Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt enkeltmandfirma - løn til mig selv?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Lykke:

Hej alle aminoer.

Kan godt være det lyder dumt, men hvordan udbetaler man lønnen til sig selv som ejer af enkeltmandsvirksomheden?

Det er nemlig under oprettelsen af enkeltmandsfirma, der skal man i rubrik 12 vælge ang løn til ansatte. 

Firmaet er bare en ekstra indtjening ved siden af mit arbejde, så skal jeg vælge udbetaling a b-indkomst når jeg selv ejer firmaet. Hvordan fungerer det?

Hvad med afregning? er det sporadisk løn eller månedlige afregning.

Mvh. Christian

Glemte lige at svarer på de andre spørgsmål.

Du hæve bare de penge ud du vil og det så er xx.xxx*12 eller xxx.xxx*1  - eller noget helt andet, det bestemmer du selv, da man betaler skat af overskuddet og ikke ens hævninger. Hvis du benytter VSO kan dine hævninger dog få betydning for, hvad dit overskudt i virksomheden mindst kan være, men det er noget mere teknisk.

Du skal ikke udfylde b-indkomst eller rubrik 12 på selvangivelsen, men rubrikkerne vedr. virksomhed og drift her af.

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 12:12

Da jeg startede mit firma i sin tid var det også ved siden af et normalt arbejde, da indtjeningen ikke var voldsom stor de første par år lod jeg penge stå i firmaet. Dermed var det kun års overskuddet der var med, som min indtægt.

Nu er det mit hovederhverv og jeg trækker dermed de penge ud jeg mener der skal være min løn hver måned.

Du kan eventuelt lave en skatteberegning på tast selv, her kan du ud fylde det som du regner med året vil gå og få lidt mere realle tal. på skat.dk kan du logge ind og vælge beregn skat.

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16

Vær opmærksom på, at Kristians beregninger kun går på VSO - hvis du ikke er under VSO, så betaler du 'almindelig' skat af din virksomheds indtægt.

Det e heller ikke helt rigtigt, at du kan måle på dine likvider om du har over eller underskud. Du kan f.eks. have moms stående til næste momsafregning - eller have bestilt en vare, som du skylder penge for, som f.eks. skal betales den 5. januar. Der kan være flere gode grunde til at have lidt penge på kontoen omkring årsskiftet uden at det indikerer noget som helst om over eller underskud - eller for så vidt størrelsen af samme

/Smile Hanne

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 15:08
Lyder spænde jeg kikker lige med :)

Få dig en neglelak der holder længe og i mange farver.

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:08

Hej Kristian.

Det er ikke selvangivelsen jeg mener.

Jeg er igang med at udfylder "start virksomheds blanketten" og ved ikke hvad jeg skal skrive i rubrik 12 som handler om ansatte, afregning og atp.

Mvh. Christian Lykke. og tusind tak for svaret indtil videre

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)