Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få dine medarbejdere til at makke ret!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er oplevelsen af at lære, der generelt skal være positiv. Det at begå fejl skal ikke tages for mere end at: "så har man også lært det". Jeg har mødt de arbejdsgivere og ansatte, der i stedet så når frem til konklusionen: "jamen så er den person håbløs". De to forskellige fortolkninger af fejl gør en enorm forskel på om der stadigvæk er gå-på-mod bagefter.

To eksempler på hvor man lærer af fejl:
Madlavning, samt at designe relationelle databaser i MS Access for dernæst at fylde dem med data. Der er simpelthen "betaling ved kasse 1" med det samme når man har lavet fejl. Man kan så reflektere over hvad der gik galt og lære af det til næste gang.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 280
Fra  Marketing analytiker, Lars Grove Mortensen Skrevet kl. 13:28

Gita Street:

det var nemt at spotte ironien i overskriften :-)

Mht konklusionen på artiklen er det dog ikke helt rigtigt at vi ikke lærer af vores fejl.

Hej Gita 

Tak for din respons.

Jeg tænker primært to ting:

1: Selvfølgelig kan man (også) lære af sine fejl. Som forskningsartiklen beskriver, så drejede forsøget sig om en ”trial and error” test, hvor der ikke var synderligt betydningsfulde udfald, aha. om der blev afgivet rigtigt eller forkert svar. Umiddelbart læser jeg det altså således, at det ikke havde hverken den helt store eller katastrofale betydning (i form af belønning eller straf), om der blev gjort det rigtige eller forkerte.

2: ”After a failure, there was little or no change in the brain”, siger forskningens konklusion. Som jeg læser det, er der altså ingen kategorisk udelukkelse af, at man kan lære af sine fejl. Man lærer bare, jf. denne forskning, mere af sine succeshistorier - så det er mere formende for din medarbejders adfærd at få ros for de rigtige ting, end at blive straffet for de forkerte.

Med andre ord; forsøget skal nok mere sammenlignes med ”de små ting i hverdagen på kontoret” end om du eksempelvis helt fejler med et stort forretningsmæssigt initiativ. Faktisk har jeg et glimrende illustrativt eksempel fra min egen hverdag:

Jeg har en gammel Audi, hvor det indvendige håndtag i førerdøren ikke fungerer. Der sker ingenting, når man hiver i det - og døren kan dermed ikke åbnes indefra. Selvom jeg udemærket er klar over det, selvom jeg efterhånden mange gange har tænkt ”DOH!”, når jeg har hevet i håndtaget, selvom selvom selvom... så bliver jeg alligevel ved med en gang imellem at hive i håndtaget. Jeg har altså således ikke lært noget af den ”fiasko”, jeg havde sidste gang (eller forrige gang), jeg hev i håndtaget.

Den gamle Audi har også nogle nedslidte synkroniseringsringe til 4. gear. Det betyder ikke, at bilen ikke kan køre. Det betyder bare, at når man skal skifte fra 3. til 4. gear, så er der ikke længere automatisk synkronisering af hastigheden på tandhjulene i gearkassen - og den kan derfor finde på at sige ”KLONK” og andre lyde, når man skifter til 4. gear. MEN! Hvis man er klar over det, kan man selv sørge for at skifte til 4. gear, når motor og hjul har de helt rigtige omdrejningshastigheder - for så kan gearskiftet nemlig klares problemfrit og lydløst. Det sjove er, at mens jeg fra tid til anden stadig griber i det defekte dørhåndtag; så sørger jeg - stort set ubevidst - hele tiden for at skifte gear på den rigtige måde. Nogle gange tager jeg endda mig selv i at skifte gear på den måde, når jeg kører i min anden bil (som ikke har problemer med gearskiftet). Jeg har altså lært af mine ”succeshistorier” med at skifte gear på den rigtige måde.

Men selvom jeg åbenbart er lidt sløv til at lære den lille detalje med dørhåndtaget, så har jeg selvfølgelig taget udemærket ved lære af ’større’ og mere alvorlige oplevelser. For selvom man nok lærer mindre af sine fejl end sine succeser, så er ”den smule man lærer” alligevel så rigeligt til helt at få lært udfaldene af alvorlige fejl - så de ikke begås mere end den ene gang.

Sådan er min tolkning af forskningen i hvert fald - og under alle omstændigheder synes jeg, at kunne nikke fint genkendende til det.

Tak til alle for jeres gode input til dette indlæg! Smile

// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:43

Eksemplerne er gode, men jeg kan ikke lade være med at tænke at de nævnte "fejl" er generelt "rigtige" ting du har fået indlært så det ligger i rygraden. Her kan man så tale om, hvor længe man skal være bevidst om at fjerne en dårlig vane. Jeg har tit læst at det tager cirka 30 dage. Det tror jeg passer. I det her tilfælde vil det dog være decideret dumt at afkode vanen, da den jo stadig er brugbar når engang bilen bliver skiftet ud :-)

Her er der egentligt tale om aflæring af dårlige vaner først.

Hvis man skal lære noget nyt har man ikke nødvendigvis de dårlige gamle vaner at slæbe rundt på. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:59

Lars Grove Mortensen:
Man hører ofte udtryk som: ”Du skal lære af sine fejl!”. Derfor kan man, som leder, nogle gange blive frustreret over, at medarbejderne ikke altid gør, som man kunne ønske det

Det er kun svage ledere der har de problemer.

Og det er netop problemet i dag, at vi har alt for mange svage ledere der ikke kan sætte sig igennem. Nu har jeg selv leddet et serigrafisk firma, med flere ansatte. Og her har jeg aldrig haft problemer med at folk aldrig lyttede. Men har da tiltider haft en der tude....men det hører desværre med.

Man må aldrig som ledder, være bange for en konfrontation, og man må heller ikke tøve, for tøver man så lytter medarbejderen ikke. Men overvejer hvordan man kan dreje ens chef, istedet for at fokusere på sit arbejde.

Det kan godt ske at alle de fine undersøgelser viser noget andet. Men min erfaring er at man skal konfrontere sine ansatte, og man skal ikke være bleg for det.  Man lærer ikke af ros, hvis det er daglig dag. Man lærer af ros, når man ikke er van til at få det. Og derfor skal man altid som ledder være opmærksom på, hvordan man snakker til sine ansatte.

Fx har jeg oplært flere, inden for industriel tryk. Og her stilles der store krav til trykkerne. Det er bestemt ikke alle der er egnet til det. Og derfor nytter det ikke at man sidder og tager lille peter i hånden når han har brokket for 10.000 kr. Men at man konfronterer ham med det, så han kan lære af sine fejl. JEg har personligt oplevet folk der tudede, når de blev konfronteret med deres fejl. Og det er netop fordi at vi i dagens samfund ikke er fokuseret på fejl, men mere på at alle mennesker skal have deres frihed. Men den holder desværre ikke. For når end produktet ikke er iorden, så er der ikke andet at gøre end at finde fejlen, og om det er en latterlig medarbejder så er det der, der skal sættes ind.

JEg kan ikke tage mig af at en står og tuder, eller at en står og hunger efter anerkendelse. Jeg driver en virksomhed, der sætter et minimums krav, og det har folk bare at leve op til, ellers skal jeg nok sørge for at de gør det, eller siger op.

/Kenneth

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 17:19

Kom lige i tanker om et rigtigt grelt eksempel hvor indlærte bevægelser og reflekser har slem konsekvens. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det måske er den med reptilhjernen, der er hurtigst til at beslutte, som Lars Grove viste i en anden tråd. Der var en video med en slange og selvom man ved at den angriber og man ser det på video giver det et ryk i ens krop (det gjorde det i hvert fald her).

Jeg har engang været med til at designe en eksenterpresse som et studieprojekt.  Meningen er at en person smider et stykke stykke metal ind på et bestemt område og dernæst trykker på en knap for at der er et stempel der banker ned på stykket. Metalstykket fjernes og der sættes et nyt på. Vores vejleder som var uddannet maskiningeniør fortalte om engang han havde lavet sådan en og en person på arbejdspladsen havde kommet til at sætte metalstykket forkert ind. Som refleks satte hun hånden ind og den røg sig en tur. Maskiningeniøren designede så en ny eksenterpresse til en der kun havde en hånd. Det katastrofale var bare at hun gjorde det en gang til - og mistede sin sidste hånd. Nogen af de studerende var ret fordømmende med at sige at personen da var dum. En totalt forfejlet konklusion da det er en refleks - og ikke en velovervejet handling. Jeg har desværre også hørt andre slemme historier i den dur. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38

Gita Street:
Som refleks satte hun hånden ind og den røg sig en tur. Maskiningeniøren designede så en ny eksenterpresse til en der kun havde en hånd. Det katastrofale var bare at hun gjorde det en gang til - og mistede sin sidste hånd. Nogen af de studerende var ret fordømmende med at sige at personen da var dum. En totalt forfejlet konklusion da det er en refleks - og ikke en velovervejet handling

Seriøst set er det et rigtig godt eksembel på dårlig oplæring, og lederskab. Hvad koster mere en hånd eller et emne.

Det er sådanne eksembler der bare bekræftiger mig i at der findes så mange ufattelige dårlige ledere der ude som man ikke har respekt for.

/Kenneth

Fra Horsens
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 280
Fra  Marketing analytiker, Lars Grove Mortensen Skrevet kl. 17:48

Kenneth:

Gita Street:
Som refleks satte hun hånden ind og den røg sig en tur. Maskiningeniøren designede så en ny eksenterpresse til en der kun havde en hånd. Det katastrofale var bare at hun gjorde det en gang til - og mistede sin sidste hånd. Nogen af de studerende var ret fordømmende med at sige at personen da var dum. En totalt forfejlet konklusion da det er en refleks - og ikke en velovervejet handling

Seriøst set er det et rigtig godt eksembel på dårlig oplæring, og lederskab. Hvad koster mere en hånd eller et emne.

Det er sådanne eksembler der bare bekræftiger mig i at der findes så mange ufattelige dårlige ledere der ude som man ikke har respekt for.

/Kenneth

Hørt! (jeg tilslutter mig, fuldstændig)

// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)