> Min pointe er at man ikke kan måle større virksomheders isolerede online evner ved at kigge på årsregnskaberne.
Det er rigtigt - og det går i øvrigt også den anden vej: En
virksomhed med en online satsning og gode regnskaber klarer sig ikke nødvendigvis godt på
Nettet set isoleret. Men, man kan sagtens lave en ret præcis vurdering af konverteringsmolugheder - særligt i sammenligning med andre indenfor samme branche. Når man vælger en løsning som SAS havde gjort forud for mine oplvelser er det ikke svært at regne ud at det nødvendigvis må give færre konverteringer til
salg end andre sammenlignelige rejsebestillings-portaler. Der findes trods alt ret mange af slagsen og flere som er hundrede gange bedre end SAS var og er - på ALLE punkter. Måske havde de bare ikke valgt at stille op til denne konkurrence - det ved jeg ikke, men det understreger også bare min pointe: Det er langt fra altid, at dem der vinder disse web-priser faktisk er blandt de bedste i et
marked - det er blot de bedste ud af den minoritet, der har lyst til at opstille og kæmpe for sådanne priser.
Det kunne måske også skyldes, at dem der virkelig gør det MEGET godt slet ikke har lyst til at få hele branchens fokus på hvor meget bedre de gør det ...? Hvorfor skulle de det? Nogle af de succesfulde ting jeg gennem tiden har vært, og fortsat, er involveret i har jeg da slet ikke lyst til at få sat særlig fokus på - slet ikke i et arrangement, hvor jeg ved at mange af de mest kompetente konkurrenter vil være til stede.
Lad mig give dig et eksempel med relation til mit eget fagområde. Hvis jeg med en virksomhed har fundet et kæmpe hul i søgemarkedet, som kan udnyttes effektivt af virksomheden, og dette er en væsentlig årsag til websitets success, så vil det være MEGET svært at beskrive denne case - denne succes, uden at skade virksomheden. Når konkurrenterne i markedet ser, hvor lukrativt dette "hul" er for min virksomhed, så vil de strømme til som fluer til en lort og i løbet af kort tid vil konkurrencen i markedet have gjort min dækningsgrad mindre, arbejdet større, og drevet klikpriserne op på paid placement.
Dette er ikke sagt for at nedgøre det sikkert glimrende arbejde folkene bag eHandelsprisen gør - det er blot en konstatering af, hvad man strengt taget kan tillade sig at udlede af en sådan pris - og hvem det er der deltager, eller ikke deltager. Groft sag er det en pris uddelt mellem nogle venner, der er mødtes og fundet ud af hvilke af deres egne websites der er bedst (de betalende tilmeldte, som jeg alt andet lige stadig forestiller mig må være et mindretal af de websites der faktisk findes). Jeg ser det ikke som en pris for det bedste Danmark har at byde på. Men, hvis man kender betingelserne og begrænsningerne i en sådan konkurrence kan den da være fin nok. Jeg synes aldrig man skal holde sig tilbage for enhver god lejlighed til at feste, klappe hinanden på ryggen og glædes over hvor fede vi er. Og det mener jeg sgu! Fest og godt humør har aldrig skadet og man skal ikke være bange for at være glad os stolt over det man laver - uanset hvad andre så måtte mene!
![]()