Læs denne artikel: "Top Web sites build up ad backlog, raise rates" hvis du intereserer dig for prisudviklingen på det online annoncemarked. Det er optimistisk læsning hvis mar har "plads" at sælge i tiden der kommer...
Det jeg i første omgang faldt over, var den voldsomme pris som de mest attraktive portalers "top spots" er røget op i. En prominent placering på forsiden af MSN koster således i dag op til ... hold fast, $1 million - OM DAGEN! (24 timer). For 3-4 år siden kostede samme placering $25-50.000 - det sgu da en prisstigning der er til at føle på.
Det er også interesant at se, at vi er oppe på et samlet forbrug i online markedsføring som er over de $8,1 milliard vi toppede med under "boblens" peak i 1999/2000. Således estimerer PricewaterhouseCoopers $12 milliarder for 2005. Til forskel fra 1999 er den store forskel nok, at de fleste af annoncørerne i dag faktisk tjener penge på deres online markedsføring. Det gjorde ikke ret mange af dem i 1999! Det giver håb for at denne udvikling kan fortsætte - jeg mener, hvis virksomhederne tjener penge på denne online markedsføring, hvorfor så stoppe med det?
En anden interesant ting fra artiklen, er den måde annoncering på de mest attraktive portaler begynder at udvikle sig hen - i retning af den amerikanske TV model, hvor al tiden sælges samlet i en uge i maj for hele det efterfølgende år. I artiklen beretter de om sites der på den måde sælger det meste plads op til 18 måneder i forvejen. Nogle af de store bil-sites, går lidt i stil med TV-stationer ud i foråret til de enkelte bilproducenter og afslutter handler for hele næste år. Og ALT bliver tilsyneladende solgt. Der er skrigende mangel på plads. Efterspørglsen er større end udbudet.
Det kan så også være en af forklaringerne på alle de store søgemaskiners øgede fokus på deres distributionsprogrammer (f.eks. AdSense fra Google) - de mangler simpelt hen mere plads, annoncørerne står i kø! |
Hej Mikkel
Tror du at det vil sende prisstigninger ned langs hele fødekæden så at sige, så selv en Adword annonce i dag og den samme om 2 år vil se noget af den samme prisstigning, og hvis det er tilfældet er der så noget man kan gøre.
Jeg tænker på en flerårig aftale med google.
hilsen
Maule
en kommmende annoncør