Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at deale med en hacker

Side 5 ud af 5 (45 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ser du det ikke bare som en god ting? En 14-årig har fundet et sikkerhedshul ved dig og givet dig muligheden for at lukke det før der kommer en 30-årig som har styr på sit lort og virkelig smadrer dig i knæ. Du kan evt. skrive en PM til mig og så kan jeg måske hjælpe med at identificere og lukke hullet. Eller i hvert fald bare give dig nogle råd omkring det.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:04

Jeg vil gøre en undtagelse og for en sjælden gangs skyld blande mig i en diskussion omkring IT-sikkerhed. Jeg har selv en fortid inden for dette område - i den rigtig tunge ende vel og mærke - men valgte af forskellige årsager at træde ud af branchen.

Først og fremmest, så har du et sikkerhedshul. Det skal du få fixet NU. Det kan godt være du har opdaget en 14 årig knægt som sidder og leger (script kiddie eller tilsvarende), men tro mig - han er så ikke den eneste som kender til sikkerhedshullet. Så knægten er måske irriterende, men han er din mindste bekymring. Det er "skyggerne", de tunge drenge, som du skal bekymre dig om, for imens du bruger krudtet på at ville klippe nosserne af en 14 årig, så har de potentielt fuld kontrol over dit site og data, uden at du overhovedet aner det. De vil gerne have at dit site stadig kører og du tror alt er helt fint, for alt imens kan de høste personfølsomme oplysninger, logins, emailadresser, transaktioner m.m.

Som andre skriver, så er der en rimelig sandsynlighed for at knægten ikke er den skyldige. Det kan være hans IP er spoofet, eller at hans computer eller WIFI simpelthen misbruges som springbrædt. Men det kan også være at der vitterligt er tale om en 14 årig som er lige en tand for smart.

Så det du kan gøre er at du, næste gang han er aktiv på sitet, ringer ham op imens du holder øje med trafikken til sitet. Forklar ham meget simpelt (ikke nogen længere svævende forklaring) at du er indehaver at bla.bla. og at du lige pt. kan se forsøg på hackning fra hans ip. Hvis trafikmønstret ændrer sig (typisk forsvinder) under samtalen, så kan du være ret sikker på at du har fat i den rigtige og så kan du hive "politianmeldelse"-kortet op af lommen og forklare ham at hvis du en eneste gang til ser hans IP i loggen, så bliver han politianmeldt. Hvis trafikken ikke ændre sig og du kan høre han står midt i Tivoli, så kan du godt regne med at det ikke er den rigtige person du har fat i.

Dernæst skal du få blokeret den IP-adresse trafikken kommer fra. Hvis du gør dette inden du ringer og rusker fyren rundt, så har du ikke nogen change for at se trafikmønstret. Men efter skideballen, så skal du uanset hvad få blokeret den IP. For selvom du får lukket sikkerhedshullet, så kan det sagtens være at der er flere huller, eller blevet oprettet flere huller som stadig muliggører uønsket trafik fra IP-adressen.

En decideret politianmeldelse kan du overveje.
Basalt set skal du lave en anmeldelse af den illegale trafik du oplever fra den pågælende IP-adresse.
Det er sådan set ligegyldig om der sidder en 14 årig i den anden ende. Det kunne jo basalt set være hans 20 årige kriminelle storebror eller hans far som hygger sig med at videresælge emailadresse og andre oplysninger på det sorte marked.

Men du kommer ikke uden om at få lukket sikkerhedshullet og så syntes jeg da at du skal ringe til fyren og checke ham ud. Af ren erfaring kan jeg sige at det lige får blodet til at løbe fra hjernen i et øjeblik, når man pludselig finder ud af at der er nogen som kigger med over skulderen og de ved hvem man er...

/Jesper

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:33

Lav et forlig med ham.

Ansæt ham ?

Sørg for han retter og finder fejl for dig i stedet.

Vil han ikke dette, så anmeld ham :)

Fra Glostrup
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 01:02

Jens Myhren Thomsen:

Hej Rommy,

Det er så utroligt let at fare hårdt frem, politianmelde, sagsøge osv., men det er så utrolig sjældent, at det er tidsforbruget, humøret og ulejligheden værd. Jeg er selv blevet udsat for bedrageri, og jeg er rigtig glad for at tingene blev løst i mindelighed, for det har alle parter nemlig vundet meget ved. Det er egentligt blot et spørgsmål om at slå autopiloten fra, holde hovedet koldt og bruge sin sunde fornuft. Du tænker allerede i de baner, og det er positivt.

Du kan sagtens tillade dig at sende et brev, men jeg synes ikke du skal gøre det i første omgang. Sagen er speciel, og som du er inde på, så ønsker du jo heller ikke selv at komme i problemer. Derfor er dumt at begynde at få en masse på skrift, lege amatørjurist osv. Laver man en fejl på papir, er den meget vanskelig at gør god iden.

Langt de fleste problemer kan og bør løses mellem mennesker - dvs. ved et møde eller minimum i telefonen. I dit sted vil jeg ringe vedkommendes forældre op og få en snak. Dette vil i mange tilfælde løse problemet, og så har du jo altid flere skud i bøssen - som f.eks. et brev. Ved at fare frem med lempe, får både sønnike og forældre et billede af dig som menneske, og derfor vil du meget vel kunne få sympati for dit problem.

Skruer du bissen på, bliver du meget let til et (i deres øjne) dumt svin, som de måske vil prøve at genere på forskellige tænkelige og utænkelige måder. Det er mit indtryk, at der findes mange kreative muligheder for chikanere via nettet.

Jeg håber du får løst dit problem på en god måde.

Venlige hilsener,

Jens

Jeg er helt enig.. og der mangler flere mennesker som dig i dette iværksætter miljø.

Politi anmelde et 14 årig barn er for mig vildt forkert, når der som nu er andre muligheder. Vi skal alle sammen hjælpe disse teenager børn, da teenager livet er ekstrem turbulent idag, de er jo trods alt vores fremtid... Fuld respekt for mig hvis du viser rækker hånden ud til et barn der måske skriger om hjælp..

Eller som man kalder der her på Amino..  Den Dreng har bare brug for et 301 redirect, så han bliver sendt videre til den rigtige sti og så må man håbe på det ikke bliver til en 302 redirect.

Or you can always use canonical tag on his head, the last option should always be noindex, nofollow

Fra Glostrup
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 01:02

Jens Myhren Thomsen:

Hej Rommy,

Det er så utroligt let at fare hårdt frem, politianmelde, sagsøge osv., men det er så utrolig sjældent, at det er tidsforbruget, humøret og ulejligheden værd. Jeg er selv blevet udsat for bedrageri, og jeg er rigtig glad for at tingene blev løst i mindelighed, for det har alle parter nemlig vundet meget ved. Det er egentligt blot et spørgsmål om at slå autopiloten fra, holde hovedet koldt og bruge sin sunde fornuft. Du tænker allerede i de baner, og det er positivt.

Du kan sagtens tillade dig at sende et brev, men jeg synes ikke du skal gøre det i første omgang. Sagen er speciel, og som du er inde på, så ønsker du jo heller ikke selv at komme i problemer. Derfor er dumt at begynde at få en masse på skrift, lege amatørjurist osv. Laver man en fejl på papir, er den meget vanskelig at gør god iden.

Langt de fleste problemer kan og bør løses mellem mennesker - dvs. ved et møde eller minimum i telefonen. I dit sted vil jeg ringe vedkommendes forældre op og få en snak. Dette vil i mange tilfælde løse problemet, og så har du jo altid flere skud i bøssen - som f.eks. et brev. Ved at fare frem med lempe, får både sønnike og forældre et billede af dig som menneske, og derfor vil du meget vel kunne få sympati for dit problem.

Skruer du bissen på, bliver du meget let til et (i deres øjne) dumt svin, som de måske vil prøve at genere på forskellige tænkelige og utænkelige måder. Det er mit indtryk, at der findes mange kreative muligheder for chikanere via nettet.

Jeg håber du får løst dit problem på en god måde.

Venlige hilsener,

Jens

Jeg er helt enig.. og der mangler flere mennesker som dig i dette iværksætter miljø.

Politi anmelde et 14 årig barn er for mig vildt forkert, når der som nu er andre muligheder. Vi skal alle sammen hjælpe disse teenager børn, da teenager livet er ekstrem turbulent idag, de er jo trods alt vores fremtid... Fuld respekt for mig hvis du viser rækker hånden ud til et barn der måske skriger om hjælp..

Eller som man kalder der her på Amino..  Den Dreng har bare brug for et 301 redirect, så han bliver sendt videre til den rigtige sti og så må man håbe på det ikke bliver til en 302 redirect.

Or you can always use canonical tag on his head, the last option should always be noindex, nofollow

Side 5 ud af 5 (45 indlæg)