Jeg går pt. med tanken om at starte en privat virksomhed, med mig selv som ansat. Det skal være et freelance fotograf firma, hvor jeg kan yde fotografisk assistance ved siden af regulært lønmodtagerarbejde til jeg får en kundekreds der er stor nok til at få det til at køre rundt.
Så mit spørgsmål er, om det er muligt at have en cvr- registreret enkeltmandsvirksomhed og samtidig være lønmodtager?
Har søgt på nettet, men har intet fundet, så derfor spørger jeg nu jer.
Mange tak for hurtig respons, men hvordan fungerer det helt præcist?
Vil de to indtægter køre uafhængigt af hinanden, eller vil min moms, (hvis jeg tjener mere end 50k som freelance fotograf), have effekt på min reelle lønindkomst?
Det kører uafhængigt af hinanden, den løn du modtager fra din arbejdsgiver betaler du skat af som du altid har gjort. Herudover driver du så din virksomhed ved siden af, hvor du har et separat regnskab over din omsætning og dine omkostninger - og det er udelukkende virksomheden du skal betale moms for.
Som nævnt er der ingen problem i det, det er bare om at komme igang. Dog tjek lige op med din arbejdsgiver så han er informeret hvis det er inden for samme branche eller bare generelt, så der ikke kommer nogen misforståelser :)