Jeg har fået eneret til salg af produkter til modebranchen i Jylland/Fyn. Jeg bliver udelukkende betalt via provision. Jeg er netop nu igang med at udfærdige en kontrakt mellem mig som handelsagent og agenturgiver. Jeg skal forestå salget ude hos kunderne, og afholder selv samtlige udgifter (bil, computer, telefon, m.v.) i forbindelse hermed. Jeg arbejder nu med at finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til skat og moms. Jeg går ud fra, at jeg skal være selvstændig. Forvirringen opstår på grund af flere ting. De kommer her i rækkefølge: 1. MOMS Når provisionen afregnes, gøres dette som 15% af den af kunden betalte pris, ex. moms. Er det så nødvendigt at blive momsregistreret? Er det i det hele taget nødvendigt at momsregistrere i dette tilfælde? 2. VIRKSOMHEDSREGISTRERING Hvordan registrerer jeg virksomheden? jeg har formularen fra Webreg, men kommer meget i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg skal jo helst have registreret en virksomhed, så jeg har mulighed for at drage fordel af skattefradrag. Jeg kommer til at køre utrolig langt i vores egen bil. Jeg vil naturligvis have kørselsgodtgørelse efter statens takster. Hvordan gør jeg det? Altså, jeg er klar over, at jeg blot udbetaler kørselsgodtgørelse skattefrit fra min provision, men hvis dette spørgsmål kombineres med de to ovenstående spørgsmål, så opstår der tvivl i forbindelse med den type fradrag jeg kan benytte mig af, jvf. spørgsmålet om hvordan virksomheden skal registreres. Håber der findes folk der ude der kan hjælpe mig! Mange tak! |
Hej.
Hun kan ikke få et CVR.nr. uden at blive momsregistreret.
1. Oms.<50 tkr. pr. løbende 12 måneder ikkekrav om momsregistrering
2. Der er skattefradrag uanset momsregistrering eller ej.
3. Der skal føres kørebog/autolog. Pengene kan hæves skattefrit i virksomheden
MvH
Peter