Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastfrysning af driftskonto, kan skifteretten det?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi ligger i øjeblikket i en tvist vedr. navn og goodwill, og har nu modtaget et brev om at den anden part vil bede skifteretten om at fastfryse vores driftskonti. Kan de det?

Hvordan kan vi så drive en virksomhed videre som er sund og har gode medarbejdere som skal betales?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56

Sandsynligvis ikke. Det virker umiddelbart som en tom trussel. Ring for en mere konkret behandling. 

Eller send en PM.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 12:28

Har de givet nogen mere konkret juridisk henvisning til hvorfor de mener, at skifteretten skulle gøre det?

Personligt har jeg aldrig oplevet det ske.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Camilla,

Det kommer an på, hvad tvisten går ud på, men under særlige omstændigheder kan fogedretten "fastfryse driftskonti" uden der foreligger dom eller andet inddrivelsesgrundlag (f.eks. gældsbrev eller et frivilligt forlig).

Man bruger begrebet "arrest", og det er først og fremmest kendt fra søretten, hvor der er mulighed for at foretage arrest i skibe (eller "fastfryse" skibet i den havn det nu ligger, indtil der bliver betalt).

Arrest kan også bruges overfor andre aktivtyper, og jeg har selv været med til at foretage arrest i en bankkonto for nogle år tilbage.

Skifteretten kan bl.a. i forbindelse med sager om ægtefælleskifte fratage en part rådigheden over egne aktiver, herunder "fastfryse driftskonti".

Og under en konkurs vil alle dine konti bliver overtaget af den kurator, som bliver sat til at behandle konkursboet.

I alle tilfælde skal der ret meget til både for at få foged- og skifteretten til at gribe til så drastiske metoder, men det kan lade sig gøre.

Jeg vil anbefale dig, at du går til din advokat med dit spørgsmål. Det vil være ødelæggende for de fleste virksomheder at få fastfrosset deres driftskonti.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L):
"fastfryse driftskonti".

Fastfryse driftskonto eksisterer formentlig slet ikke som et juridisk begreb. 

Du naevner arrest af et aktiv, hvor der jo skal stilles tilsvarende sikkerhed. 
Det er noget helt andet.

Regnskabsmaessigt er driftskonti indtaegter og omkostninger, som ikke
laengere har vaerdi i sig selv. De KAN ikke fastholdes endsige fryses. 

Passiver kan man heller ikke fastfryse. Man kan konstarere.

Hvorfor er snak om konkurs relevant i denne sag?

Hvis man skal gaa til en advokat hver gang nogen forfatter et maerkeligt 
skriv kan man hurtigt blive meget fattig. 

Hvor meget skal du selv have for at kigge paa et simpelt brev?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27

Nej det er ganske så usandsynligt. Om man teoretisk kan gøre arrest i en driftskonto tvivler jeg på, med mindre det er konkurs vi taler om men det er det jo ikke. 

Det er nu nok blot en trussel fra en der mener sig skidt behandlet af dig, og føler sig hjælpeløs.

Du må først og fremmest finde ud af, om de har ret i substansen, navn og goodwill (kan jo være to forskellige ting i og for sig men de mener måske i udnytter deres goodwill ved at bruge navnet). Dertil kan du jo faktisk ha brug for at høre en jurists mening.

Ellers er det jo korrekt, at hvis man skal til advokat hver gang nogen skriver en tom trussel, så kan det blive dyrt, så hvis du er sten sikker på, at du ikke bruger et navn ulovligt og ikke skylder ham good-will, så kan du nu nok tage det roligt og afvente at han foretager sig noget konkret. De lukker ikke bare lige din driftskonto, men giver dig tid til at reagere hvis det kommer så langt, og så er du jo nødt til at betale en advokat, men er du sten sikker på din egen sag, så mener jeg ikke du skal frygte noget - med mindre brevet fra modparten ligefrem kommer via en advokat og er formuleret som noget helt konkret.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 08:30

De lukker ikke bare lige din driftskonto, men giver dig tid til at reagere hvis det kommer så langt, og så er du jo nødt til at betale en advokat,

Hvis betingelserne er tilstede for at foretage arrest i indeståendet på en driftskonto, så får man ikke tid til at reagere!

Jeg har ikke mulighed for at vurdere om betingelserne for arrest er til stede på de foreliggende oplysninger, men jeg synes da, at man bør søge advokatbistand med det samme, når der bliver truet med "fastfrysning af driftskonto" (arrest).

Fra København
Tilmeldt 3. Feb 11
Skrevet kl. 09:06

Advokaten skriver til os at de vil tvangsopløse firmaet ved en likvidation, og fastfryse kontoen, da de mener at vi modtagere ordre i et andet firmas navn, hvilket vi ikke gør.

Vores egen advokat er 90 % sikker på at vi vil få navnet, da vi har brugt det i 2½ år, og derfor er beskyttet af varemærkeloven vedr. ibrugtagning. Vi har aldrig brugt andet end det navn, og har lagt mange penge i markedsføring.

Navnet er privatejet af den anden part, men vi har overtaget navnet ved køb af goodwill, men det mener den tidligere ejer ikke, og har nu startet konkurrende virksomhed i samme navn, på trods af at han stadig står som medejer i vores aps.

Fra København
Tilmeldt 3. Feb 11
Skrevet kl. 09:12

Deres advokat henviser til §82 i SL, det mener jeg selv er langt ude.

Derudover har vi bortvist den anden part, da han udeblev fra arbejde samt startede konkurrende virksomhed op.

Jeg har kigget en del domæneklagesager igennem, og kan konstatere at vi, som jeg kan se det, vil kunne få overdraget domænenavnet, da han har været velvidende om at Aps'et har markedsført sig på dette. Al skrivelse i firmaet kan dokumentere dette.

Han meddelte at han ville stoppe i firmaet, tage navn og penge med sig, og efterlade den anden part med ingenting.

Hvilken sag skal man ligge ud med. En domæneklage-sag, en foged-sag, et privat søgsmål ???

Vi risikere at miste al omsætning, hvis han afskærer os fra mailen og hjemmesiden.

Tak for alle jeres svar:-)

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 09:13

Hej Camilla,

Så behøver du ikke være nervøs for arrest.

Tvangsopløsninger er noget, som kun Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan bede Skifteretten om at påbegynde, så den vil du kunne gøre noget ved i god tid.

Jeg håber for dig, at I finder en hurtig løsning på jeres sag.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)