Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Simpel model til kapitalafkastordningen vedr udleje af ejerlejlighed.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er om nogen rookie på dette område, og søger derfor hjælp. Beklager derfor det lange indlæg - håber I har tid og lyst til at give et indspark

Jeg har læst en del indlæg om kapitalafkastordningen herinde, men savner en simpel model der viser mig, hvordan udleje af min lejlighed påvirker min nuværende økonomi. Kan det betale sig at udleje etc.?

Jeg er sikker på at jeg vil bruge kapitalafkastordningen, da jeg herved undgår revisor.

Dertil et par spørgsmål om hvad jeg kan trække fra og ikke trække fra.

1) Er det korrekt at jeg ikke skal betale AM bidrag på 8% ved udleje gennem virksomhedsordningen?

2) Er det korrekt at jeg ikke skal betale ejendomsværdiskat ved udleje af ejerlejlighed, når jeg ikke selv beboer den?

3) Vedhæftet har jeg fundet en model fra Sydbank vedr. kapitalafkastordningen. Model 1 viser hvad jeg skal medregne i min personlige indkomst, og model 2 viser hvordan jeg udregner min kapitalindkomst.

- Under "huslejeindtægt", har jeg medregnet forbrug. Er det et klogt valg? Jeg har derfor også medtaget forbrug under "øvrige driftsudgifter" som et fradrag.

Håber i kan hjælpe mig i mål, og dermed give et overblik over hvad mine faktiske udgift/indtjening vil være ved at udleje.

Tilmeldt 15. May 11
Skrevet kl. 13:50

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 18:38

Hej

1) nej ikke nødvendigvis. Vær tilfreds med KAO idet den oftest er ok hvis du kun har en lejlighed. og vil undgå revisor. Revisor er ikke krav i VSO men det er et utaknemmeligt arbejde som "ikke regnskabskyndig" person at holde styr på metoden i ordningen selvom din økonomi evt. er simpel.

2) Ja. du skal oplyse på selvangivelsen at lejligheden er udlejet hele året eller dage hvis oplysningerne ikke er der i forvejen.

3) Hvis lejer skal betale for forbrug er forbruget jo ikke en indtægt eller udgift idet denne skal udlignes. Hvis det er et acontoforbrug som du har modtaget af lejer men det endelige beløb ikke er opgjort skal du blot bogføre i balancen. Altså uafhængigt af resultatopgørelsen idet det ikke skal påvirke din drift af lejligheden udover at du administrerer betalingerne mv.

skriv endelig hvis du har spørgsmål

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 18:44

Uddybelse af svar 1

(I VSO) Hvis udlejningen giver overskud kan du kun undgå AMB af overskuddet hvis kapitalafkastet overstiger resultatet af udlejningen.

I KAO har du kun det lave fradrag for renter som udgangspunkt. Det afhænger dog af kapitalafkastets størrelse og om dette kan dække de erhvervsmæssige renter. KAO plejer at være udemærket til udlejningsejendomme da gæld ikke modregnes ved kapitalafkastberegningen modsat ved VSO. Har du evt. læst om.

AMB kan sådan set undgås i begge modeller, af et evt. overskud, men det afhænger jo fuldt ud af de specifikke omstændigheder.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 15. May 11
Skrevet kl. 22:58

Tak for svaret, det giver god mening...

Har lavet en opstilling, som jeg tror den skal se ud. Har prøvet at vedhæfte her men uden held. Kan jeg evt. sende en email til dig med skemaet..'?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)