Vi taler om ca. 30.000 kroner, så det er ikke småpenge.
Her er teksten fra mailen/bestillingen: "Vi vil gerne deltage på messen i XX og bestille stand nr. 030 på 18 m2 som sidste gang."
XX=messen navn, som jeg ikke ønsker nævnt.
Altså hvis kunden har handlet hos jer før, OG skrevet ovenstående så har han jo netop accepteret samme vilkår som i brugte sidste gang. Det betyder at din kundes indsigelse er grundløs og du kører blot inkasso sagen videre.
Hans svar var noget i retning af "Vi har ikke skrevet under på noget" du svarer så til ham "Det er korrekt at du ikke har underskrevet nogen kontrakt, men du har indgivet bestilling via email d. x/x/xx, vi anser derfor din indsigelse for grundløs og imødeser din indbetaling senest 10 dage fra d.d. i modsat fald vil sagen uden yderligere varsel blive overgivet til inkasso ved advokat xxx"
Og så hiver du ham ellers bare for retten ... da sagen er under 50k er der nogle lempelige vilkår du kan vælge at bruge som gør det billigere for dig at føre sagen.
Altså hvis kunden har handlet hos jer før, OG skrevet ovenstående så har han jo netop accepteret samme vilkår som i brugte sidste gang. Det betyder at din kundes indsigelse er grundløs og du kører blot inkasso sagen videre.
Det er ikke sikkert den er så simpel. Hvis kotymen er, og kunden er vant til, at der skal skrives bekræftigelse før endelig ordrekrav, kan dommeren f.eks. vælge at kunde var i god tro.
Mikkel: Lidt selvkritik ville klæde dig ind i mellem.
Undskyld mig, men hvem er det lige her som ikke kan finde ud af at læse og forstå Dansk? Gider du så godt holde dine formodninger for dig selv, og holde tråden her on-topic?
Har messen været afholdt og har de været på standen? I så fald, så har du ihvertfald alt hvad du behøver af dokumentation.
Hvis messen ikke har været afholdt endnu, men der er forudbetaling, så har du to muligheder:
1) Den mest smertefrie: Send dem en email om at pga. manglende betaling er de frataget retten til standen og den vil blive givet til en anden på listen.
2) Den længere og hårdere: Send dem et brev hvor du sender kopi af den email hvor bestillingen har fundet sted og en kopi af ordrebekræftelsen sammen med et brev hvor du gør opmærksom på at der er fundet en bestilling sted. Sammen med dette skal du så også vedlægge et inkassovarsel.
Hvis de så ikke betaler, men heller ikke kommer med en indsigelse, så er det afsted til en advokat med sagen. Hvis kunden så ikke kommer med indsigelse over for advokaten, men stadig ikke betaler, så ryger den videre til fogedretten. Hvis kunden så hér kommer med en indsigelse, så skal sagen videre i Sø- & Handelsretten. Hvis kunden derimod ikke kommer med indsigelse, så falder der en dom i sagen til Jeres fordel, hvor kunden så bliver dømt til at betale.
Men det er en lang process og siden de pludselig nægter at kende noget til bestillingen, så kunne det måske godt lugte lidt af, at de ikke har det så godt økonomisk set - og så skal du til at passe på. For hvis du hiver dem igennem retssystemet (hvilket godt kan tage et års tid eller mere), så kan du risikere at de går konkurs undervejs - og så er der kun dig tilbage til at betale alle omkostningerne til advokaten.
Så hvis messen ikke har fundet sted endnu, så ville jeg vælge 1) og simpelthen "smide dem ud" af messen. og så bruge krudtet på at skaffe en anden kunde til den ledige stand.
Undskyld mig, men hvem er det lige her som ikke kan finde ud af at læse og forstå Dansk?
Synes jeg vi er lige gode om. Men du tager det åbenbart mere nært end jeg...
Mikkel Mikjær Christensen:
Gider du så godt holde dine formodninger for dig selv, og holde tråden her on-topic?
Gerne i håb om du gør det samme. Også derfor jeg valgte dat kommentere det i et indlæg i stedet for at lave et selvstændigt mere som du så synes behov for.
Lad os stoppe vore skræmydsler her og bruge vor tid på at hjælpe trådstarter. Jeg kommenterer i hvert fald ikke mere på vore faktisk ubetydelige dumme lille diskusssion...
Har messen været afholdt og har de været på standen? I så fald, så har du ihvertfald alt hvad du behøver af dokumentation.
Hvis messen ikke har været afholdt endnu, men der er forudbetaling, så har du to muligheder:
1) Den mest smertefrie: Send dem en email om at pga. manglende betaling er de frataget retten til standen og den vil blive givet til en anden på listen.
2) Den længere og hårdere: Send dem et brev hvor du sender kopi af den email hvor bestillingen har fundet sted og en kopi af ordrebekræftelsen sammen med et brev hvor du gør opmærksom på at der er fundet en bestilling sted. Sammen med dette skal du så også vedlægge et inkassovarsel.
Hvis de så ikke betaler, men heller ikke kommer med en indsigelse, så er det afsted til en advokat med sagen. Hvis kunden så ikke kommer med indsigelse over for advokaten, men stadig ikke betaler, så ryger den videre til fogedretten. Hvis kunden så hér kommer med en indsigelse, så skal sagen videre i Sø- & Handelsretten. Hvis kunden derimod ikke kommer med indsigelse, så falder der en dom i sagen til Jeres fordel, hvor kunden så bliver dømt til at betale.
Men det er en lang process og siden de pludselig nægter at kende noget til bestillingen, så kunne det måske godt lugte lidt af, at de ikke har det så godt økonomisk set - og så skal du til at passe på. For hvis du hiver dem igennem retssystemet (hvilket godt kan tage et års tid eller mere), så kan du risikere at de går konkurs undervejs - og så er der kun dig tilbage til at betale alle omkostningerne til advokaten.
Så hvis messen ikke har fundet sted endnu, så ville jeg vælge 1) og simpelthen "smide dem ud" af messen. og så bruge krudtet på at skaffe en anden kunde til den ledige stand.
/Jesper
Det er vel beskrevet.
Men har har lige et tillægsspørgsmål: Hvorfor skrive du Sø- og Handelsretten? Vil da formode en messestand er en "standardvare/ydelse", hvorfor sagen kan afgøres ved den lokale domstol?
Hvis de har bedt om det pr. mail og du har bekræftet ved at sende en ordrebekræftelse.. Så har I lavet en handel. Den handel er BINDENDE.
Men men men.. Hvis det er lille beløb og du ikke kan overbevise eller skræmme dem til at betale, og du ikke kan straffe dem for at lade være (fx. frarøve dem nogle af deres serviceydelser fra dig), så bare get over it og kom videre i livet....
Du kan selvfølgelig også prøve at bruge et firma som TranscomCMS..... De tager kun betaling hvis du får penge fra kunden.. Og du beholder altid selv hovedstolen. Resten tager de.
Du skal på ingen måde selv hive dem i retten.. Det er for dyrt og risikabelt. Så enten, get over it, eller hyr et firma som TranscomCMS hvor de har No cure, no pay.
Men har har lige et tillægsspørgsmål: Hvorfor skrive du Sø- og Handelsretten? Vil da formode en messestand er en "standardvare/ydelse", hvorfor sagen kan afgøres ved den lokale domstol?
Det er dér hvor sagen kan ende hvis der er en tvist i den - som f.eks. en indsigelse. Hvis jeg f.eks. køber en palle vingummibamser hos dig og så undlader at betale, så vil du sende mig til inkasso. Hvis advokaten eller inkassofirmaet ikke kan få mig til at betale, så vil sagen blive sendt videre til indrivelse via retssystemet - oftest i fogedretten. Men hvis jeg så, når jeg modtager stævningen fra fogedretten, så har jeg mulighed for at komme med en indsigelse (det havde jeg i øvrigt også allerede ved advokaten, men den har jeg så ignoreret). Jeg syntes at der var mange flere røde vingummibamser i poserne, end jeg havde troet der ville være - det er så min indsigelse. Så forkaster fogedretten sagen, fordi deres opgave i bund og grund blot er at få afklaret betalingen af det udestående beløb - ikke en problematik som ligger til grund for den manglende betaling, andet end den meget simple problematik at folk bare ikke kan finde ud af at betale eller ikke har nogen penge.
Så er problematikken mere avanceret end det, så skal sagen så tages op ved en domstol (Sø- og Handelsretten). Hvis der så efterfølgende falder dom ud om at jeg ikke kan forvente at der præcis er 2 røde vingummibamser i hver poser, så har du pludselig en dom over mig om at jeg ikke har ret i min indsigelse. Hvis jeg så stadig ikke betaler, så kan sagen så ryge direkte til indrivelse via fogedretten igen, hvor jeg så ikke har nogen mulighed for at komme med indsigelser igen, da du allerede har fået medhold i sagen.
Så det er derfor Sø- og Handelsretten kan komme ind i billedet .
Som svar/input på ovennævnte indlæg, så har kunden handlet med os mange gange og kenderne betingelserne. Messen er afholdt, men de mødte aldrig op, hvilket betød en tom stand på messen. Det er min fornemmelse, at de godt ved, at lokummet brænder ud fra den måde de optrådte på efterfølgende, da vi skrev, at vi ville sende sagen til inkasso.
Ud fra jeres indlæg, så er det nok bedst, at lade en advokat se på sagen og så må de fortælle os om det er tid og penge værd, at gå videre med sagen.