Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung iværksætter - alt det praktiske

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og undskyld jeg spammer jer en smule.

Tingene begynder så småt at gå stærkt og jeg vil selvfølgelig gerne kunne følge med fra starten, så det gælder om at være forberedt.

Jeg anvender http://www.1264.dk/Ivaerksaetter-guide_070511.pdf men synes stadig jeg er i tvivl om flere ting. 

Det jeg er i tvivl om er egentligt det meste praktiske. 

Det er en slags online portal jeg kommer til at køre, på en måde som E-university, hvor der bliver betalt for mit produkt igennem medlemsskab. 

Jeg synes min situation er lidt svær at greje. 

Altså, jeg er 'direktør', der er mig der står for alt markedsførings, kundekontakt, bogholderi - ja, stort set alt. Jeg køber så et seperat website af min programmør, derudover køber jeg materiale af nogle eksperter indenfor mit område, dette materiale vil ligge tilgængeligt for dem der har betalt for medlemsskabet - derudover kan der også bestilles timer ved eksperterne. Er jeg stadig en enkeltmandsvirksomhed, eftersom det jo udelukkende er mig der står for alt og mig der ejer den, men på en eller anden måde har jeg vel nogle semiansatte under mig. 

Det er ikke et fuldtidsjob, hvis det har noget at sige. 

Hvordan fungere det med lønning til mig selv og mine 'ansatte'? For eksempel er der en af mine 'ansatte' der er bosat i udlandet. Jeg vil bare gerne have det til at køre sådan at jeg betaler mine ansatte med de priser vi har aftalt, og så får jeg ydelsen og så er det det. Derudover er jeg interesseret i at hvis projektet en dag giver penge med sig, at jeg så bare kan hæve dem som jeg har lyst mere eller mindre.

Håber nogle gider at tage sig lidt tid til at hjælpe mig, jeg synes jeg har søgt nettet tyndt, men uden voldsom succes på disse punkter.

Ketelsen

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 21:06

Hvis du kører det som en enkeltmands virksomhed, så betaler du skat af hele overskuddet sidst på året, og kan jo egentlig bare hæve pengene i løbet af året som du vil, uden at "registrere" det nogen steder.. du skal bare huske at der skal være penge tilbage til at betale moms og skat..

forstår du hvad jeg mener?

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 21:25

Ketelsen:
Altså, jeg er 'direktør', der er mig der står for alt markedsførings, kundekontakt, bogholderi - ja, stort set alt. Jeg køber så et seperat website af min programmør, derudover køber jeg materiale af nogle eksperter indenfor mit område, dette materiale vil ligge tilgængeligt for dem der har betalt for medlemsskabet - derudover kan der også bestilles timer ved eksperterne. Er jeg stadig en enkeltmandsvirksomhed

Om man driver en enkeltmandsvirksomhed har ikke noget med om du har ansatte, men derimod udelukkende om ejerforholdet i virksomheden. Når du registrerer dig som virksomhed i DK, vælger du hvilken virksomhedsform du ønsker at køre, (enkeltmands, I/S, ApS eller A/S). Er du ene ejer og ikke ønsker at oprette dig som Aps (80.000 kr i indskud) eller A/S (500.000 i indskud), så driver du en enkeltmandsvirksomhed (så lang tid du er ene ejer), vælger du at dele ejerforholdet med en anden bliver i I/S da der er flere ejere, men stadig ikke registreret som Aps eller A/S. 

Ketelsen:
Hvordan fungere det med lønning til mig selv og mine 'ansatte'? For eksempel er der en af mine 'ansatte' der er bosat i udlandet. Jeg vil bare gerne have det til at køre sådan at jeg betaler mine ansatte med de priser vi har aftalt, og så får jeg ydelsen og så er det det. Derudover er jeg interesseret i at hvis projektet en dag giver penge med sig, at jeg så bare kan hæve dem som jeg har lyst mere eller mindre.

Lønninger af "ansatte" afhænger af ansættelsesforholdet, har du ansat dem i din virksomhed eller bruger du dem på freelance basis?

Vil anbefaler dig at du tager kontakt til en advokat eller revisor, så får du 100% styr på tingene og skal ikke spekulere over hvilket problemstillinger der kan opstå.

Held og lykke med projektet

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 21:47

Okay, et enkeltmandsvirksomhed bliver det, da jeg er 100% mand bag virksomheden.

Mht momsregistrering så er jeg igang med at udfylde på

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/Startblanketten_momsregistrering_mv/indberetning_startblanket

men jeg er stødt ind i problemer og er slet ikke sikker på at jeg allerede skal oprette virksomheden nu.

Og når jeg nu er SKAT registreret, som jeg bliver efter ^^ linket

Er det virkelig bare at oprette sig derinde og wupti, så har man en virksomhed? Og jeg skal vel ikke moms registreres, da jeg ikke regner med at sælge medlemsskaber for 50k dkk på de første 12 måneder.

Jeg har helt klart tænkt mit at tage fat i en revisor, men da jeg ikke får råd til at have en bogholder, bliver jeg alligevel nødt til at sætte mig ind i en masse selv. Den eneste udgift jeg umiddelbart får er website, eksperter samt domæne - den eneste indtjening jeg vil få igennem denne virksomhed er på nuværende tidspunkt var medlemsskaber og så får jeg min SU ved siden. Er det nok bare at gemme alle de fakturarer og regninger jeg nu engang vil få og så smide tallene ind i Excel fx?

Jeg tænker lønninger bliver på freelance basis, da det vil variere meget pr. måned hvor meget materiale den enkelte leverer. 

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 00:16

når du opretter en virksomhed, så bliver du automatisk moms-registreret..

det er ikke nok bare at bruge et excelark til at lave regnskab.. du skal have et rigtigt program til det.

MVh Tobias.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:50

Hvis du er under 50.000 kr oms p.a. behøver du som ikke et selskab. Det giver en del regnskab. Så kan du nøjes med at opgive din indtægt til skat.

Omvendt - hvis det kommer videre, er det jo herligt med moms fradrag for dine køb, når du betaler moms for dit salg, og her er KUN tale om rent virksomhedsrelateret.

Test det dog først og se om du kommer op på 50.000 kr og registrer når du ser om du rammer loftet?

Bogføring? Prøv winfnians (google det) hvor du kan ha ganske mange posteringer helt gratis, men omvendt - du skal jo forstå bogføring for at bruge det.

Det er ikke spor forbudt (modsat hvad andre skriver men lad dem lige kommentere - jeg er ikke lov ekspert) at bruge excel. Problemet er, at i excel kan man ikke følge transaktionen, men hvis du kan dokumentere den hele vejen, mener jeg ikke, med et selskab af din størrelse, at et regneark er det mindste ulovligt.

Når du 50.000 kr er det nødvendigt du kender lidt til moms og bogføring - men hold dig på dydens smalle vej så går det ikke galt - og helt og lykke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 01:40

Så det du siger er at jeg faktisk ikke behøver at registrere mig som enkeltmandsvirksomhed, men blot bør sætte mig ind i winfnians samt gemme enhver faktura, indtil når jeg en omsætning på 50.000 kr. Når jeg for eksempel skal betale min freelance ekspert, hvordan foregår det så med betaling af denne? Altså jeg køber hans varer for $70 per styk og betaler på den måde. Jeg skal så have xx% af hvad han tjener som coach igennem mig. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 08:58

Du opretter en ekstra konto i din bank, bare en helt almindelig ekstra privat konto. 

Fra den konto, kører du alle dine ind og udbetalinger fra. 

Når du skal betale din ekspert, sender han dig en regning for hans arbejde til dig og du betaler ham via netbank. Du skulle så gerne have modtaget en tilsvarende indbetaling fra din kunde, som er højere end den regning fra din ekspert. Differencen er her din fortjeneste. 

Når året er omme, regner du alle de beløb sammen som er ren indtægt sammen og angiver dette på din selvangivelse. 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 06:17

Vil det sige at jeg på nuværende tidspunkt slet ikke skal udfylde 

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/Startblanketten_momsregistrering_mv/indberetning_startblanket

? Er der ikke der man opretter et firma, og det er vel et must at jeg har et oprettet firma eller? Jeg forventer som sagt ikke at ramme de 50k omsætning lige med det samme. Jeg tænker også mere at når jeg nu skal markedsføre min virksomhed, så er det vel meget rart at have en registreret virksomhed, så der pludselig ikke er en der stjæler ens navn fx?

Jeg forstr ikke 'Når året er omme, regner du alle de beløb sammen som er ren indtægt sammen og angiver dette på din selvangivelse. '.

Altså jeg skal vel både trække tabet fra og ligge fortjeneste til, så jeg til sidst får mit samlede overskud (7, 9, 13).

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:36

Hej igen

Nej du behøver ikke at registrere din virksomhed, for at drive forretning. 

Hvis du køber et domænenavn og dit firma hedder det samme, skal du ikke være så bange for at der er nogen der kommer og tager dette fra dig. 

Jeg undskylder min dårlige formulering af hvad du skal indberette. Du skal som du selv er inde på, trække dine omkostninger fra dine indtægter. Du angiver så beløbet på din selvangivelse når du har gjort det og forhåbentligt er der plus på kontoen :) 

Hvis der er minus, skal dette selvfølgelig stadig angives.

Skat holder jævnligt nogen intro kurser for nystartede virksomheder, ring til dem og hør hvornår det næste kursus er, der vil du kunne få besvaret ALLE dine skatte spørgsmål :) 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)