Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af honorar fra enkeltpersonsvirksomhed

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man som enkeltpersons virksomhed har behov for at hente assistance fra en ikke momsregistreret person (en programmerings opgave til fast pris), hvor der ikke er tale om en ansættelse, har man så mulighed for at udbetale dette som honorar (hvor modtageren selv afregner B-skat og AM bidrag), og kan dette gøres uden at skulle rodes ind i at skulle oprettes som arbejdsgiver med lønssytem og alle omkostningerne forbundet med dette ?

M.v.h.

Ny iværksætter, ny på Amino

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15

Det kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i. Du må da til enhver tid modtage en faktura fra en der udfører en specifik opgave for dig, helt som du måtte hvis du var mere formelt ApS eller A/S.

Personen sender en faktura med specifikation af det udførte opgave "honorar programeringsopgave efter aftale" og fuldt navn/adresse + CRP nr vil være godt, når det ikke er en moms registreret, og så betaler du fakturaen.

Er personen under 50.000 kr i omsætning skal han ikke moms registreres og skal selv stå for B skat/am bidrag osv

Sådan må det være, meget få virksomheder ville jo ansætte en person til et sådan kortvarrigt specifikt midlertidigt arbejde.

Her kommer så min egen tvivl ind i billedet hvor mere rutinerede selvstændige måske kan spille ind.

ER DER EN ØVRE GRÆNSE FOR SÅDAN EN HONORAR REGNING SOM PERSONEN SELV SVARER B SKAT/AM BIDRAG AF?

Held og lykke med iværksætteriet - husk at checke hans pris mod andre - ingen større opgaver bør deles ud uden at ha noget at holde dem op imod. I begyndelse for nye virksomheder er omkostningkontrol en vigtig del.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13

Det kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i

Det er såment blot en overtrædelse af skattekontrolloven. Hvis der udbetales honorar som beskrevet af trådstarter, har han indberetningspligt til SKAT. Dette kan løses ved eksempelvis at indsende en blanket (kan ikke lige huske nummeret) til SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04

Det er da super en vigtig oplysning. Med andre ord, hvis et firma betaler honorar til en person for en midlertidig opgave - så skal det indsende oplysning til skat om dets betaling af en faktura fra den pågældende. Super oplysning som jeg ikke kendte, men kan få brug for.

Kender nogen til hvor man finder en sådan indberetningsblanket - eller hvad den hedder som nummer (går ud fra det er korrekt at man har lovpligt til at indberette sådanne honorar type fakturaer)?

vh John

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49

Super klart tak . jeg kan dog stadigt ikke efter søgning i skat se hvor jeg indberetter.

Jeg kan finde blanketter som MÅSKE er til det, men de lader sig ikke kalde frem, og i Eindkomst finder jeg ikke noget sted jeg ville kunne indberette en ren B indkomst -. kun hvis det er ansatte kan jeg finde ud af at anmelde,

Nogen som ved hvordan jeg rent praktisk anmelder?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Hej.

Du skal indberette via e-indkomst.

Blanketten er afskaffet ifm. forårspakken.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

Tak som vanligt Peter - jeg har været i E indkomst og kan bestemt ikke se jeg kan anmelde et honorar der.

Jeg kan oprette en medarbejder, men de er jo netop ikke ansatte. Det er filmfolk, fotografer og andet, som arbejder 3-6 uger for en fast aftalt total pris for hele opgaven, og som betales i forhold til aftalen.

De kan alle sende faktura i og for sig, men de som er CPR personer skal jo ikke oprettes som ansatte i E indkomst når de kun er honorar for præcis den opgave i den korte tid på en kontrakt

Hvordan p...... indberetter jeg da deres honorar i E.indkomst, jeg har klikket mig gemmen alt og kan ikke se jeg kan indberette hvis de ikke er ansatte og selv betaler B skat osv

Kan du eller nogen sige hvor i E-indkomst jeg gør det?

tak igen 

vh John

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12

Hej.

Jo...du opretter personnummer.

Forneden er der en rulletekst, hvor du kan oplyse km-godtgørelse, B-indkomst, MM-beskatning

mv.

Det er forneden til venstre, hvor du normalt indberetter A-indkomst, A-skat mv.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30

Hov sorry - ser ud til at jeg i E-indkomst kan vælge indberet lønoplysninger, UDEN at oprette medarbejder, og så taste CPR og derefter angive B-indkomst og perioder osv 

Det må vist være sådan man gør - E.indkomst - INDBERET LØN oplysninger - uden at oprette medarbejder, og så bare følge skærmen

TAK

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)