Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et lille fusker spørgsmål omkring "fødevaresalg".

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har ikke noget med penge at gøre. Du forarbejder fødevarer (her: blander forskellige krydderier), og dermed er du producent, og så er der ikke noget at gøre. Men du kan jo kontakte fødevarestyrelsen: http://www.foedevarestyrelsen.dk/forside.htm, så du kan få de rigtige svar.

Der er faktisk en ret stor forskel i fht. dit eksempel med æblerne: I dit eksempel forarbejder du ikke æblet. Men du må ikke selv plukke det, skære det i kvarter uden at være godkendt - så er det ligegyldigt om du forærer det væk, eller tager penge for det.

Mht. at 'låne' en del af et godkendt køkken: Jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre - de bliver lige pludselig ansvarlige for det du laver, og dine varer skal indgå i deres egenkontrol-program, med dokumentation osv.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:32

Rasmus Fredslund Hansen:

Var det ikke Anders Samuelsen der kom noget så galt afsted sidste år fordi han forærede hjemmelavede boller væk til et vælgermøde? Det var da i hvert fald en eller anden politikker som delte nogle hjemmelavede boller ud og fik ørene gevaldigt i maskinen. Så det med at forære noget væk ændre ikke en døjt, hvis du vil give noget hjemmeproduceret til nogen der ikke lige er dine venner, så kræver det godkendelse.

Det ved jeg ikke noget om, har ikke hørt noget om den sag, og til sidst, det er da underligt at man ikke må give ( hjemmelavet ) mad væk gratis.

Nå, men det ser nok ud til at jeg skal til at tage sådan et hygiejnekursus hvis jeg skal ekperimentere lidt med krydderiblandning salg.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Faaborg
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 163
Fra  VNASOFT Skrevet kl. 13:34
Hej, Lige meget om du giver det gratis væk eller sælge til en kroner så er det en Fødevare Forretning du driver, så få du kontrol besøge. Nettop med krydderi skal man være ekstra opmærksom på da mange af krydderi er jo "rå" hvis det ikke er stråling behandlet så er det fyldt med bakterie. Også meget de krydderi du få har forskellige holdbarhed, nå du bland dem sammen, hvad gør du for at hold styr på det ? :)

Tellip A/S - Tlf. 50 100 444 - nad@tellip.dk

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 13:48

Nhat Dang:
Hej, Lige meget om du giver det gratis væk eller sælge til en kroner så er det en Fødevare Forretning du driver, så få du kontrol besøge. Nettop med krydderi skal man være ekstra opmærksom på da mange af krydderi er jo "rå" hvis det ikke er stråling behandlet så er det fyldt med bakterie. Også meget de krydderi du få har forskellige holdbarhed, nå du bland dem sammen, hvad gør du for at hold styr på det ? :)

Med hensyn tll holdbarheden.

Salt udløber Juni 2013

Peber udlløber November 2018

Hvidløg udløber Januar 2012 .

Så vil jeg sætte udløbsdatoen til Januar 2012 - da det er skæringsdatoen på hvornår hvidløg udløber.

Måske, man skulle få en fabrik til at blande krydderierne for sig, og så bare koncentere sig om sælge tingene i stedet, det andet virker sgu lidt for besværligt, men de kræver jo sikkert at man bestiller 100.000 poser.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 14:06
Kirsten E:

Det har ikke noget med penge at gøre. Du forarbejder fødevarer (her: blander forskellige krydderier), og dermed er du producent, og så er der ikke noget at gøre. Men du kan jo kontakte fødevarestyrelsen: http://www.foedevarestyrelsen.dk/forside.htm, så du kan få de rigtige svar.

Der er faktisk en ret stor forskel i fht. dit eksempel med æblerne: I dit eksempel forarbejder du ikke æblet. Men du må ikke selv plukke det, skære det i kvarter uden at være godkendt - så er det ligegyldigt om du forærer det væk, eller tager penge for det.

Mht. at 'låne' en del af et godkendt køkken: Jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre - de bliver lige pludselig ansvarlige for det du laver, og dine varer skal indgå i deres egenkontrol-program, med dokumentation osv.

MVH
Kirsten

Jeg synes også selv det var et dårligt eksempel :-)

Men synes faktisk at det er lidt hård kost at blive kaldt for producent på sådan et spinkelt grundlag, der er jo ikke tale om at man skal stege, koge, friture eller på andre måder lave en forarbejdning af fødevaren - men jeg skrive lige en mail til Fødevarestyrelsen senere, så fortæller jeg hvad de siger om det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Med hensyn tll holdbarheden.

Salt udløber Juni 2013

Peber udlløber November 2018

Hvidløg udløber Januar 2012 .

Så vil jeg sætte udløbsdatoen til Januar 2012 - da det er skæringsdatoen på hvornår hvidløg udløber.

Er du sikker på, at der ikke kommer en ændring i "udløbsdatoen", når du først pakker krydderier ud og begynder at blande dem? Jeg er ikke selv ekspert på nogen måde, men ved at fødevare-sikkerhed mange gange ikke er så simpelt som man antager, der er meget kemi og biologi at tage højde for. Derudover der der garanteret kæmpe forskel på hvilke tilladelser og egenkontrol du skal have, hvis du er restaurant eller producent af fødevarer.

Det at sammenligne et pizzaria og en fødevare producent (som du vil være hvis du selv blander kryderier) er det samme som at sammenligne æbler med pærer. Som de tidligere er nævnt i tråden, så skal det jo sikres, at du blander dine kryderier i rene omgivelse, uden bakterie-dannelse og så videre. Så det er ligegyldigt om du sælger eller giver det væk, når du blander produkter med hensyn på at videre-distribuere skal du højest sandsynligt have en form for egenkontrol samt kontrol-besøg af fødevarestyrelsen.

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Måske, man skulle få en fabrik til at blande krydderierne for sig, og så bare koncentere sig om sælge tingene i stedet, det andet virker sgu lidt for besværligt, men de kræver jo sikkert at man bestiller 100.000 poser.

Det er helt klart den nemmeste løsning; jeg ville foreslå dig at alliere dig med en virksomhed der allerede har godkendelser til at forarbejde kryderier, og fokusere på at sælge disse med avance.

Begge mine forældre har arbejdet i fødevarestyrelsen som dyrlæger de sidste mange år, så jeg har igennem årene lagt øre til en del debatter om regler og masser af "råd" omkring fødevaresikkerhed. Dog vil jeg ikke komme med nogle direkte råd, da reglerne er indviklede på hvert enkelt område, og kræver altså at man sætter sig ind i de specifikke krav til hygiejne indenfor for dit fag.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)