Jeg er 14 år, og har efterhånden fået sparet i omegnen af 50.000 ,- op.
Jeg kunne godt tænke mig, at gøre noget med pengene så jeg kunne få en fortjeneste. Jeg synes der er så mange forskellige muligheder, så det er næsten svært, men hvad ville I anbefale jeg gjorde.
Den lille sjat jeg får i renter ændrer ikke det store.
50.000 er småpenge i den sammenhæng, det er ikke de store penge du kan hente hjem ved investeringer. Er du villig til at risikere "formuen" der alligevel kan gøre dine teenageår en del sjovere?
50.000 er småpenge i den sammenhæng, det er ikke de store penge du kan hente hjem ved investeringer. Er du villig til at risikere "formuen" der alligevel kan gøre dine teenageår en del sjovere?
Hej.
Ja, 50.000 er ikke det store iform af investeringer. True.
Jeg er villig at risikere pengene. Men måske at sætte 25.000 ''på spil'', ville være fint for mig.
I din situation ville jeg helt klart få lavet en konto i en "truet" bank, der tilbyder en høj indlånsrente.
Indskydergarantifonden dækker op til 750.000,-
Hørte at MAX Bank tilbyder 4.25% om året, men jeg er ikke sikker.
Det er ren "moral hazard" at den slags banker de facto tilbyder høje renter med staten som garant, men det er sådan systemet fungerer.
Med din udsigt til at skulle bruge pengene inden for en kort årrække ville jeg ikke købe aktier.
/ Anders
Det passer jo så heller ikke - De 100.000 EUR er dækket af Indskydergarantifonden, som der indbetales til fra banksektoren, og IKKE fra staten - Så det er de andre banker, der betaler.
Aktiemarkedet er faldet en del på det sidste, og du kunne derfor godt investere 50% af det i 3 forskellige aktier - Store dele af aktiemarkedet er overvurderet, men enkelte aktier er faldet markant på det sidste, og har fortsat fremtidigt potentiale.
Du er en fantastik peton. På trods af din unge alde har du allerede truffet to god beslutninger. 1. Du er Amino 2. Du har erhvervet dig 50.000 kr.
Du er ung men skal alligevel tænke langsigtet. Beslut dig for at spare mange flere penge op. Lær noget om penge og hvordan du tjener flere. Fx. kan du læse magasinet Penge på biblioteket. Det er gratis. Så finder du en i din omgangskreds eller her på Amino, som er god til at investere. Husk det skal være forsigtigt og langsigtet. Det betyder mindst 10 år. Svært at forstå i din alder, men såfan er det. Indtil da kan du investere i 5 gode aktier med fremtid i. Gerne i nogle virksomheder du selv tror på, og som andre spår en god fremtid.
Aktiemarkedet er i bund nu. Ejendomsmarkedet er i bund. Det er et godt tidspunkt at investere. Men gør det fornuftigt og langsigtet. Du bliver sikkert millionær - flere gange.
Så kan du altid tænle på at blive iværksætter. Nu eller om nogle få år. held og lykke
Der er stadig store usikkerheder på finansmarkederne og der er ingen der med sikkerhed kan spå om hvor aktie kurser og renter er om bare 1 år. Du bør derfor ikke investere i værdipapirer på nuværende tidspunkt, da risikoen er alt for stor.
Som flere andre har svaret, så vil jeg også foreslå, at du indsætter dine penge i et pengeinstitut der giver den bedste rente. Du får ganske vist ikke en tocifret forrentning af dine penge, men til gengæld har du ingen risiko. Husk at i langt de fleste tilfælde så er en stor mulig forrentning lig med en tilsvarende stor risiko.