Er i disse dage på et kursus i skatteret, hvilket har givet mig ind til flere "gode idéer". Er der nogen der vil byde ind på om følgende af disse idéer holder vand? Idéen går ud på at omdanne mig selv fra lønmodtager til virksomhedsejer. Jeg arbejder i dag i en økonomifunktion som ganske alm lønmodtager. Jeg vil så oprette en konsulentvirksomhed (enten enkeltmandsvirksomhed eller ApS), som tilbyder konsulentbistand inden for økonomi. Min arbejdsplads vil så stoppe med at betale mig løn, men istedet for betale min månedlige faktura, pålydende det jeg før fik i bruttoløn. Firmaet oplever altså ingen forskel. Fordelene som jeg ser ved det er flg: - Jeg kan trække forskellige ting fra i skat (multimedier osv), i større omfang end i dag - Jeg kan udbetale mig selv skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel til og fra arbejdspladsen - Jeg kan trække den del af min husleje der vedrører mit kontor fra i skat - Jeg kan bruge min bruttoløn til at investere i forskellige ting i stedet for at trække dem ud med topskat på Ulemperne er: - Lidt mere papirarbejde - Ikke så stor jobsikkerhed som før Glæder mig meget til at høre kommentarer. |
Hvis du tager et par dage mere på dit kursus vil du så også høre om det skat kalder "lønmodtager-lignende vilkår" og der vil din konstruktion så blive dømt ude af Skat, og du vil blive betragtet som ganske almindelig lønmodtager.
Det vil fungere hvis du har en række forskellige kunder du udfører arbejde for, men ikke når det blot er en enkelt som du skitserer her.
Derudover vil du miste dine feriepenge, løn under sygdom osv, så alt i alt vil sådan en deal være fed for din arbejdsgiver og elendig for dig.