Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Usmagelig etik og moral - er det kun mig?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg søgte rundt på nettet efter viden omkring låsesystemer etc. og faldt over hjemmesiden: http://lockpick.dk/.

Hjemmesiden sælger gladeligt - til almindelige private personer - og uden spørgsmålstegn effektive værktøjer, som hjælper de forkerte personer med let at begå indbrud og tyveri.

Virksomheden sælger blandt andet bankenøgler og slåhammer til bankenøgler, der gør at enhver kan med disse værktøjer MEGET MEGET nemt kan åbne din lås og din dør.. Uden at det ses... og her dækker forsikringen altså ikke!!!!!!!

TV2 har lavet et indslag om den metode.. Man kan se den ved at trykke her. Der kan man altså se hvor let det er.

Personligt bliver jeg virkelig forarget. Jeg har meget lyst til at gøre andre opmærksomme på hvor sindsygt det i virkeligheden er, og håbe at man kan gøre noget imod leverandører af dette som lockpick.dk.

Solgte man sådanne ting til registrerede låsesmede og sikkerhedsvirksomheder, der kunne bruge det til at lære med, var det noget andet. Men at en almindelige borgere herunder ondsindede kriminelle let kan tilgå dette, er virkelig forfærdeligt efter min mening..

Er jeg virkelig den eneste med den holdning??!?! Surprise

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kunne ikke være mere enig

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:14
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 9 person

Her er et link til en webshop, der sælger knive: http://www.supersmoke.dk/leatherman/leatherman-knive.html

De kan bruges af mordere til at andre dræbe med. Er det også i mod din morale / etik at den slags skal kunne sælges til almindelige borgere? Det er ikke forkert at sælge værktøjet, det er forkert at bruge værktøjet til noget ulovligt!

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:17

Fuldstændig enig, 

Men det er jo lidt det samme som at det er lovligt at sælge tilbehør til hashrygning, mens hash jo er ulovligt. Fuldstændigt vanvittigt, men stadig lovligt.

Måske kunne det være interessant at sende linket til dette indlæg til Lockpick.dk og høre deres holdning til overnævnte og den måde deres virksomhed opfattes på for nogle. 

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 15:22

lassevesterskov:
Måske kunne det være interessant at sende linket til dette indlæg til Lockpick.dk og høre deres holdning til overnævnte og den måde deres virksomhed opfattes på for nogle.

Jeg vil tro, at ejeren er fuldstænig ligeglad med en debat på Amino - vi er (formentligt) ikke i målgruppen af potentielle kunder alligevel. Hvorfor skulle han stoppe med at sælge låseværktøjer, hvis det ikke er ulovligt?

Det eneste, der reelt set vil kunne ændre noget er et lovindgreb. Det er i hvert fald min overbevisning.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:24

frespa:

Her er et link til en webshop, der sælger knive: http://www.supersmoke.dk/leatherman/leatherman-knive.html

De kan bruges af mordere til at andre dræbe med. Er det også i mod din morale / etik at den slags skal kunne sælges til almindelige borgere? Det er ikke forkert at sælge værktøjet, det er forkert at bruge værktøjet til noget ulovligt!

Jeg kan godt se din pointe. Den er god, og du har ret. Dog opfordrer de ikke til mord med knivene. Desuden har knive også en anden funktion som størstedelen bruger hver dag. Lockpicks produkter kan dog ikke bruges til meget andet, end at dirke låse op med. Selvfølgeligt kan det være man har brug for det hvis man har låst sig selv inde - men her kunne man bruge en låsesmed? - Lockpicks produkter opfordrer efter min mening meget til ulovlige handlinger. De forklarer hvor let det er at dirke en RUKO lås op med mere.. Jeg synes det er usmageligt i en meget højere grad, en at have en virksomhed, der også sælger knive.

lassevesterskov:

Fuldstændig enig, 

Men det er jo lidt det samme som at det er lovligt at sælge tilbehør til hashrygning, mens hash jo er ulovligt. Fuldstændigt vanvittigt, men stadig lovligt.

Du har også helt ret omkring det med Hash. Det er sindsygt! :-) Det er også svært at definere grænsen, og det kunne da være meget interessant at høre Lockpicks holdning.

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yngvi K.:

frespa:

Jeg kan godt se din pointe. Den er god, og du har ret. Dog opfordrer de ikke til mord med knivene. Desuden har knive også en anden funktion som størstedelen bruger hver dag. Lockpicks produkter kan dog ikke bruges til meget andet, end at dirke låse op med. Selvfølgeligt kan det være man har brug for det hvis man har låst sig selv inde - men her kunne man bruge en låsesmed? - Lockpicks produkter opfordrer efter min mening meget til ulovlige handlinger. De forklarer hvor let det er at dirke en RUKO lås op med mere.. Jeg synes det er usmageligt i en meget højere grad, en at have en virksomhed, der også sælger knive.

Alle kan jo skulle dirke deres egen lås op? Og hvad så hvis det er en lille procentdel, der rent faktisk bruger det lovligt? Hvor går grænsen? Hvad hvis 10% havde brug for at dirke låse op til et lovligt formål? Eller 49% eller 51%?

Morale og etik har ikke grænser på denne måde. Det er enten eller. Derfor er det moralsk og etisk korrekt - og det bør det være - at sælge alt til en frivillig køber. Om det burde være lovligt, da det muliggør noget ulovligt er en helt anden sag. Men du kan ikke klandre ejeren for noget moralsk eller etisk.

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:49

frespa:
Derfor er det moralsk og etisk korrekt

En konstatering af din holdning vel og mærke, det er jo forskelligt fra person til person hvordan man ser på dette. 

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:51

Jeg er nu ikke helt enig i det umoralske. Jeg ville ikke gide betale 1200 kr. for at få låst mit haveskur op :)

Jeg fornemmer også lidt, at forargelsen hænger lidt sammen med at forsikringsselskabet ikke dækker hvis ikke der er synlige tegn på indbrud. Men det er vel en regel forsikringsselskabet har lavet, - og altså hverken webshoppen eller indbrudstyvene.

Så det burde vel egentligt være at det er umoralsk at stjæle andres ting, - og det gør webshoppen jo ikke!

De største tyveknægte kunne også være dit forsikringsselskab - for jeg har ikke (og ville aldrig) acceptere en sådan dækning - så derfor har jeg heller ikke en sådan begrænsning i min police.

Så bottomline - og det er sagt humoristisk - så bunder forargelsen i at du er en nærig skid som har købt dig en billig forsikring og at det så burde afholde denne forretningsmand i at sælge nogen ganske lovlige varer.

Jeg finder det umoralsk at nogen har solgt kuglepenne og computere til Skat - men jeg må erkende at det er der altså nogen der gør, - og så må jeg betale skat af de penge jeg tjener. Det kunne jeg være sluppet meget billigere fra hvis ikke Skat havde kunnet samkøre alle de registre.

Så hvis man er utilfreds med at udviklingen er gået i den retning at det kunne ske at man fik stjålet noget og at forsikringsselskabet så kan undlade at betale - så er det jo forsikringsselskabet man skal have fat i.

At det er nemmere at hænge webshopejeren ud er jeg med på - men det bliver det ikke mere rigtigt af.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:51

Jeg kan godt se hvorfor du synes det er usmageligt at sælge den slags til private... Og kun låsesmede skulle få lov til at købe denne slags ting.

Men hvad nu hvis det kun var låsesmede der kunne købe dem?

hvad forhindre folk i at oprette en virksomhed som låsesmed og købe en. Derefter lukke virksomheden igen? Så skulle der laves kontrol fra statens side af, og sikre sig at alle disse nøgler og værktøjer bliver destrueret... Skal vi til at spilde penge på det også?

Hvis man skal se på hvad alle ting kan bruges til og hvad de er lavet til, så bliver vi jo aldrig færdige med at finde ting som kun bestemte grupper / virksomheder skal have lov til at købe.

Jeg har en elefanthue.. betyder da ikke jeg laver noget ulovligt med den hue på. Jeg har købt den til brug i hardball war´s og de kan købes i rigtig mange butikker og ja den ligger i bilen ret ofte, hele vinteren, for den varmer ret godt og sidder bedre end de almindelige huer.

Skulle jeg så finde på at købe en bankenøgle eller ligende og have det liggende i bilen eller hvor jeg nu kan finde på at ligge den. Betyder jo heller ikke jeg begår indbrud fordi jeg har den. Kan jo faktisk være at jeg får brug for den. Tvivler, men man ved aldrig.

Problemet ligger jo ikke i at man kan købe dem. Problemet er at man ikke kan ikke får sine forsikrings penge fordi det ikke kan ses så nemt og det er også det jeg tror du er mest sur / irriteret over.  (sig endelig til hvis dette ikke er tilfældet) ...det kan faktisk ses at man har brugt en bankenøgle. men kræver mere undersøgelse end bare ved at kigge på døren og låsen udefra..

Du sælger alarmer og har derfor en større interesse i at indbrudstyve ikke kan komme ind uden at smadre døren eller klippe ledninger osv. Det er da lige så usmageligt at tjene penge på andres kriminalitet?

Får sikkert en fandens masse 1x * for den her, men kan virkelig ikke se problemet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)