Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedrørende PORTO i.f.t. moms!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en webshop og sælger således varer som skal sendes med postdanmark.

1. Hvordan skal momsregnskabet egentlig føres i.f.t. portoudgifter. Man kan jo ikke trække moms fra ved køb af pakkelabels/frimærker, men man skal til gængæld svare moms af hele salgsprisen, inkl. alle omkostninger, jf. told og skat''s hjemmeside.

Kan dette passe?

2. Jeg modtager desuden også ofte pakker som sendes til mig. På en faktura som jeg for nylig modtog var opført følgende;

Subtotal 2.630,00
Moms 25% 657,50
Porto 49,00
Total inkl. moms 3.336,50

Hvordan vil I mene jeg skal opføre portoudgiften på 49,- i momsregnskabet???

Jeg ser frem til at høre fra et par kløgtige hoveder! ,-)

Venlig hilsen,
Kasper
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:20
  Der er flere muligheder:
A) Når du sender en pakke med PostDanmark, så køber du jo portoen fra dem. En pakke på max 1 kg. koster 45 kr i porto. De 45 kr. er der ikke indeholdt moms af, da der netop ikke er moms på porto. Derfor skal du heller ikke betale moms af portoen, men du skal samtidig heller ikke tage moms for portoen når du "sælger den videre".

Når du så laver fakturaen til kunden ser den således ud:
Stumper: 100 kr.
25% moms heraf: 25 kr.
Porto - ikke indeholdt moms: 45 kr.
Totalpris: 170 kr.

I dit regnskab vil det så typisk se således ud - hvad angår kontoplanen:

Konto for salg af stumper: 100 kr.
Konto for porto uden moms: 45 kr.
Konto for salgsmoms: 25 kr.
---
Konto for køb af porto: 45 kr.
Konto for købsmoms: 0 kr.
Konto for debitorgæld: 170 kr.
Konto for indestående: et eller andet -45 kr. (brugt på at købe porto)

Summen på hver side af stregen skal være den samme (=170kr.)
----------------------------------

B) Lidt lettere mulighed hvor du laver portoen om til en kombination af porto og ekspedition og derved har lavet en ny "vare" som du kan regne moms af. Mange benytter sig af denne mulighed:

Stumper: 100 kr.
Ekspedition og fragt: 75 kr.
25% moms heraf: 43,75 kr.
Totalpris: 218,75 kr.

I dit regnskab vil det så typisk se således ud - hvad angår kontoplanen:

Konto for salg af stumper: 100 kr.
Konto for ekspedition: 75 kr.  < her er portoen på 45kr. smeltet sammen med 30kr. for emballage og den tid det tager at pakke varene og har derved dannet en ny ydelse: Ekspedition.
Konto for salgsmoms: 43,75 kr.
---
Konto for køb af port 45 kr.
Konto for købsmoms: 0 kr.  < der er jo stadig moms på portoen du har købt på posthuset.
Konto for debitorgæld: 218,75 kr.
Konto for indestående: et eller andet -45 kr. (brugt på at købe porto)

Summen på hver side af stregen skal stadig være den samme (=218,75kr.)
Denne sum er også det som kaldes et aktiv - altså noget som repræsenterer en værdi for virksomheden. På trods af at du endnu ikke har fået betalingen, så er du jo stadig god for pengene.

Hvis ovenstående er for kringlet, så vil jeg godt forsøge at skrive det lidt mere detaljeret - men det er pt. det bedste jeg kan præstere imens jeg sidder og gufler frokost .

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 14:48
Hej Jesper,

Og tusind tak for din besvarelse. Jeg må dog indrømme, at jeg fortsat er et stort spørgsmålstegn.

For det første, er jeg lidt på glatis med hvorledes jeg rent praktisk fører dine forklaringer ud i livet. Jeg fører mit regnskab i et excelark, og har således ikke opdelt selve regnskabet i forskellige konti.
Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det nødvendigt i forbindelse med indførslen af et salg, at opføre varen og de tilhørende oplysninger på en linie,
for så nedenunder, at lave en ny linie hvor udgift/indtægt som følge af porto figurerer...eller hvad?

Så vidt jeg kan forstå på dig, så mener du altså heller ikke at der skal svares moms af salgsprisen+moms...jeg vil dog bare lige være helt sikker på at dette er korrekt, idet denne forklaring strider med følgende som jeg har fundet på told og skats hjemmeside;

"Momsen beregnes af hele salgsprisen, inkl. alle omkostninger. F.eks. skal du medregne:

omkostninger til emballage, herunder leje af emballage
omkostninger til forsendelse, f.eks. kørsel, fragt, porto og transportfor­sikring, eventuel betaling for rejseudgifter til sælgerens personale."

?????

Ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen,
Kasper

PS: Hvis du har overskud til at hjælpe yderligere kan jeg evt. også lige prøve at fremsende en skabelon af mit regnskab på mail hvori du så kan lave et eksempel...?
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 18:49

Hej Kasper

Du skal velkommen til at sende excel ark så skal jeg stille et eksempel op til dig.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:43

Det var så lidt Jeg kan se at Lars allerede har svaret dig. Han arbejder trods alt med regnskab til daglig, så han er nok også den rigtigste at få til at kigge på dit Excel-ark.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:04

Jeg mener, jeg har styr på bogføring af portoudlæg, så jeg kan fakturere private kunder uden moms på portoen.

Men hvad med PBS gebyret i min internetbutik ? PBS gebyret er også momsfrit. Kan jeg bruge de samme udlægsregler som med portoen, så jeg kan viderefakturere PBS gebyret til kunderne uden moms  ? Eller kommer jeg til at løbe sur i alle de små beløb ?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:36
 Altså, jeg ville personligt - hvis det var en webshop der var tale om - droppe det med at videre fakturere diverse momsfrie gebyrer og derved slippe for at skulle sidde og fedte med det.

Jeg ville nok gøre således:

På en gennemsnitlig fiktiv ordre betaler jeg følgende:
- PBS Gebyr: 20 kr. unde moms.
- Porto: 45 kr. uden moms.
- Papkasse: 10 kr. eks moms. - 12,5 kr. m. moms.
- Kostpris på dims som skal sendes til kunde: ??

Jeg vil så samle alle de første poster, som intet har med selve varen at gøre, i en ny samlet vare:
- Ekspedition, fragt og forsikring: 75 kr. eks moms. - 93,75 kr. m. moms.
- Salgspris på dimsen: ??

Så har jeg jo så også tjent lidt på ekspeditionen af ordren.

Derved er det både lettere for mig selv når jeg laver fakturaen, men det er også mere gennemskueligt for kunden der sidder i den sidste ende.

/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 23. Nov 05
Skrevet kl. 09:05

Tak for hurtigt svar. Men så vidt jeg kan se, vil man da have en relativ stor konkurrencefordel ved at fakturere fragten uden moms. Lad os sige, 2 forskellige webshops kan sælge en identisk vare med den samme fortjeneste til 100 kr ab lager.

Webshop 1
100 kr vare
45 kr. pakkeporto
36,25 kr 25% moms af 145 kr
181,25 kr ialt

Webshop 2
100 kr vare
25 kr. 25 % moms af 100 kr.
45 kr. porto
170,00 kr ialt

Jeg tror jeg ville vælge at købe varen af webshop 2. Eller er der noget jeg ikke har tænkt på  i mine eksempler ?

Cirkeline

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 09:30

Hej Cirkeline

>Jeg tror jeg ville vælge at købe varen af webshop 2. Eller er der noget jeg ikke har tænkt på  i mine >eksempler ?

Ja hvis du ikke er moms registreret kan det bedst betale sig og købe af webshop 2. men hvis du er moms registreret er det ligemeget.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Tilmeldt 23. Nov 05
Skrevet kl. 09:52

Nå ja. Det er rigtigt. Så er vi enige.

Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)