Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af konsulentvirksomhed, er det, det rette valg? og hvad er reglerne..

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg håber, at I kan komme med svar på en række spørgsmål og give mig et par gode råd..

Her er historien ridset op..

Jeg arbejder fuldtid i en virksomhed som Markedschef, jeg har ingen klausul omkring at have arbejde ved siden af, så længe, at dette ikke er i samme branche.

En god bekendt har idag et fima som udlejer ting til fester mm og står for al planlægning (lidt som en wedding-planner, også alligevel ikke) Da han har et andet firma som er en bragende succes, har dette firma stået næsten stille i 1 år. Der er dog stadig omsætning i firmaet, og det kører godt og har en etableret kundekreds. Problemet for ham er, at han ikke kan overskue begge viksomheder og derfor gerne vil enten: sælge virksomheden eller have en til at drive den for ham.

Der er idag 3 timelønnede ansatte, som løser opgaverne for ham. Dette har været nok så længe at virksomheden har ligget lidt i dvale..

Jeg er meget interesseret i at blive selvstændig, og vi har derfor talt omkring muligheden for, at jeg driver virksomheden i 1 år ved siden af mit fuldtidsarbejde. Såfremt jeg ønsker det, så kan jeg købe det efterfølgende.

Jeg kender ikke til reglerne, men jeg tænkte, at det må være smartest at starte som konsulent for ham? Firmaet er et ApS.

1) HVordan gør jeg dette i praksis? Firmaet vil jo være min eneste kunde?

2) Derudover så vil jeg få brug for en bil til mit virke i firmaet, og jeg vil også skulle gøre brug af min mand og andre til at drive virksomheden.. Ergo skal jeg have ansatte. Jeg har i dag firmabil, kan jeg så erhverve mig bil i mit firma også? - og kan min kammerat hyre mig som konsulent til at drive virksomheden, hvor det indebærer, at jeg som konsulent derudover også har egen ekstern arbejdskraft med?

3) er der en anden løsning, som er mere fordelagtig?

Grunden til, at jeg ikke ønsker at købe virksomheden nu er, at jeg først gerne vil give dette 1 år. Virksomheden er som sagt etableret, men jeg har en række idéer, som gerne skulle udvide forretningen endnu mere og øge indtjeningen gevaldigt. Da min mand og jeg netop har bygget nyt hus, har vi ikke penge stående lige nu til at købe virksomheden. Men om 1 år vil banken være villige til at låne mig pengene, hvis der har været en stabil omsætningen i virksomheden.

Derudover, så skal jeg jo også finde ud af, om det er det rette for mig at være selvstændig.

Jeg håber, at I kan komme med gode råd og lidt guidelines til, hvordan jeg skal gribe det hele an...

VH Betina

Tilmeldt 16. May 11
Skrevet kl. 16:21

Er der slet ingen, som vil komme med deres mening?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 01:33

BDK82:

Jeg arbejder fuldtid i en virksomhed som Markedschef, jeg har ingen klausul omkring at have arbejde ved siden af, så længe, at dette ikke er i samme branche.

Jeg er meget interesseret i at blive selvstændig, og vi har derfor talt omkring muligheden for, at jeg driver virksomheden i 1 år ved siden af mit fuldtidsarbejde. Såfremt jeg ønsker det, så kan jeg købe det efterfølgende.

Jeg kender ikke til reglerne, men jeg tænkte, at det må være smartest at starte som konsulent for ham? Firmaet er et ApS.

1) HVordan gør jeg dette i praksis? Firmaet vil jo være min eneste kunde?

2) Derudover så vil jeg få brug for en bil til mit virke i firmaet, og jeg vil også skulle gøre brug af min mand og andre til at drive virksomheden.. Ergo skal jeg have ansatte. Jeg har i dag firmabil, kan jeg så erhverve mig bil i mit firma også? - og kan min kammerat hyre mig som konsulent til at drive virksomheden, hvor det indebærer, at jeg som konsulent derudover også har egen ekstern arbejdskraft med?

3) er der en anden løsning, som er mere fordelagtig?

Grunden til, at jeg ikke ønsker at købe virksomheden nu er, at jeg først gerne vil give dette 1 år. Virksomheden er som sagt etableret, men jeg har en række idéer, som gerne skulle udvide forretningen endnu mere og øge indtjeningen gevaldigt. Da min mand og jeg netop har bygget nyt hus, har vi ikke penge stående lige nu til at købe virksomheden. Men om 1 år vil banken være villige til at låne mig pengene, hvis der har været en stabil omsætningen i virksomheden.

Derudover, så skal jeg jo også finde ud af, om det er det rette for mig at være selvstændig.

Jeg håber, at I kan komme med gode råd og lidt guidelines til, hvordan jeg skal gribe det hele an...

VH Betina

Hej Betina

Jeg kan sagtens følge dig i at du ikke vil købe virksomheden nu. Men er det ikke muligt at lave en kontrakt der gavner jer begge? Her tænker jeg, hvis du det næste år for skabt en fremgang så er det jo fint hvis prisen er aftalt på forhånd. Nu kender jeg selvfølgelig ikke købspris, omsætning, overskud osv.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på "indtjening øget gevaldigt" og med udgangspunkt i at overskuddet også øges, så er det jo en kæmpe fordel for ejeren at få dig ind, kunne man forestille sig at I lavede en eller anden form for partnerskab baseret udfra denne stigning? Er der f.eks. et overskud på 100.000 nu, og du får skudt den op på 1 mio, så syntes jeg jo det ville være urimeligt hvis du ikke fik enten en stor bonus eller en del af firmaet. Hvis du kan slippe for at tage et stort lån så ville det jo være optimalt i mine øjne.

Og selvfølgelig syntes jeg da det er smart at have dit faste job og så "krydre" det med en ekstra indtægt via en mulighed for at blive selvstændig. Jeg kender efterhånden en del der har gjort det samme, haft et succesfuldt job med god løn samtidig med at de ved siden af opbyggede selvstændig forretning, og passer dine forventninger, så er det måske kun et spørgsmål om kort tid før at dette er din hovedindtægt....så kan man jo sige farvel og tak på fuldtidsarbejdet, for det hele skal jo ikke være arbejde.

Velkommen iblandt de selvstændige...snart Cool

Mvh. Martin

Tilmeldt 16. May 11
Skrevet kl. 13:02

Hej Martin,

Tusind tak for dit svar.. Det du skriver giver rigtig god mening, mht. at overtage virksomheden på sigt...

Men hvad med mine spm omkring

1) Konsulentvirksomhed med kun en kunde? er det lovligt

2) Leasing eller køb af bil til firmaet, må og kan jeg det, når jeg har en firmabil fra mit fuldtidsjob?

3) Hvordan fungerer det i praksis, hvis jeg påtager mig rollen som konsulent for firmaet, og derved driver det, men samtidig selv har ansatte, som er med til at løse opgaven for mig?

Jeg ser frem til svar fra alle Jer, som ved noget om dette :)

VH Betina

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 14:18

BDK82:

Men hvad med mine spm omkring

1) Konsulentvirksomhed med kun en kunde? er det lovligt

2) Leasing eller køb af bil til firmaet, må og kan jeg det, når jeg har en firmabil fra mit fuldtidsjob?

3) Hvordan fungerer det i praksis, hvis jeg påtager mig rollen som konsulent for firmaet, og derved driver det, men samtidig selv har ansatte, som er med til at løse opgaven for mig?

Jeg ser frem til svar fra alle Jer, som ved noget om dette :)

VH Betina

Hej Betina

Har du overvejet at tage ud til et af de events (start op møder m.m.) der er i de forskellige byer, f.eks. Københavns Erhvervscenter? Jeg har i bund og grund ikke ekspertise til de øvrige spørgsmål Stick out tongue så derfor svarede jeg ikke på dem. Men vil da gerne give min mening med...

Jeg har selv haft et firma tidligere som lavede en administrationsaftale med et andet firma, hvor vi så stod for en række opgaver (jeg havde ansatte på samme måde som du). Her lavede vi en klar pris og en klar aftale med de forskellige opgaver som mine folk stod for.

Mht. at have en kunde, så mener jeg det er muligt - men er ikke kvalificeret til at svare dig :-), men man skal selvfølgelig sørge for at have alle detaljer i skønneste orden og være sikker på at der ikke er noget "privat" der kan komme ind over.

Bilen, ja der er jeg nok helt på bar bund. Hvis der skal bruges bil i firmaet, så kunne man måske lave en aftale med ejeren om at han satte den til rådighed, for du kan have problemer med en leasing aftale som helt ny...og det er jo i begges interesse at der kommer fremgang og du så har de "værktøjer" du skal bruge. At købe en bil er selvfølgelig en stor udgift at tage inden du er sikker. Går ikke ud fra at du kan bruge din nuværende firmabil...

DBH...Martin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)