Ja, "Café og hygge" - der er nu ikke meget hygge over det her. Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvor tit folk stikker af fra regningen hos jer?
Jeg har nu min fjerde "Betal nu, ellers kommer der advokat på" i streg! Der er simpelthen ikke noget mere demoraliserende end private og erhvervsfolk som enten stikker af med produktet, eller som bare ikke svarer på mails eller tager telefonen midt i et forløb - sjovt nok, lige som en faktura bliver sendt ud. Specielt når man selv går ind i et projekt, med de bedste intentioner. Jeg vil i øvrigt lige påpege, at der ikke har været gjort indsigelser omkring kvaliteten eller andet i projekterne... havde det dog bare været det - så havde man noget at forholde sig til...
Hvad er jeres erfaringer? Hvad gør i, når det sker? Det kunne være interessant at høre nogle forskellige arbejdsgange.
Jeg har så heldig, at jeg endnu ikke har prøvet det (i et omfang, hvor det var værd, at gøre noget ved det. En svensker skylder mig 150kr, men fred være med det)
Jeg ved, at et par af mine 'kolleger' har løst problemet ved at kræve betaling før de skriver noget. Hvis jeg begyndte at få problemer med noget som helst, kunne det også være en løsning, jeg ville bruge.
Ellers plejer jeg bare at sende fakturaer ud hele tiden. Folk bliver opdateret med, hvor meget jeg laver, og jeg slipper for, at jeg lige pludseligt har et kæmpe beløb til gode.
Betaling forude ( i et eller andet omfang ) har jeg også besluttet mig at indføre nu. Problemet jeg har, er også, at man ikke altid opererer med en fast pris.
Den sidste kunde jeg har bøvlet med / bøvler med, undlod at betale en del-betaling - så det hele døde midt i det hele, og jeg står med 80 timer i postkassen - så at sige. Det er bare træls, for at udtrykke det på jysk.
Men jeg vil også sige, at det er da langt fra størstedelen af de folk jeg har arbejdet for, som har været uærlige - heldigvis er der flere hæderlige folk end det modsatte.
Nu kommer det selvfølgelig an på mange ting, og beløbets størrelse osv, men jeg faldt over det her lille indlæg forleden, hvor der da bliver taget hånd om problemet..
Jesper: Jo da, det er f.eks. det jeg har gjort med den sidste - men han er tilsyneladende ligeglad med produktet af vores samarbejde lige pludselig - men jeg er ikke ligeglad med mine timer.
Så ja, risikoen går selvfølgelig begge veje, indtil én af parterne mister interessen. Det er nok svært at helgardére sig...
I mit konkrete tilfælde har jeg gjort dette - efter det er gået galt. Men har dog ikke kunne finde noget på vedkommende. Det kunne være super hvis der var en service, som samlede informationer om folk og virksomheder - trustpilot - bare den anden vej - men jeg forudser nogle juridiske komplikationer. :)
En af mine kollegaer nævnte forresten for noget tid siden, at hans far brugte et firma på Fyn, som sendte fakturaer ud, betalte ham 80% af faktura-beløbet, og så skulle han ikke tænke på mere.
Er der nogen der kender sådan nogen / har erfaring med dem?