Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder på lovtekster? Må jeg kopiere lovtekster?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hansen
Tilmeldt 14. Dec 09
Indlæg ialt: 174
Fra  bevisible media GmbH Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen,

Jeg arbejder på noget undervisningsmateriale til bl.a. Jurastuderende og i den forbindelse er lovtekster jo temmelig relevante. 

Mit spørgsmål går på om, der er nogen begrænsninger for at citere paragraffer i sådant undervisningsmateriale? Skal man have købe nogen former for "rettigheder" el.l. for at må udgive citater fra lovbøgerne?

Synes ikke rigtigt jeg har kunnet finde noget nogen steder på nettet omkring dette?

Håber i kan hjælpe,

på forhånd tak.

dannie

Fra Købenahvn
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 16:15

Har meget svært ved at forestille mig at der skulle være copyright på lovtekster - hvem skulle så have de rettigheder? justitsministeriet? 

Hvis du tager et kig på retinformation.dk fremgår det også at de ikke påråber sig copyright nogen steder, som det er kutyme. 

Danmarks fedeste Macbook sleeves og Covers.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 16:26
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du læser dem igennem og så omskriver du dem bare til din egen versionSmile

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:34

Selve lovteksterne og paragrafferne må du gerne kopiere - og dem må du bestemt ikke omskrive.

Hvis der er tale om ting der ikke fremgår direkte af en lov eller en bekendtgørelse, som fx et stykke af en juridisk forfatters beskrivelse af bestemmelsen, eller en del af den kommenterede lov, så må du kun citere fra det i begrænset omfang og under angivning af kilde, hvis det er til offentlig brug.

Du kan se et eksempel på brugen af lovcitater i min artikel om inkassolovens § 10.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 12:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tjek ophavsretslovens § 9 - så har du svaret:

"Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige aktstykker er ikke genstand for ophavsret.
Stk.2.Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for værker, der fremtræder som selvstændige bidrag i de i stk. 1 nævnte aktstykker. Sådanne værker må dog gengives i forbindelse med aktstykket. Retten til videre udnyttelse afhænger af de i øvrigt gældende regler."

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)