Jeg arbejder på noget undervisningsmateriale til bl.a. Jurastuderende og i den forbindelse er lovtekster jo temmelig relevante.
Mit spørgsmål går på om, der er nogen begrænsninger for at citere paragraffer i sådant undervisningsmateriale? Skal man have købe nogen former for "rettigheder" el.l. for at må udgive citater fra lovbøgerne?
Synes ikke rigtigt jeg har kunnet finde noget nogen steder på nettet omkring dette?
Selve lovteksterne og paragrafferne må du gerne kopiere - og dem må du bestemt ikke omskrive.
Hvis der er tale om ting der ikke fremgår direkte af en lov eller en bekendtgørelse, som fx et stykke af en juridisk forfatters beskrivelse af bestemmelsen, eller en del af den kommenterede lov, så må du kun citere fra det i begrænset omfang og under angivning af kilde, hvis det er til offentlig brug.
Du kan se et eksempel på brugen af lovcitater i min artikel om inkassolovens § 10.
"Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige aktstykker er ikke genstand for ophavsret. Stk.2.Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for værker, der fremtræder som selvstændige bidrag i de i stk. 1 nævnte aktstykker. Sådanne værker må dog gengives i forbindelse med aktstykket. Retten til videre udnyttelse afhænger af de i øvrigt gældende regler."