Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendomsret på vare

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej her inde

Jeg har lige et kort spørgsmål, for nogle vare jeg leverede i juli 2010, som ikke er blevet betalt for, må jeg hente dem..? Der står sådan her i mine betingelser.

• Leverede varer forbliver vor ejendom indtil hele fakturabeløbet er indbetalt.

Skal jeg have en foge dom for at hente dem eller kan man bare hente dem..? Skal kunden varsles..?

Påforhånd tak.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:29

Povl Christian Bandholm:

Hej her inde

Jeg har lige et kort spørgsmål, for nogle vare jeg leverede i juli 2010, som ikke er blevet betalt for, må jeg hente dem..? Der står sådan her i mine betingelser.

• Leverede varer forbliver vor ejendom indtil hele fakturabeløbet er indbetalt.

Skal jeg have en foge dom for at hente dem eller kan man bare hente dem..? Skal kunden varsles..?

Påforhånd tak.

Det kommer an på om din kunde har fået udleveret Salgs- & leveringsbetingelserne inden handlet er indgået eller efter.

Det skal tolkes således:

1. Hvis du eller din sælger har udleveret salgs. og leveringsbetingelserne inden handlen til køber, så er dit ejendomsforbehold gældende.

2. Hvis køber først er blevet oplyst om ejendomsforbeholdet når de modtager fakturaen, så er dit ejendomsforbehold IKKE gældende.

Køb ren argan olie her

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 12:33

Entrepreneur - Jan:

Det kommer an på om din kunde har fået udleveret Salgs- & leveringsbetingelserne inden handlet er indgået eller efter.

De får en orderbekræftigelse hvor der står det her.

• Der bedes indbetales 25% af købs summen ved bestilling på konto nr. 7422 1013480 jf. handelsbetingelser på www.ditvindue.dk

Så mon ikke den holder vand, eller er det ikke godt nok på den her måde, hvis det er godt nok hvordan går jeg så videre..?

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 12:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Povl Christian Bandholm:

Entrepreneur - Jan:

De får en orderbekræftigelse hvor der står det her.

• Der bedes indbetales 25% af købs summen ved bestilling på konto nr. 7422 1013480 jf. handelsbetingelser på www.ditvindue.dk

Så mon ikke den holder vand, eller er det ikke godt nok på den her måde, hvis det er godt nok hvordan går jeg så videre..?

Ahh ikke helt i min optik, da jeg ikke synes den er helt skarp.

Jeg læser din sætning som et meget svagt påkrav, og at man kan læse om det påkrav i dine handelsbetingelser som er på din hjemmeside.

Burde nærmere formuleres således:

Ved bestilling og inden levering skal der indbetales 25% af købesummen inklusiv moms til konto xxxxxxxxxx.

Ved indbetaling accepteres vore salgs- og leveringsaftaler som nedenfor anført.

..................

Betingelserne kan du meget vel skrive i bunden af mailen og Du skal ALTID bede folk bekræfte den indgåede aftale ved at de svarer tilbage på mailen med accept af pris samt salgs- og leveringsbetingelser.

På den måde har du deres accept. Om det så er nok, det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, det eneste absolut sikre er en fysisk underskrift af en tegningsberettiget i den virksomhed som køber af dig.

Men du gør bare det at du ringer til en jurist hos Fogedretten på mandag og forelægger kort og præcist hvad det handler om, så vejleder de dig sikkert glimrende, og det er gratis. Sig du har et spørgsmål om forenklet inkasso og ejendomsforbehold. Fremlæg så det du har skrevet her, så kan de vurdere det.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 12:59

Povl Christian Bandholm:

Iøvrigt hvis det er vinduer og de er monteret, så kan du ikke afhente dem ved afmontering.

Køb ren argan olie her

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 13:31

Hej, Tak for dine svar de er kommet til glæde, vil ændre lidt på orderbekræftigelsen og handelsbetinglser, så den holder mere vand.

Vinduerne er ikke monteret for var forbi i torsdags, de står der hvor jeg læssede dem af i sommers under et stykke plast, så de er jo meget nemme at læsse igen, men gider ikke problemer ved det, men det er stadigvæk kr. 20000.- de mangler, det er også penge.

Men igen tak for hjælpen, og god dag..:-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 15:00

Povl Christian Bandholm:

Hej, Tak for dine svar de er kommet til glæde, vil ændre lidt på orderbekræftigelsen og handelsbetinglser, så den holder mere vand.

Vinduerne er ikke monteret for var forbi i torsdags, de står der hvor jeg læssede dem af i sommers under et stykke plast, så de er jo meget nemme at læsse igen, men gider ikke problemer ved det, men det er stadigvæk kr. 20000.- de mangler, det er også penge.

Men igen tak for hjælpen, og god dag..:-)

Du er velkommen - nu fik jeg så lige lidt sol i mellemtiden.

Anyway når der er tale om et restbeløb, så tror jeg ikke det er helt så nemt (også grundet tidsfaktoren), da der jo kan være tale om en indsigelse (ikke at jeg siger der er det) så derfor tror jeg du vil blive henvist til at køre det som "Forenklet inkasso" som du sagtens selv kan gøre. Der er en her på Amino der har beskrevet proceduren og jeg mener man blot udfylder det hele på nettet, printer ud og afleverer.

Du kan så for din egen skyld tage op og tage billeder af vinduerne som henstår umonteret, da det ikke er usandsynligt at køber måske vil hævde at de er monteret eller blevet stjålet når han ser du mener alvor med restbeløbet og indkaldes til retten.

Men uanset hvad, så skylder han jo pengene og hvis det er standard vinduer du sælger, så er det klart at du ligeså godt kan få dem retur.

Sidste mulighed, som jeg ikke anbefaler men som nogen praktiserer, er ganske enkelt at tage op og hente dem en dag han ikke er hjemme, men det er så selvtægt og noget du kan risikere at få en bøde for, såfremt det politianmeldes. Men husk ikke at tage mere end hvad restværdien inkl. renter er Smile

Køb ren argan olie her

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 15:11

Der er også den lille detalje at debitor frivilligt skal udlevere den eller de genstande som man har taget ejedomsforbehold i ellers skal denne udlevering gennetvinges ved hjælp af fogedretten.

Tager man selv ud til debitor og afhenter sine varer og debitor ikke syntes det er en god ide, så er det selvtægt og det kan straffes rimeligt eller ej og kan i ekstreme tilfælde virkelig være tungt at danse med.

Ellers er jeg enig i Jans kommentarer.

Jeg er ikke jurist så det vil nok være en god ide at få tingende vurderet af en jurist.

/Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 15:14

Jan er som altid hurtig på tasterne :-)

/Søren

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)