Jeg har fået et kedeligt opkald fra Dong Energy, som kræver et depositum på 5 mdr. for at levere strøm til os i fremtiden. Deres begrundelse er, at der tidligere er flere virksomheder på adressen, som er gået konkurs, hvorfor de konkluderer at det må være svært at drive virksomhed på adressen.
Jeg har skrevet en pæn mail tilbage om, at jeg ikke har råd til at lege bank for Dong Engergy, og desuden ikke forstår deres risikovurdering, i og med jeg i forvejen betaler á conto hver måned.
For at sige det lige ud, har jeg aldrig oplevet noget lignende, og ønsker derfor at høre om andre har fået sådan behandling før. Desuden hører jeg meget gerne om lovligheden af et sådan krav, hvis nogen har viden om dette.
Det står dig jo frit for, at vælge mellem de forskellige el-selskaber....
Det nytter jo ikke noget, da det stadig er DONG der leverer, og de vil stadig fakturere for ca. 75 % af beløbet, da det er afgifter, nettariffer abonnement for måler osv.
Så det er en forsvindende lille del man kan flytte, så det tror jeg ikke vil ændre ret meget. De fleste små selskaber, tager vist også op til 6 mdr. á conto for den del de fakturerer.
Det står dig jo frit for, at vælge mellem de forskellige el-selskaber....
Det nytter jo ikke noget, da det stadig er DONG der leverer, og de vil stadig fakturere for ca. 75 % af beløbet, da det er afgifter, nettariffer abonnement for måler osv.
Så det er en forsvindende lille del man kan flytte, så det tror jeg ikke vil ændre ret meget. De fleste små selskaber, tager vist også op til 6 mdr. á conto for den del de fakturerer.
Ok. Så meget kendte jeg ikke til reglerne. Havde bart hørt, at man selv kunne vælge - men tak for info.
Nægt at betale aconto .. men sørg for at betale din regning til tiden generelt. De har forsyningspligt så de skal levere strøm til dig, men det skal foregå efter rimelige vilkår og jeg er pænt sikker på at de ikke har lov at kræve sikkerhedsstillelse af dig på baggrund af at den adresse du har lejet / købt har været ejet af nogen som tidl. er gået på røven. Worst case må du jo koble en advokat på.
De har jo for et par måneder siden skiftet alle privatkunder til forudbetaling i stedet for bagud.
... og scorer dermed renter af millioner af kroner - renter, som rettelig tilhører kunderne. Den slags burde statsejede selskaber holde sig for gode til.
... og scorer dermed renter af millioner af kroner - renter, som rettelig tilhører kunderne. Den slags burde statsejede selskaber holde sig for gode til.
Men har staten ikke solgt ud så de ikke ejer noget i el selskaberne?