Hej alle, Jeg håber, at I kan komme med svar på en række spørgsmål og give mig et par gode råd.. Her er historien ridset op.. Jeg arbejder fuldtid i en virksomhed som Markedschef, jeg har ingen klausul omkring at have arbejde ved siden af, så længe, at dette ikke er i samme branche. En god bekendt har idag et fima som udlejer ting til fester mm og står for al planlægning (lidt som en wedding-planner, også alligevel ikke) Da han har et andet firma som er en bragende succes, har dette firma stået næsten stille i 1 år. Der er dog stadig omsætning i firmaet, og det kører godt og har en etableret kundekreds. Problemet for ham er, at han ikke kan overskue begge viksomheder og derfor gerne vil enten: sælge virksomheden eller have en til at drive den for ham. Der er idag 3 timelønnede ansatte, som løser opgaverne for ham. Dette har været nok så længe at virksomheden har ligget lidt i dvale.. Jeg er meget interesseret i at blive selvstændig, og vi har derfor talt omkring muligheden for, at jeg driver virksomheden i 1 år ved siden af mit fuldtidsarbejde. Såfremt jeg ønsker det, så kan jeg købe det efterfølgende. Jeg kender ikke til reglerne, men jeg tænkte, at det må være smartest at starte som konsulent for ham? Firmaet er et ApS. 1) HVordan gør jeg dette i praksis? Firmaet vil jo være min eneste kunde? 2) Derudover så vil jeg få brug for en bil til mit virke i firmaet, og jeg vil også skulle gøre brug af min mand og andre til at drive virksomheden.. Ergo skal jeg have ansatte. Jeg har i dag firmabil, kan jeg så erhverve mig bil i mit firma også? - og kan min kammerat hyre mig som konsulent til at drive virksomheden, hvor det indebærer, at jeg som konsulent derudover også har egen ekstern arbejdskraft med? 3) er der en anden løsning, som er mere fordelagtig? Grunden til, at jeg ikke ønsker at købe virksomheden nu er, at jeg først gerne vil give dette 1 år. Virksomheden er som sagt etableret, men jeg har en række idéer, som gerne skulle udvide forretningen endnu mere og øge indtjeningen gevaldigt. Da min mand og jeg netop har bygget nyt hus, har vi ikke penge stående lige nu til at købe virksomheden. Men om 1 år vil banken være villige til at låne mig pengene, hvis der har været en stabil omsætningen i virksomheden. Derudover, så skal jeg jo også finde ud af, om det er det rette for mig at være selvstændig. Jeg håber, at I kan komme med gode råd og lidt guidelines til, hvordan jeg skal gribe det hele an... VH Betina |
Er der slet ingen, som vil komme med deres mening?