Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekspolderende annoncemarked!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Læs denne artikel: "Top Web sites build up ad backlog, raise rates" hvis du intereserer dig for prisudviklingen på det online annoncemarked. Det er optimistisk læsning hvis mar har "plads" at sælge i tiden der kommer...

Det jeg i første omgang faldt over, var den voldsomme pris som de mest attraktive portalers "top spots" er røget op i. En prominent placering på forsiden af MSN koster således i dag op til ... hold fast, $1 million - OM DAGEN! (24 timer). For 3-4 år siden kostede samme placering $25-50.000 - det sgu da en prisstigning der er til at føle på.

Det er også interesant at se, at vi er oppe på et samlet forbrug i online markedsføring som er over de $8,1 milliard vi toppede med under "boblens" peak i 1999/2000. Således estimerer PricewaterhouseCoopers $12 milliarder for 2005. Til forskel fra 1999 er den store forskel nok, at de fleste af annoncørerne i dag faktisk tjener penge på deres online markedsføring. Det gjorde ikke ret mange af dem i 1999! Det giver håb for at denne udvikling kan fortsætte - jeg mener, hvis virksomhederne tjener penge på denne online markedsføring, hvorfor så stoppe med det?

En anden interesant ting fra artiklen, er den måde annoncering på de mest attraktive portaler begynder at udvikle sig hen - i retning af den amerikanske TV model, hvor al tiden sælges samlet i en uge i maj for hele det efterfølgende år. I artiklen beretter de om sites der på den måde sælger det meste plads op til 18 måneder i forvejen. Nogle af de store bil-sites, går lidt i stil med TV-stationer ud i foråret til de enkelte bilproducenter og afslutter handler for hele næste år. Og ALT bliver tilsyneladende solgt. Der er skrigende mangel på plads. Efterspørglsen er større end udbudet.

Det kan så også være en af forklaringerne på alle de store søgemaskiners øgede fokus på deres distributionsprogrammer (f.eks. AdSense fra Google) - de mangler simpelt hen mere plads, annoncørerne står i kø!
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 23:42

Hej Mikkel

Tror du at det vil sende prisstigninger ned langs hele fødekæden så at sige, så selv en Adword annonce i dag og den samme om 2 år vil se noget af den samme prisstigning, og hvis det er tilfældet er der så noget man kan gøre.
Jeg tænker på en flerårig aftale med google.

hilsen
Maule

en kommmende annoncør
Fra København
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:46

Er der tale om traditionelle banner annoncer?

Jeg undrer mig lidt over det, hvis bannere har stigende succes, da jeg selv ofte slet ikke registrerer annoncerne mere. Det må der være andre der gør, hvis annoncørerne er så vilde efter at komme på.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:46

> Er der tale om traditionelle banner annoncer?

Såvidt jeg ved dækker tallet over den totale omsætning for online annoncering - målt ud fra de kilder der nu engang er tilgængelige. Sådan et tal vil naturligvis aldrig blive 100% præcist, men det er godt nok til sammenligning og analyser.

Google er den eneste af de store søgemaskiner der helt holder fast i akutions-modellen, og her kan der ikke bookes forud eller laves andre særlige prisaftaler (udover lidt kommisioner og sådan uden den helt store betydning). De andre kører med blandede annonceformer, sponorater osv.

Vi HAR allerede set store prisstigninger på AdWorfs over de sidste par år. For bare 2-3 år siden kunne stort set alle keywords i Danmark fåes for 40-50 øre pr. klik - i dag koster mange 5-10 kroner og enkelte endnu mere. Men da AdWords-modellen netop er auktionsbaseret sætter markedet i sidste ende prisen selv, så den ender nok ikke højere end det som det er værd for annoncørerne. Det kan så bare godt være, at det er noget højere end det vi ser i dag. Det tror jeg. De store annoncører i USA, som er villige til at betale op til $1 million for en forsideplacering på MSN har sikkert også gjort deres hjemmearbejde grundigt og vurderet at det er pengene værd. Hvis alle fortsætter med det, tror jeg ikke priserne bliver højere end det som de er værd - og mindre ville da også være urimeligt.

Det kan godt være det kan blive hårdt for små virksomheder. Sur røv, men det er der ikke så meget at gøre ved. De små virksomheder kan stort set heller ikke komme igennem på TV. Sådan er livet bare så urretfærdigt. Jeg tror det er naivt at forestille sig at de store online og portaler vil interesere sig synderligt for, om små eller store virksomheder kan trænge igennem i deres medie - bare de tjener så godt som muligt, alt i alt. Man kan ikke fortænke dem i at tage den pris for varen som de markedet tillader. 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:21
Hej Mikkel

Her er jeg lidt uenig. Jeg er bange for at der påny er gået totalt .com i det og så kan priserne nemt bliver urealistisk høje. Hvis du går på børsen og skal indfri nogle forventninger, kan du nemt finde på at købe annoncer til overpriser. Og hvis mange gør det, så er det at priserne kan overstige den reelle værdi. Du kan se det på anti spam markedet hvor jeg ved at flere af mine konkurrenter er villige til at betale 30-40 kr. pr. klik, selvom de sælger en service der koster få hundrede kroner om året. Du så det samme med teleselskaberne der er villige til at binde flere tusinde kroner i røven på mobiltelefoner, selvom enhver branchemand ved at livstidværdien på en kunde er under 1.000 kroner.

Så hvis trenden fortsætter forventer jeg urealistisk høje priser på annoncer og jeg syntes som sagt allerede vi ser det i nogle segmenter.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:56
Martin, det er meget muligt at der er enkelte segmenter, hvor priserne ikke længere hænger sammen, men det helt klart min oplevelse at de udgør en forsvindende lille del af det samlede billede. Det er selvfølgelig surt for dig at det lige er i dit segment det sker, men helt ærligt så udgør spam kun en ufattelig lille del af omsætningen - områder virkelig tynger er rejser, advokater, banker, teleselskaber etc og her ved jeg i hvert fald at 99% fortsat har en rigtig god profit på deres online markedsføring. De store kunder jeg arbejder med i Danmark har stadig en langt bedre ROI online end off-line og sålænge det er tilfældet vil priserne stige.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)