Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En smart skattefidus?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er i disse dage på et kursus i skatteret, hvilket har givet mig ind til flere "gode idéer". Er der nogen der vil byde ind på om følgende af disse idéer holder vand?

Idéen går ud på at omdanne mig selv fra lønmodtager til virksomhedsejer. Jeg arbejder i dag i en økonomifunktion som ganske alm lønmodtager. Jeg vil så oprette en konsulentvirksomhed (enten enkeltmandsvirksomhed eller ApS), som tilbyder konsulentbistand inden for økonomi.

Min arbejdsplads vil så stoppe med at betale mig løn, men istedet for betale min månedlige faktura, pålydende det jeg før fik i bruttoløn. Firmaet oplever altså ingen forskel.

Fordelene som jeg ser ved det er flg:

- Jeg kan trække forskellige ting fra i skat (multimedier osv), i større omfang end i dag

- Jeg kan udbetale mig selv skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel til og fra arbejdspladsen

- Jeg kan trække den del af min husleje der vedrører mit kontor fra i skat

- Jeg kan bruge min bruttoløn til at investere i forskellige ting i stedet for at trække dem ud med topskat på

Ulemperne er:

- Lidt mere papirarbejde

- Ikke så stor jobsikkerhed som før

Glæder mig meget til at høre kommentarer.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hvis du tager et par dage mere på dit kursus vil du så også høre om det skat kalder "lønmodtager-lignende vilkår" og der vil din konstruktion så blive dømt ude af Skat, og du vil blive betragtet som ganske almindelig lønmodtager.

Det vil fungere hvis du har en række forskellige kunder du udfører arbejde for, men ikke når det blot er en enkelt som du skitserer her.

Derudover vil du miste dine feriepenge, løn under sygdom osv, så alt i alt vil sådan en deal være fed for din arbejdsgiver og elendig for dig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:26

Hej Cardigan.

Ja, det er en spændende tanke!

Er ret sikker på at skattevæsenet vil underkende modellen, med mindre, du har flere andre kunder i et rimeligt omfang, så der reelt er tale om et konsulentfirma.

Vh Tom

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

cardigan:
Er i disse dage på et kursus i skatteret, hvilket har givet mig ind til flere "gode idéer".

Åbenlyst ikke et kursus i personbeskatning. Så simpelt som du har beskrevet et muligt setup, vil SKAT underkende det og betragte dig som lønmodtager. Du opfylder ikke betingelserne for at SKAT vil anse dig for at udøve erhvervsmæssig virksomhed. Dels har du ingen risiko og dels har din nuværende arbejdsgiver stadigvæk instruktions-, tilsyn og kontrolbeføjelsen med dig blot for at nævne et par forhold.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33

Anders Christensen:
Derudover vil du miste dine feriepenge, løn under sygdom osv, så alt i alt vil sådan en deal være fed for din arbejdsgiver og elendig for dig.

Jeps Anders - og for ikke at forglemme konkurssituationen, hvor man ikke længere er garanteret løn fra lønmodtagernes garantifond, men ryger blandt de simple kreditorer.

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 16:05

Altså feriepenge ville jo naturligvis blive lagt oven i min faktura. Dvs. min bruttoløn (heri feriepenge) vil stå på faktura.

Hvor mange kunder udover min nuværende arbejdsplads skal jeg have, for at det kan lykkes? Min arbejdsplads har da også flere leverandører hvor arbejdspladsen er LANGT den største omsætningsyder, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lignende som enkeltperson. 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

cardigan:

Altså feriepenge ville jo naturligvis blive lagt oven i min faktura. Dvs. min bruttoløn (heri feriepenge) vil stå på faktura.

Hvor mange kunder udover min nuværende arbejdsplads skal jeg have, for at det kan lykkes? Min arbejdsplads har da også flere leverandører hvor arbejdspladsen er LANGT den største omsætningsyder, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lignende som enkeltperson. 

Det er en samlet vurdering fra Skats side hvor de vil se på om du tidligere har været ansat i virksomheden, om du har eget skrivebord, om du selv tilrettelægger dit arbejde, om du har eget kontor og dermed husleje, selv afholder alle dine firmaomkostninger samt en lang række andre forhold som samlet set kan betyde at de betragter det som et ansættelsesforhold. 

Sådan som du fremlægger din 'fidus' her er det jo netop det som bestemmelsen skal forhindre sker :-)

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

cardigan:
Hvor mange kunder udover min nuværende arbejdsplads skal jeg have, for at det kan lykkes?

Du skal tage fat i det gamle "Cirkulære om personskatteloven" fra 1994. I afsnit 3.1.1.1-5. finder du den mest "opremsende" liste over, hvilke faktorer SKAT ser på når SKAT skal afgøre om de betragter dig som lønmodtager eller erhvervsdrivende.

Det er ikke ualmindeligt, at du kan finde mange tilfælde, hvor din "model" virker for det er kun i sjældne tilfælde SKAT opdager modellen.

/Henrik

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 17:25

Henrik hvordan er det nu det forholder sig for virksomheden i det tilfælde hvor Skat underkender at der er tale om en virksomhed en et ansættelsesforhold, kan virksomheden hæfte for a-skatten?

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32

Kaffe & Co:
kan virksomheden hæfte for a-skatten

Ja, for den ikke indeholdte A-skat og AM-bidrag vil der være tale om solidarisk hæftelse mellem arbejdstager og arbejdsgiver.

Iøvrigt kan både arbejdsgiver og arbejdstager risikerer både bøde og i værste fald fængselsstraf.

/Henrik

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)