Jeg har prøvet lidt med affiliate igennem det sidste stykke tid, og jeg har nu en side som indtil videre i år (første kvartal er dog peak sæson) har givet en indtjening på ca. 6500 kr, og der er i alt brugt 3400 kr på adwords til at få besøgende ind på siden.
Adwords kampagnen startede jeg 1/2 og kører stadigvæk.
Men er sådan en side noget værd?
Mit gæt er at indtjeningen over hele året vil være ca. 12.000 - 13.000 kr, hvor af ca. halvdelen er udgifter til adwords, så den vil give et overskud på 6000-7000 kr.
I alt har der været 710 besøgende på siden, både via adwords (656) og resten via organiske resultater (de er ikke noget at prale af)
Vil siden evt. være mere værd hvis jeg lader den køre et helt år, så man kan få en bedre ide om indtjening på et helt år?
Jeg er ikke meget for det, da siden er virkelig nem at kopiere, da det jo handler en del mindre om en masse content og hårdt arbejde når det er via adwords man får folk ind
Det er svært at vurderer udfra nøgne tal. Med nogenlunde held kan du få et års overskud for siden, men der er mange ting der spiller ind. Hvor tidsneutral er den? Hvor afhængig er du af andre (kampagner, gunstige adwords forhold m.m.) o.s.v.
Den er ret tidsneutral, det er en ting som skal bruges hvert år, og det kommer ikke til at ændre sig langt ud i fremtiden
siden kører med en fast kampagne der har kørt i flere år og firmaet der kører den vil undre mig meget hvis de stoppede den, da jeg ved de tjener penge på den og gunstige adwords forhold vil jeg ikke sige med den klik pris :)
Så er der ingen alarmklokker (sådan uden at have set siden). Både en flot & grim side kan trække op. En grim side har typisk potentiale til at skabe en bedre omsætning, hvis den kom igennem en designer. En flot side er attraktiv i sig selv. Hvis der ligger noget custom made kode bag, så trækker det typisk også op i min verden.
Siden er grim og lavet på noget der ligner 5 minutter, også er der ellers blevet lagt tid i at tracke på adwords ord via analytics, og når jeg når op på et par tusinde kliks kan jeg begynde at optimere lidt mere på hvilke adwords ord der skal bruges og hvilke der ikke kan, da jeg lige nu bare tilføjer alle mulige for at få så mange at teste på som muligt.
Men det var nu mere fordi jeg nysgerrig hvad en side er værd, for jeg synes egentlig det er meget sjovt at jeg kan få brugt mine 1½ år jeg har brugt på statistik på uni i virkeligheden :)