Hej SA!
At finde ud af om ens idé er holdbar når den kommer ud af dit hoved, og ud i den virkelig verden. For det første vil jeg fraråde dig at bruge venner og familie som sparringspartner når din idé skal evalueres. De har ofte "farvede briller" på, hvilket betyder de i høj grad ikke er objektive når de skal vurderer ideen eller produktet, men derimod synes det er en god idé fordi det netop er dit produkt(også uden selv at vide det).
Når det er sagt så kræver det en masse research og forarbejde. Jeg vil råde dig til at starte med at lave en analyse af markedet. Denne analyse skulle gerne kunne besvare følgende spørgsmål:
1) Findes der allerede lignende produkter på markedet (Hvis ja, hvordan differentierer dit produkt sig fra de andre)
2) Er der et hul i markedet, og et behov hos forbrugerne der mangler at blive dækket.
3) Er markedet gearet til dit produkt (har forbrugerne de midler der skal til for at benytte produktet, her tænkes bla. på teknolig)
4) Hvem/hvor skal produktet produceres. Danmark? Kina? Polen?
Når du efter en grundig research på markedet har fundet af at din idé er lige så genial som først antaget, vil jeg råde dig til at få gennemarbejdet en god og dybdegående forretningsplan. Denne skal danne grundlag for hele dit produkt eksistens, den bruges også til præsentation af produktet overfor dine investorer(hvis sådanne er nødvendige)
Derefter kan det være en god idé at lave en prototype af produktet, og få fremvist den for nogle fagmænd inden for den branche dit produkt befinder sig på. Hvis det er en hel almindelig hverdagsting, kan den også testes af folk på gaden. Hvis det er for omfattende at få lavet en prototype, kan plan B være et godt spørgeskema.
Med andre ord:
1) Lav en analyse af markedet
2) Få udarbejdet en forretningsplan til fremvisning for dine investorer
3) Få lavet en prototype eller et spørge skema vedr. dit produkt
Håber mit svar kunne bruges.
Du skal være velkommen til at sende mig en privat meddelse hvis du har flere spørgsmål, så vil jeg forsøge at besvare så godt jeg kan.
Mvh.
Morten S.