkald per time er maksimum og det er tvivlsomt, hvad
man får ud af det. 

Entrepreneur - Jan:
Hvis det var tilladt med uopfordrede mails, så ville ingen have gavn af det generelt, da der ville blive sendt så meget lort til indbakkerne at man ville blive immun.

For meget irelevant information er helt klart et stort problem.

Men der er meget stor forskel på maskinmæssig udsendelse af store mængder bulkmail og 
personligt adresserede mails til folk man kender. 

Men lovens forbud dækker begge vidt forskellige tilfælde.

Hvad med et tilsvarende forbud for forretningsdrivende mod at sende post med gode tilbud
til folk, man kender? Eller forbud mod telefonopkald med samme formål? Eller forbud mod
at postere reklamer og gode tilbud på Amino i forbindelse med dialoger?

Lovskriverne har ganske enkelt ikke tænkt sig om. De siger det er forårsaget af en
EU-forordning men ingen andre EU-lande har dette totale forbud så vidt jeg ved.
End ikke forbuds-Sverige.

Entrepreneur - Jan:
Man kunne så i princippet tage teten og oprette en service hvor virksomheder har tilmeldt sig at få specifikke tilbud, som man screenede inden de blev sendt videre.

Det er da et konstruktivt forslag på, hvordan man kan løse mindre virksomheders
markedsførings- og salgsproblem.

Jeg har tænkt lidt i samme retning og har lavet et udkast til en handlingsplan for opstart af en
konkret virksomhed, som fungerer som agent for en række virksomheder.

Ved at tage mange forskellige produkter med
os vil vi ved enhver samtale med potentielle
kunder grundet rækken af vidt forskellige
produkter uvægerligt have en meget stor
sandsynlighed for at fange en fisk hver gang
vi smider nettet ud.

Derefter er det ikke så svært

At Internettet er ekstremt billigt at bruge og at der derfor sendes alt for meget irrelevant
information er klart et problem. 

Men det totale forbud - KUN for erhvervsdrivende - om at bruge internettet til at sende
forhåbentlig relevant information til egne kontakter er klart absurd.

Det er i orden, at staten laver rimelige trafikregler. 
Men ikke at forbyde aktivitet uden at vide hvilken effekt det vil have.

Forbuddet gælder tilsyneladende kun for Danmark.
Alle andre forretningsdrivende i verden uden for Danmark har ikke denne restriktion.
Færøerne og Grønland er også undtaget. 
Polen er undtaget. 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:50

I sverige må man kun sende reklame via email eller sms til folk der har givet tilladelse til det.

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 21:58

I internets barndom var det ikke forbudt at sende reklame mails uden folks accept.

Men erhvervslivet har ikke kunnet håndtere det, derfor har der kommet restriktioner.

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 22:01

Ejler Ottesen:
Hvad med et tilsvarende forbud for forretningsdrivende mod at sende post med gode tilbud
til folk, man kender? Eller forbud mod telefonopkald med samme formål? Eller forbud mod
at postere reklamer og gode tilbud på Amino i forbindelse med dialoger?

Når en forretningsdrivende har kundens accept er det ikke noget der hindrer denne i at sende gode tilbud.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)