Man hører ofte udtryk som: ”Du skal lære af sine fejl!”. Derfor kan man, som leder, nogle gange blive frustreret over, at medarbejderne ikke altid gør, som man kunne ønske det - selvom man måske endda mange gange har instrueret dem i, hvordan de skal løse opgaverne korrekt. Det er næsten som om medarbejderne er blevet immune overfor kritik, når de bare bliver ved med at gentage den samme fejlbarlige adfærd. Der kan være mange svar på, hvorfor dette fænomen er så velkendt (manglende ”coaching”, tvivlsomme målsætninger, manglende respekt fra/for ledelsen, etc) - men der er måske også en neurologisk forklaring: Forskning fra hjernespecialister på MIT’s Picower Institute for Learning and Memory har måske svaret på, hvorfor det er så velkendt et fænomen og (endnu vigtigere): Hvordan man løser problemet. I hvert fald konkluderer forskningen, at du (og dine medarbejdere) lærer meget mere, når der bliver rost for succesfuld adfærd end når der straffes for et fejltrin. Forskningen viste at belønnet succesfuld adfærd bevirkede at hjernecellerne blev fintunet og modtagelig for ny indlæring. Om reaktionen på at blive straffet for en fejl, siger forskningen imidlertid: “After a failure, there was little or no change in the brain - nor was there any improvement in behavior.” Find en artikel om forskningen her:
Fremhæv de gode eksempler og lad dem være inspiration! ...frem for (reaktivt) at opblæse eksempler på fejltrin til skræk og advarsel. I den sidste ende vil det give DIG mere tilfredse medarbejder, der mere målrettet arbejder mod de fælles mål, mens de sikkert også vil få større respekt for dig som leder ;) |
Lars Grove Mortensen:Forskningen viste at belønnet succesfuld adfærd bevirkede at hjernecellerne blev fintunet og modtagelig for ny indlæring. Om reaktionen på at blive straffet for en fejl, siger forskningen imidlertid: “After a failure, there was little or no change in the brain - nor was there any improvement in behavior.”
Interessant. Mange tak for tippet. Jeg tror egentligt det er noget jeg kan bruge i forholdet til andre mennesker også. At være mere bevidst om at gøre opmærksom på når folk gør det rigtige, fremfor når de gør det forkerte :-)