Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterråd: Drop dine kunder!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos, jeg har haft rigtig travlt med at søsætte regnskabsprogrammet Billy's Billing, så jeg har først nu fået tid til at følge op på de råd og tips, som jeg løbende vil give alle "aminos". Nu kommer det første råd, som jeg håber vil gøre, at du kan tjene endnu flere penge og få det sjovere som iværksætter

Kunder er dem, som giver din virksomhed omsætning, men har du tænkt på, at nogen af dine kunder faktisk koster dig penge? Nej vel. Sagen er, at nogen kunder er dårlige for din iværksættervirksomhed, fordi de er alt for ressourcekrævende i forhold til, hvad de genererer af omsætning. 

I dette indlæg, får du 4 inputs til, hvorfor du kan tjene penge på at droppe dine dårligste kunder og fokusere på dine bedste.

Input 1: skær ind til benet

Det første du skal gøre, inden du dropper nogen af dine kunder, er at skære helt ind til benet i din virksomhed. Du skal stille dig en række kritiske spørgsmål. Her nogen forslag, som du kan tilpasse til din virksomhed:

  • Hvilke 5 kunder genererer flest penge i din virksomhed, hvor du skal lave mindst muligt?
  • Hvad er det vigtigste produkt for din virksomhed, som du sælger mest og tjener flest penge på?
  • Hvilket produkt er lettest for dig at afsætte? 

Pointen er, at du som iværksætter skal sætte fokus på din kerneforretning frem for at sprede dig udover en masse produkter og dermed forskellige slags kunder. Så undgår du at blive afledt i forhold til din primære forretning.

Input 2: Hvad er en dårlig kunde?

En dårlig kunder er typisk dem, som tager alt for meget af din tid og kræver for mange ressourcer er tilfredsstille. Som iværksætter vil man selvfølgelig gerne sælge så meget som muligt, men glem ikke at de kunder, som falder uden for din kerneforretning, hurtig kan komme til at koste dig rigtig mange penge og tid. Du kan identificere de dårlige kunder ved at se på de rå tal. Har du styr på din virksomhed, har du også selv en mavefornemmelse for, hvem som du tjener flest penge på og nyder at arbejde med, samt dem, som du bliver irriteret over. Der er mange måde at beregne dig frem til de dårligste kunder, men den mest simple er, at du samler alle omkostninger knyttet til dit produkt ved at se på de forskellige led i produktcyklussen. Hvad koster det at producere, markedsføre, sælge og vedligeholde, når det er solgt (skal der fx ydes support eller er der risiko for at det skal repareres).

Input 3: Drop de dårligste kunder

Når du har identificeret de dårligste kunder, gælder det om at droppe dem – både nu og fremover. Du skal ikke være bange for at skilte med, hvem dit produkt henvender sig til. Fx er det bedre at sige ”vi sælger kun til virksomheder med under 5 ansatte” end at sige ”vi sælger til alle virksomheder i hele verden”. Sørg for at dine potentielle kunder, kan se, at det er dem, du henvender dig til. 

Input 4: Hvordan undgår du de dårlige kunder?

Når du har ryddet op i din virksomhed, gælder det om at blive ved med at holde orden og undgå at tage dårlige kunder ind. Det betyder, at du skal lære at sige nej til de dårlige ordre og sige nej til at tjene penge. Det kan lyde skørt, men du kan tjene flere penge, hvis du fokuserer på din bedste kunder og konstant siger nej til kunder, der falder uden for dit fokusområde. Dine bedste kunder er også dem, som lægger flest penge i din virksomhed – og dem kan du bedst servicere, ved at have tid til dem.

Sådan tjener du flere penge samtidig med, at du får en sjovere hverdag og en mere succesfuld virksomhed.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu regner det - hvorfor ikke bruge tiden på at finde ud af, hvem af dine kunder, som er gode at have i din butik og dem, som er dårlige? Læs ovenstående indlæg - og få nogen gode gratis råd med på vejen!

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du se fidusen i at vælge kunder fra?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)