1. Du kan ikke bruge begge dele, da Robots.txt lukker for crawling, og en søgemaskine er nød til at crawle en side for at kunne se metatagget.
Den bedste metode er at bruge metatagget til printvenlige sider. Du kan evt skrive noindex, follow i stedet for kun noindex.
Alternativet er at du laver printvenlige sider udelukkende med CSS. men det er lidt mere besværligt, selvom jeg nu nok ville gøre det også, da mange bruger printikonet i sin browser, og dermed ikke ser din printvenlige side.
Hvorfor ikke bare lave sin hjemmeside så den kan printes direkte uden at skulle lave separate "printvenlige" sider?
Der kan være flere grunde til at man vælger en anden løsning, fx hvis siden skal opsættes på en bestemt måde, kan det være nemmere at bruge printvenlige sider. Det er ikke alle CSS koder som printere understøtter.
Oxkjær:
Hvis ikke, så ville jeg nok vælge begge dine foreslåede løsninger, ud fra princippet om livrem og seler :-)
Kan man ikke, siden vil blive indekseret hvis man bruger begge.
Hvorfor ikke bare lave sin hjemmeside så den kan printes direkte uden at skulle lave separate "printvenlige" sider?
Der kan være flere grunde til at man vælger en anden løsning, fx hvis siden skal opsættes på en bestemt måde, kan det være nemmere at bruge printvenlige sider. Det er ikke alle CSS koder som printere understøtter.
Oxkjær:
Hvis ikke, så ville jeg nok vælge begge dine foreslåede løsninger, ud fra princippet om livrem og seler :-)
Kan man ikke, siden vil blive indekseret hvis man bruger begge.
Det forstår jeg ikke.
Hvorfor vil den blive indekseret, hvis begge metoder anvendes?
Hvis robots.txt følges, crawles siden ikke. Men andre kan linke til den. Hvis kun metatag'et læses, bli'r siden vel ikke indekseret?
Hvorfor vil den blive indekseret, hvis begge metoder anvendes?
Hvis robots.txt følges, crawles siden ikke. Men andre kan linke til den. Hvis kun metatag'et læses, bli'r siden vel ikke indekseret?
nej korrekt, siden crawles ikke, og det er også det eneste robots.txt fortæller google ikke skal gøre. Siden, eller rettere linket vil stadig blive indekseret. Indholdet vil dog ikke.
hvis du kun bruger robots metatagget, så vil din side ikke blive indekseret, men derimod vil den blive crawlet så google kan se hvad der er på den side og ja se de omtalte links som du snakker om.