Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophævelse af distributør kontrakt?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. May 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et sprøgsmål om en distributør kontrakt vedr software salg.

Vi har lavet en distributør kontrakt for mellemøsten 14 lande Saudi Arabien, UAE, Qatar osv. med et firma fra Jordan.

Kontrakten siger at det er et exclusive solo partnership for 3 år.

Med en omsætning på 150.000 Euro om året.

Så ideen er at han har exclusivity i 3 år så det han opbygger kan betale sig.

Der står at salget begynder fra June 2011 så han havde en periode fra November 2010 til Juni 2011 at komme i gang.

If the revenue is not met the Master distributor will have a period of 4 months to adjust the situation after this agreement may be anulled.

Failure to meet the agreed upon minimum level of sales may result in the termination of this agreement at the sole discretion of US this will be valid
after the period of 4 months as an adjustable period.

Problemet er at i starten var der rigtig gang i den han havde masser af møder med kunder osv tilbage i November, December, Januar.

Men så siden february og frem til maj er alt totalt dødt.

Han svarer næsten ikke på mails han har stadig INTET solgt.

Vi hører næsten ikke noget fra ham.
Når vi hører fra ham klager han over ting der er årsagen til han ikke kan sælge.

Fx han mangler flere powerpoints.. selvom han har modtaget hvad vi har.

Nu har vi så fået henvendelser fra andre firmaer i mellemøsten der vil i gang.

Så spørgsmålet er hvad vi kan ved den her kontrakt?

Hvis vi bare mailer ham og siger vi opsiger exclusivitet?

Der står jo hans salg skal begynde fra Juni 2011.

Men alt er gået i stå med ham og jeg har stor tvilv om han kan sælge noget.

Det var selvfølgelig en dårlig kontrakt der blev lavet fra starten af.

Kan han komme til Danmark og køre en retssag osv ?

Der står i kontrakten at alle tvister skal sker ved en Dansk domstol.

Vi har sendt flere mails i Feb-Maj.

Så lovede han salg i April, så i Maj og intet er sket.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:25

Hej Erik,

Du bør gå til ham, som har skrevet kontrakten. Han må kunne fortælle dig, hvordan du skal håndtere den situation, som du nu står i.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.     jbt@maare-advokater.dk        www.maare-advokater.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:29

Erik206:
Kan han komme til Danmark og køre en retssag osv ?

Ja det kan han altid, der er skrevet i kontrakten af en sådan tvist skal afgøres der ikke?

Ud fra de ting som du skriver, så skal du nok regne med at I står ganske svagt i en eventuel retssag. I sådanne sager er du/I de "onde" og han indtil han har brudt kontrakten den "gode".

Det "svage" i det du har skrevet er:

1. Han kan i princippet gå 4 måneder fra 1. juni og ikke sælge noget og derefter tage en diskussion med jer om hvorfor han ikke sælger noget. Og derefter som I skriver så vil kontrakten MÅSKE blive annulleret! MÅSKE? det er et forbudt ord i en kontrakt. Der må ikke være svagheder af den slags. Der skal entydigt stå hvad konsekvensen er af manglende salg og ikke i svage vendinger.

2. I skriver så det samme 2 gange med samme juridiske svaghed.

I den slags sager er der kun 1-2 vindere! Det er advokaterne der behandler sagerne, de vil få deres betaling.

Jeg vil anbefale dig at indgå en aftale om ophør af aftalen med ham enten i almen forståelse eller i form af en kompensation. Og det bedste du kan gøre er at rejse derned og gøre det face 2 face. Men hvis han retteligt har gjort et stykke arbejde, så betal ham for det, så han føler hans "ære" ikke krænkes, kan godt virke irriterende for dig, men det kommer du langt længere med.

En sag af denne karakter kan eskalere og hvis han er dreven og økonomisk velstillet, så kan han muligvis få nedlagt et forbud mod at sælge til det område indtil stridighederne mellem jer er bilagt.

Men på almen vis når man langt længere med dialog med partnere i mellemøsten, end ved retssager m.v.. Som løsning kunne I måske tilbyde han at være provisionslønnet konsulent indtil i finder en distributør der kan klare opgaven.

I kan også vælge at, hvis der er en repræsentation der, at kontakte det danske konsulat i området og gennem den vej få en dialog i gang.

Jeg havde en leverandør som også "forsvandt" i et mellemøstligt land, og der fik jeg hjælp fra Generalkonsulen til at komme i kontakt med ham for at høre om alt var vel, det fik tingene på rette spor igen.

I jeres sag kan det måske løse en helt masse misforståelser eller andre uløste ting. Som alternativ kan I måsle kontakte et Jordansk konsulat og løse det den vej.

Jeg håber I får det løst, og brug så helst de 10.000 på at få lavet en rigtig kontrakt, og som i øvrigt også tager hensyn til at Jordansk lovgivning, som er anerledes end vores.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. May 11
Skrevet kl. 09:55

Hej

Tak for feedback.

Kan det hjælpe noget med at han ikke svarer?

Og at han når han endelig svarer bare kommer med undskyldninger om

hvorfor han ikke kan sælge?

Tilmeldt 22. May 11
Skrevet kl. 09:55

Og det faktum at han intet har solgt overhovedet.

Så spørgsmålet er hvis vi bare opsiger ham kan han vel ikke påkræve et tab ?

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 10:02

Erik206:

Hej

Tak for feedback.

Kan det hjælpe noget med at han ikke svarer?

Og at han når han endelig svarer bare kommer med undskyldninger om

hvorfor han ikke kan sælge?

Nej for der kan jo være mange årsager til at han ikke svarer, men det er klart han incitament om at svare er på lavpunktet hvis hans indsigelser er valide.

Men han kan jo også "kæmpe" for tingene selvom det ikke ser sådan ud, og så er det naturligvis ikke motiverende at blive rykket af sin leverandør.

Som jeg læser mellem linierne, så kan en dialog om et ophør være den "rigtige" vej. Og for at ikke bringe skam over ham, så tilbyd ham noget økonomisk (hvis I vil) og hold det op i mod omkostninger til advokat som starter ved 1000+ i timen. Jeg tror han kan "spises" af med omkring 20K.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 10:04

Erik206:

Og det faktum at han intet har solgt overhovedet.

Så spørgsmålet er hvis vi bare opsiger ham kan han vel ikke påkræve et tab ?

Som jeg læser det, så har han ikke brudt kontrakten endnu. Og hvis i ophæver kontrakten før dens egentlige begyndelse, så kan jeg ikke se hvordan I kan komme udenom at risikerer at betale en eller andre kompensation der svarer til alt mellem ingenting og op til 4 mdrs. mulig provision + mere.

Mit bedste råd er dialog og kompromis, og koster det 20K så lad det være det.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. May 11
Skrevet kl. 10:11

Hej,

Man kan også sige at vi har haft ham på websiden der fjernede vi ham for 2 måneder siden.

Der står intet om i kontrakten at han skal være der.

Så i princippet er han usynlig hvis nogen søger i google.

Vi har også et salgs system hvor alle distributører kan logge ind.

Der logger de ind cirka hver 2 uge.

I det system kan de lave demo software og ligge ordre hente powerpoints osv..

Spørgsmålet er om vi skal lukke ham der også?

Der står intet om at han skal have adgang.

Og hvis han har en ordre kan han jo bare maile os.

Tilmeldt 22. May 11
Skrevet kl. 10:19

Eller vi kan lukke ham uge af systemet og sige det er under construction eller opgradering af servere osv.. 

ingen grund til at han har adgang til noget.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 10:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Erik206:

Hej,

Man kan også sige at vi har haft ham på websiden der fjernede vi ham for 2 måneder siden.

Der står intet om i kontrakten at han skal være der.

Så i princippet er han usynlig hvis nogen søger i google.

Vi har også et salgs system hvor alle distributører kan logge ind.

Der logger de ind cirka hver 2 uge.

I det system kan de lave demo software og ligge ordre hente powerpoints osv..

Spørgsmålet er om vi skal lukke ham der også?

Der står intet om at han skal have adgang.

Og hvis han har en ordre kan han jo bare maile os.

Jamen hvis han har bemærket han er fjernet fra hjemmesiden, hvorfor skulle han så lave noget når der ikke loyalt støttes op?

Kontrakten er jo først gældende fra juni 2011.

For mig virker det som om, med rette eller urette (kan jeg ikke vurdere), at I vil ud af samarbejdet, som kontraktmlssigt ikke engang er startet endnu, og det er ikke et godt udgangspunkt hvis han skulle vælge at føre en sag.

Men istedet for at finde mikroskopiske udveje, så overvej at se det lidt for oven og se hvordan I alle kan blive tilfredse, det kommer I langt længere med.

Dialog, dialog og dialog - ring eller rejs derned - og løs problemet.

Jeg kan ikke give dig bedre råd. Jeg tror en advokat kan fortælle jer hvordan I skal opsige den, men jeg tror ikke han vil sige I kan frasige jer et muligt erstatningsansvar grundet den svage kontrakt og det faktum at I besværliggør tingene for manden inden kontrakten er trådt i kraft.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)